ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta sin okända pappa med hjälp av DNA.  (läst 1978 gånger)

2019-03-11, 18:22
läst 1978 gånger

Utloggad Stefan Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 21:26
    • Visa profil
Jag hjälper en vän till mig att hitta sin pappa. Hon har gjort en autosomal test hos Family Finder och fått ca:2100 träffar. Hennes bästa träff är en kusin på sin mammas sida. Jag provade då att markera kusinen i fråga och sedan trycka på: Not in common with och får då en lista med 1389 st personer. Jag antar att det inte är så enkelt att alla som kommer upp i denna lista härrör från hennes pappas sida?  Den bästa träffen i denna lista verkar vara en fransman ( 2nd Cousin-4th Cousin- 80 shared CM- 48 longest block ), men det finns inget spår av Frankrike i hennes Origins. Däremot 10% från Spanien/Portugal. Jag vet inte om denna person spelar någon stor roll i detta.

Hur gör jag nu för att på bästa sätt gå vidare och spåra hennes okända fader?  :-\
Tacksam för all hjälp


2019-03-11, 20:13
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Har Du försökt hitta din väns okända pappa den vanliga släktforskarvägen? Jag får uppfattningen av Din fråga att "fadern" levt i någorlunda modern tid, men jag kanske har fel. Handlar det om c:a 1920 och framåt finns goda möjligheter via kommunarkiven.


Monika W

2019-03-12, 19:24
Svar #2

Utloggad Stefan Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 21:26
    • Visa profil
Hej Monika! …tack för tipset…
Ja vi har varit i kontakt med kommunen, men där finns ingenting att hämta, modern ville av någon anledning  INTE  tala om vem fadern var. Så nu finns bara DNA-vägen kvar tror jag. Antingen får man väl vänta och se om någon nära faders-släkting  testar sig i framtiden eller också nysta i de DNA-träffar vi har, men som sagt jag vet inte riktigt hur man på bästa sätt går tillväga, därför ställde jag frågan här i forumet i hopp om att få lite hjälp.

2019-03-12, 19:59
Svar #3

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej igen!
Det är naturligtvis svårt att hjälpa till när uppgifter saknas om vilken tidsrymd det handlar om. Om den eftersökta personen lever så förstår jag att kommunen inte lämnar ut uppgifter, såvida inte frågan kommer från en bröstarvinge. Gäller det något äldre tid har lagstiftningen förändrats/kompletterats i omgångar. Vad som gäller för er fråga beror alltså på födelseåret. Från 1918 måste kommunen förordna en barnavårdsman för det faderlösa barnet och modern stod inför ett antal frågor om tänkbar fader. Jag rekommenderar er att låna en bok på bibliotek som heter Okänd Fader av Elisabet Reuterswärd. Den är utgiven av Sveriges Släktforskarförbund. Då kan ni själva ta del av olika tips för aktuell tidsrymd.
/Monika W


2019-03-13, 17:36
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Det kan väl vara bra att fråga fransmannen om hans släkt. Han kanske har någon svensk härstamning. Eller vet om någon släkting varit i Sverige.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2019-03-13, 18:35
Svar #5

Utloggad Stefan Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 21:26
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Vi har kontaktat Fransmannen och väntar på svar från honom,
hoppas att vi får något intressant att gå vidare på :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna