ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drunkningsolycka i Vena  (läst 3182 gånger)

2019-03-11, 17:01
läst 3182 gånger

Utloggad Theodor Johannes Wilhelm Kruse

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-10-17, 18:15
    • Visa profil
Är det någon som vet var 9 personer drunknade samma dag i Vena 1797 01 22  och orsaken?  1 av personerna finns i min ana.
Blir glad om det finns någon information.

Thomas Karlsson

2019-03-11, 18:07
Svar #1

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Det var ett antal personer som på hemvägen efter att dragit sjömalm troligvis körde ner i Silveråns åmyning i Hulingen.
Min anfader var ryttaren Samuel Lustig som drunknade och där hustrun var med barn som föddes några månader senare.
No 22.
Inrikes tidningar
Stockholm, Onsdagen den 22 Februarii, År 1797
Hwena Socken nära Wimmerby,
den 9 Febr
Den 28 sistl. Jan. kl. half 8 om aftonen tildrog sig här den ryssliga händelsen på Sjön Hulingen, at 9 manspersoner, som ur nämnde Sjö om dagen upptagit Malm, wid hemresan drunknade, i det de, som alla åkte efter en häst, i mörkret råkade fara för nära inloppet af en genom sjön flytande Å. Hjelp anropades, den kom, men för sent; alt var vid waken tyst, alla gingo i mörkret rådlöse derifrån. De olycklige öfwerlemnades åt sit öde, och uptogos ej förrän morgonen derpå. En händelse så mycket bedröfligare, som derigenom 5 hustrur blifwit Änkor och 21 omyndige Barn Faderslöse, alla så små, at de äldste knappast weta begråta sin förlust. De övrige 4 förolyckade woro alla unga och raska Drängar.

2019-03-11, 18:13
Svar #2

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Ska vill tillägga att Samuel Lustig var min morfars farfars far och barnet som föddes den 29/3 ca två månader efter den hemska olyckan var min morfars farfar Samuel Samuelsson.

2019-03-12, 07:09
Svar #3

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Malmletarna var:
Per Jonsson Ormestorp
Per Månsson Gnöttlerum
Jonas Danielsson Ormestorp
Lars Gustafsson Tomtåkra
Samuel Lustig Snokebo
Jonas Larsson Ormestorp
Per Larsson Löfhagen
Jacob Knutsson Ungsberg
Lars Nilsson Norrhult


De var egentligen tio, men en hade lånat en "brånpanna" i Horfvan, som han skulle lämna tillbaka. De andra tyckte han var borta för länge så de for ifrån honom.
Att söka malm gjordes på det sättet att de hade en typ av skopor som de drog utefter bottnen på sjön. Malmen smältes sedan ur i Hagelsrum. Än i dag skall det skickas in till Berskollegium, uppöst sjömalm från sjöarna i trakten om man skall ha kvar rättigheterna att ta tillvara sjömalmen.




2019-03-14, 09:37
Svar #4

Utloggad Theodor Johannes Wilhelm Kruse

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-10-17, 18:15
    • Visa profil
Det var ett antal personer som på hemvägen efter att dragit sjömalm troligvis körde ner i Silveråns åmyning i Hulingen.
Min anfader var ryttaren Samuel Lustig som drunknade och där hustrun var med barn som föddes några månader senare.
No 22.
Inrikes tidningar
Stockholm, Onsdagen den 22 Februarii, År 1797
Hwena Socken nära Wimmerby,
den 9 Febr
Den 28 sistl. Jan. kl. half 8 om aftonen tildrog sig här den ryssliga händelsen på Sjön Hulingen, at 9 manspersoner, som ur nämnde Sjö om dagen upptagit Malm, wid hemresan drunknade, i det de, som alla åkte efter en häst, i mörkret råkade fara för nära inloppet af en genom sjön flytande Å. Hjelp anropades, den kom, men för sent; alt var vid waken tyst, alla gingo i mörkret rådlöse derifrån. De olycklige öfwerlemnades åt sit öde, och uptogos ej förrän morgonen derpå. En händelse så mycket bedröfligare, som derigenom 5 hustrur blifwit Änkor och 21 omyndige Barn Faderslöse, alla så små, at de äldste knappast weta begråta sin förlust. De övrige 4 förolyckade woro alla unga och raska Drängar.



Tack för ett otroligt snabbt svar, har försökt med Google Disbyt Ancestry mmmm så det här betyder att jag kommer att försöka få hjälp när jag kör fast.
Min anfader Pähr Jonsson född 17510615 Ormestorp Vena var 1 av de som druknade.

Med stor tacksamhet,

Thomas Karlsson

2019-03-14, 09:41
Svar #5

Utloggad Theodor Johannes Wilhelm Kruse

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-10-17, 18:15
    • Visa profil
Är det någon som vet var 9 personer drunknade samma dag i Vena 1797 01 22  och orsaken?  1 av personerna finns i min ana.
Blir glad om det finns någon information.

Thomas Karlsson

Det var min Farfars farmors Morfar Pehr Jonsson

2019-03-14, 09:43
Svar #6

Utloggad Theodor Johannes Wilhelm Kruse

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-10-17, 18:15
    • Visa profil
Malmletarna var:
Per Jonsson Ormestorp
Per Månsson Gnöttlerum
Jonas Danielsson Ormestorp
Lars Gustafsson Tomtåkra
Samuel Lustig Snokebo
Jonas Larsson Ormestorp
Per Larsson Löfhagen
Jacob Knutsson Ungsberg
Lars Nilsson Norrhult


De var egentligen tio, men en hade lånat en "brånpanna" i Horfvan, som han skulle lämna tillbaka. De andra tyckte han var borta för länge så de for ifrån honom.
Att söka malm gjordes på det sättet att de hade en typ av skopor som de drog utefter bottnen på sjön. Malmen smältes sedan ur i Hagelsrum. Än i dag skall det skickas in till Berskollegium, uppöst sjömalm från sjöarna i trakten om man skall ha kvar rättigheterna att ta tillvara sjömalmen.


Tack för hjälpen
Thomas Karlsson

2019-03-14, 11:19
Svar #7

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Som kuriosa så köptes Hagelsrums Masugn 1795 av brukspatron Carl Gustaf Hedberg och det var dit som myrmalmen skulle transporteras. Den här Hedberg var en man med stora skulder och bl.a. i rättslig tvist med Storebro bruk om rätten till malmen i just sjön Hulingen. Han vann tvisten men fick symboliskt endast 1 kr i skadestånd, hans förhoppning var att kunnat ta över Storebro bruk istället.
Detta slutade med att han lyckades ta sig till Brasilien tillsammans med ett antal svenska arbetare och böcker om järnframställning där han påbörjade uppbyggnad av deras järnframställning 1811. Även här gick det på tok så han blev "avsatt" några år senare och dog i Brasilien 1827. Men han räknas som grundaren till Brasiliens järnframställning trots sitt misslyckande och det firades 200-årsminne 2011 där han omnämns.

Den som letat fram den här informationen är Sven-Gunnar Sporback och han har även skrivit två böcker om järnbruk i Småland, Hagelsrum (Målilla) och Sporrbacka (Frödinge, Vimmerby). Tyvärr tror jag inte böckerna finns att köpa längre.
Däremot har jag hans manuskript om brukspatron Hedberg resa från Hagelsrum till Brasilien i PDF.

2019-03-15, 14:55
Svar #8

Utloggad Allan Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2019-07-21, 22:27
    • Visa profil

Hej Sundlöv!
Jag blev intresserad eftersom du skrev att Samuel Lustig är din mf ff f.
Jag har två släktingar som Samuel Lustig är ff ff f till.
Du anger att din mormor är Hanna Maria Nilsson då är din morfar Johan Oskar Karlsson.
Om din morfar far är Karl Erik Svensson förstår jag inte hur han kan vara son till Samuel Samuelsson.
Kan du förklara hur det hänger ihop.
Hälsningar
Allan

2019-03-15, 15:32
Svar #9

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Nu ska vi reda ut det.
Hanna Maria Nilsson var gift tre gånger:
Hennes första make var Johan Oskar Karlsson född 1872 och död 1902 i Björnudden.
De fick två barn Johan Konrad och Anna Greta Maria (Anna Greta har jag träffat och hennes barn/barnbarn)

Hennes andra make (min morfar) Karl Johan Alfred Andersson gifta 1908 i Björnudden och Johan dör 1927 i Björnudden. De fick fem barn varav en var min mor.  Samuel Lustig > Samuel Samuelsson > Anders Peter Samuelsson och så morfar Johan Andersson

Sedan gifte Hanna om sig med Nils Gustaf Reinhold Karlsson 1928 men de fick inga barn.
Hanna dör 1954 och hon bor också en tid hos mina föräldrar på sin ålderdom.

Utifrån vad du skriver är dina släktingar komna från Konrad, men den grenen har jag inte hunnit följa ännu. Däremot Anna-Gretas har jag ganska bra kläm på med Ulf och Sune.
Så jag tar gärna emot information om Konrads släkt.

2019-03-15, 15:54
Svar #10

Utloggad Allan Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2019-07-21, 22:27
    • Visa profil

Hej!


Tack för ditt svar, att din mormor var omgift hade jag inte observerat.


Mina släktingar härstammar också från [font=], Anders Peter [font=&amp][/font][/font]
[font=][font=&amp]Samuelsson och Nils Peter Alfred Ekström är den enas farfar och Kristina Karolina Karlsd. den andres farmor.[/font][/font]
[font=][font=&amp][/size][/font][/font]
[font=][font=&amp][/font][/font]
[font=][font=&amp][/size][/font][/font]
[font=][font=&amp]Allan[/font][/font]

2019-03-15, 16:04
Svar #11

Utloggad Allan Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2019-07-21, 22:27
    • Visa profil

Hej, det blev visst något fel!


Mina släktingar härstammar också från Anders Peter Samuelsson och Nils Peter Alfred Ekström är den enes farfar och Kristina Karolina Karlsd. den andres farmor.


Allan

2019-03-15, 16:38
Svar #12

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Ja då det stämmer det då min morfar Johan var ju bror till din släkt som köpte föräldrahemmet Ekerhult. Jag var och "våldgästade Ekerhult och Hans-Ove Ekström i somras.
Om du skickar ett mail till mig på anders .sundlov@telia.com så ska du få en påbörjad berättelse om Johan och hans resa som kanske bidrog till att Ekerhult kunde köpas loss.

2019-03-15, 16:40
Svar #13

Utloggad Allan Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2019-07-21, 22:27
    • Visa profil

Det blev fel igen!


De härstammar från Ander Peter Samuelsson.
Hans son Nils Peter Alfred Ekström är deras farfar och hans sonhustru Kristina Karolina Karlsd. är deras farmor.


2019-03-16, 06:21
Svar #14

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Johan Konrad föddes i Åsjögle Kristdala,senare bodde han i Pukemåla och därefter i Björnudden när han 19220522 fick Kunglig tillåtelse att utvandra till Amerika.

2019-03-17, 14:56
Svar #15

Utloggad Allan Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2019-07-21, 22:27
    • Visa profil

Hej!


Finns det någon som vet vem den tionde malmletaren som undgick drunkningsdöden var?


Allan

2020-01-23, 09:16
Svar #16

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
De var egentligen tio, men en hade lånat en "brånpanna" i Horfvan, som han skulle lämna tillbaka. De andra tyckte han var borta för länge så de for ifrån honom.

Marianne, har du källan till den informationen skulle vara intressant att få läsa, har inte själv lyckats hitta den texten.

2020-01-23, 09:44
Svar #17

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Om du börjar med att titta på döda i Vena den 17970121 får får du fakta.
Sedan finns en bok; Den okände soldaten i Vimmerby skriven av Erik Berglund. Den går nog att låna på biblioteket. Där på sidan 195 får du en mer utbroderad berättelse av händelsen. Det var en tragisk händelse och många barn blev faderlösa vid tillfället.

2020-01-23, 10:09
Svar #18

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Tackar, det var boken jag var ute efter.
Har även letat i kyrkbok om man skrivit något om "speciella händelser" som förekommer till och från i socknarna, men inte hittat något.
Och även funderingar vart det var, för i tidningsartikeln står det "i mörkret råkade fara för nära inloppet af en genom sjön flytande Å".
Jag har god kännedom om trakten och det är då norra sidan av sjön där Silverån rinner ut.
Men Horvan som nämns ligger i andra änden av sjön där Silverån rinner vidare ner mot Hagelsrum.
Så man tillåta sig att spekulera lite.
Även Horvan hade ett husartorp. Så vissa tankar väcks då om bokens skrivning stämmer eller om det istället var så att ryttaren på husartorpet var en malmletare lämnades av hemma i Horvan och de övriga åkte vidare.
Vi är några som nu letar runt lite i gamla foton i Hagelrumstrakten för att kunna placera ut var de fanns och hur trakten såg ut. Finns en del skrivit och tryckt redan, både om orten, järnbruket och säteri med dess olika ägare. och så kom min släkt till platsen 1849.

2020-01-23, 16:40
Svar #19

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Och så letade jag vidare.
Och i norra delen av sjön Hulingen på dess östra sida ligger torpet Brånhorvan och strax bredvid finns Stora Horvan. Så mina tidigare gissningar var felaktiga och inte alls den Horvan vid södra delen av sjön. Så nu stämmer allt bättre och att vi kan vara säkra på att olyckan hände vid Silveråns inlopp.
Samtliga omkomna malmupptagare kommer från torp ganska långt norr om sjön Hulingen, även norr om sjön Gnöttlern och de var med största sannolikhet ute på arbete för Storebro Bruk som hade norra Hulingen som sitt område och där södra delen tillhörde Hagelsrum 1797.
Och "brånpanna" och Brånhorva.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna