ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DNA släktskap från far till son  (läst 2024 gånger)

2019-03-06, 13:47
läst 2024 gånger

Utloggad Stefan Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 21:26
    • Visa profil
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att att förklara detta?
Jag är gift för andra gången, min nuvarande fru och jag är inte släkt. Min förstfödde son är också DNA-testad, han är min :) . Han dyker nu upp som en DNA match till min fru ( 4th Cousin - Remote Cousin ) 49 shared CM och 10 longest block....
Skulle det inte vara rimligt om min fru och jag också skulle vara släkt? eller kan min son och min fru vara släkt bara på min första frus gener?...haha nu blev väl detta mycket krångligt...hoppas att ni förstår min fråga.
mvh Stefan

2019-03-06, 20:11
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:06
    • Visa profil
Det låter ju som ditt barns moder är avlägset släkt med din nuvarande fru. Kan du inte prata snällt med gamla frun och be om att få göra ett DNA-test?  ;)

2019-03-08, 14:40
Svar #2

Utloggad Stefan Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 21:26
    • Visa profil
Haha, tack för tipset Huggorm!...jag kanske ska ta mig ett prat med gamla frun, då skulle hon bli paff  ;) men då bör ”gåtan” bli löst i.a.f, jag kan ju tom betala testen själv, det skulle det ju vara värt för att få reda på om jag är släkt med min nuvarande fru  :)

Jag hade missförstått min son, han hade INTE gjort testet på ff, han gjorde det på My Heritage och förde över sina rådata till ff. Jag tror att ff har ändrat lite på sina rutiner. Jag har tidigare fått kontakt med amerikanska släktingar som gjort likadant, men då har jag inte kunnat se dom i min match-lista på ff, men min son dök upp där, det måste vara nytt från ff.
Man kan således konstatera att DNA-företagen inte använder samma testmetoder, de har alla olika metoder för att komma fram till sina resultat! Vilket av dem har mest rätt tro?

På MyHeritage är 2,4 % av mina gener från Grekland det upptäcktes inte på ff. På Ancestry hävdar dom att deras metod är den mest avancerade på marknaden och information från andra test inte räcker för att göra en komplett analys, därför är det inte tillåtet att föra upp DNA-resultat från andra företag till Ancestry.

2019-03-08, 14:58
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:06
    • Visa profil
På MyHeritage är 2,4 % av mina gener från Grekland det upptäcktes inte på ff. På Ancestry hävdar dom att deras metod är den mest avancerade på marknaden och information från andra test inte räcker för att göra en komplett analys, därför är det inte tillåtet att föra upp DNA-resultat från andra företag till Ancestry.
2,4% grek, det borde synas ganska mycket. Mörkt hår, mörka ögon, fallenhet för panflöjt och en fäbless för getost? Själv blev jag till liten del sardinier. Alltihop är förstås dumheter, några från Sardinien har haft någon gen gemensam med mig och nu tror gentestarna att alla med just den genen har släkt därifrån. Kan vara samma för dig, om du inte vet att du har en grek några generationer tillbaka, 2,4% är trots allt ganska mycket. Gentesterna är ännu väldigt primitiva, det återstår enorma mängder forskning innan de blir någorlunda tillförlitliga.

2019-03-08, 17:33
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Nej 2.4 är inte så mycket.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2019-03-08, 19:58
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:06
    • Visa profil
Nåja, allt är relativt. Men om man har så mycket som 2,4% grekiskt DNA så vet man nog var det kommer från, den kunskapen har nog hängt kvar, det är ju bara 5-6 generationer tillbaka

2019-03-08, 20:22
Svar #6

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Det går inte att räkna ut generationer, man ärver slumpvis. Själv har jag 16% finskt och 9% Östeuropa, ingen kunskap som hänger med, med hjälp av andra har jag hittat första finska namnet i generation 9. När de kom från Finland är utanför forskningstid.Men vad du ville säga är ju att allt är dumheter. FTDNA kallar under 2% "trace", "background noice"
Olof och Ingrid Bergström

2019-03-09, 14:49
Svar #7

Utloggad Stefan Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 21:26
    • Visa profil
Γεια σου, μια οχιά
Jag vet inte om det finns någon grek i mig, iofs tycker jag om oliver, moussaka och Ouzo,  men jag har blåa ögon och brunt till cendrefärgat hår. Vi får väl se vad släktforskningen ger mig för svar framöver. Skulle väl inte vara helt fel att hitta släktingar i Grekland, nu när det snöar lapphandskar utanför mitt fönster  ;). Funderar faktiskt på att göra ytterligare en test hos Ancestry, skulle vara intressant att se vad dom kommer fram till. På det stora hela är jag faktiskt nöjd med DNA-testen jag gjort, den har gett mig många ”nya” släktingar, speciellt over there.
Ps. Background noicet på Family Finder kommer dels  från ” Italy, Greece, and the western Balkan states from Bulgaria to Croatia. och från South Africa, Lesotho, Botswana, Namibia, Zimbabwe, Angola, Zambia, and the southern half of the Democratic Republic of Congo.”

2019-03-09, 18:20
Svar #8

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Ja det stämmer ju ganska bra överens. Ftdna ger ju också några små sydliga procent.
Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna