ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning i Bolstad 760  (läst 690 gånger)

2019-02-24, 21:26
läst 690 gånger

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Behöver "tankehjälp"1
Jag har fastnat i BOU Sundal FIIa:8 sid 513. Den rör avl Corpl Anders Blixenberg o hans efterlevande hustru Kerstin Olofsd. Som jag tolkar det finns det 4 barn, dels myndiga Per Andersson o Jon Anderson dels omyndiga Anders Andersson o Kerstin Andersd. De två sistnämnda anges vara styvbarn och kräver möderne enl skifte 1751. Det normala är väl att det är de äldre barnen som kräver möderne efter den avlidnas första hustru?
Hur går detta ihop sig?

2019-02-24, 22:11
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Alla barnen var väl med första hustrun, och så har de myndiga sönerna redan fått sin del.

Anders och Kierstins möderne arv finns med under skulderna, med nio och ett halvt års ränta. Det är alltså en innestående fordran.

Och de står som sagt som styvbarn. De kan ju inte vara Blixenbergs styvbarn, eftersom de står med bland hans efterlämnade barn i ingressen. Alltså måste det vara Kierstins styvbarn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-02-25, 10:34
Svar #2

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Tack Jörgen!
Så är det förmodligen, fastnade lite på delningen 1751, men det var väl de äldre sönerna som ville ha ut sitt möderne medan fadern hade något kvar.
Tyvärr innebär detta att jag får leta efter andra Anders o Kerstin.
Hälsn Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna