ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ursprung av "okänd fader" genom Y-DNA test ?  (läst 1598 gånger)

2019-02-23, 13:32
läst 1598 gånger

Utloggad Martin Henriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 22:14
    • Visa profil
Hej
Jag läst lite på forumet om andras funderingar om vad man får ut av Y-DNA test, men får inte riktigt svar på min fråga gällande det.
Min farfar blev bortadopterad på 1940-talet till ett par bosatt i en by utanför Luleå. Hans biologiska mor var ensamstående, i Luleåstad. Jag har i princip ingen information att gå på gällande biologiska fadern, förutom berättelser som att han kan ha varit sjöman, eller att han var utländsk. Har ingen möjlighet att bekräfta dessa uppgifter.

Så min fråga är: om man tar ett Y-DNA test, kan man få uppgifter om ursprunget av faderslinjen?. I autosomala testet får man ju ungefärliga procent på sitt ursprung. Tänkte om Y-testet kan zooma in på just faderslinjen på samma sätt?

Mvh
/Martin

2019-02-23, 15:37
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Martin (fint namn),

Om du har tur kan du få en ganska nära y-DNA träff som kan hjälpa, men jag vet inte hur vanligt det är.

Min farmors mormor Signe födde, förutom farmors mor Ellen, även en son Nils. Båda med okända fäder.
Nils son har gjort ett DNA-test för mig, inklusive yDNA. Jag fick en yDNA-träff med genetic distance 0, och denna person hade ett visst släktnamn som fanns på en smedfamilj vid bruket där Signe bodde. Den gemensamma förfadern som matchningen utgör är ett par generationer bak, 4-5 generationer. Så ganska snabbt fick man ju en idé om att fadern var någon i denna smedfamilj. Senare har autosomala matchningar inom just den familjen bekräftat det...


yDNA ger ju dig en kedja av haplogrupper. Men det brukar vara ett bra hopp i tid till närmaste grupp... flera tusen år ofta. Men du kan iaf följa via olika hopp över tusentals år bak till de tidigaste människorna.

mvh
Martin

2019-02-23, 15:49
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10391
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:01
    • Visa profil
    • Gensvaret
Martin, fanns det alltså inte någon uppgift om barnafadern i barnavårdsmannaakten?

2019-02-23, 16:13
Svar #3

Utloggad Martin Henriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 22:14
    • Visa profil
Hej Åke

Jag vet inte hur/var man får tag i barnavårdsmannaakter. Det enda jag har kollat i är födelseboken där endast mamman står som förälder. Och ett husförhör där modern och barnet är med (barnet är överstruket). Jag skulle vilja få tag i nå dokument om adoptionen eller liknande saker som kan ge ledtrådar om situationen. Tar gärna emot tips på källor man kan gräva i.
Kan även tillägga att enligt uppgifterna jag har så fick mamman inga fler barn under sin livstid, och gifte sig heller inte. Jag har släktforskat en hel del på moderns sida. Även adoptionsföräldrarna har jag forskat i.

Mvh
/Martin

2019-02-23, 16:28
Svar #4

Utloggad Martin Henriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 22:14
    • Visa profil
Hej Martinb

Låter som att det är väldigt liten chans att få någon träff i mitt fall då. Men åtminstone får man kanske något hum om mannen i fråga. Du verkar ha haft enorm tur i din sökning!

Mvh
/Martin

2019-02-23, 16:29
Svar #5

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10391
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:01
    • Visa profil
    • Gensvaret
Börja med den församling där modern var skriven vid nedkomsten. Vänd dig till det aktuella kommunarkivet och hör om de har barnavårdsmannaakten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna