ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Annika Samuelsdotter 1798  (läst 620 gånger)

2019-02-22, 19:41
läst 620 gånger

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle behöva få hjälp med att tyda äldre text i födelse/dopboken från Kråksmåla gällande Annicka Samuelsdotter som föddes 2 sept 1798. Bifogar bild från boken.  Föräldrar boende på Mjöshult. Bifogsr även Husförhörslängden på bild. Fadern tyder jag heter Samuel Persson, men vad heter modern? Hur kan jag sedan få ut mer information vad föräldrarna är födda och hur gamla de är?

Vänliga hälsningar

Åsa Lind

2019-02-22, 21:49
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:05
    • Visa profil

Annikas föräldrar heter Samuel Persson och Stina Jansdotter/Johansdotter. Du får leta efter deras vigseln 1794. Så får du försöka följa dem i husf.l. tills de dör. De bor inte kvar i Mjöshult utan de finns i Blomtorpet, Fagranäs.( Kråksmåla AI:3 sid 45 och AI:5 sid 23 höger)
 I dödlängden får du en ungefärlig ålder vid dödstillfället och kan sedan försöka hitta deras födelse. De är bägge födda i Kråksmåla. En syster till Annika, Christina föddes 1821. Så då levde föräldrarna förstås.
Birgitta B

2019-02-23, 15:29
Svar #2

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Tack Birgitta för hjälpen att lösa upp min knut! Jag har nu kommit vidare i mitt sökande.

Ha en underbar dag!

Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna