ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsorsak på 1950-talet (Hjärtförlamning)  (läst 1900 gånger)

2019-03-13, 20:22
läst 1900 gånger

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Hej,
Jag fick ta del av en personakt för en kvinnlig släkting som omkom på 1950-talet. Anges kort och gott "hjärtförlamning" som dödsorsak.

Har sett att denna fråga ställts i omgångar men att det ofta funnits en kompletterande orsak till detta. Något sådant finns inte i detta fall.

Nu blev hon inte ens 70 år så man kan ju fundera på vadan som hänt. Det händer ju att folk avlider av plötsligt hjärtstopp, t.ex.

Eller visste man helt enkelt inte orsaken?

2019-03-13, 21:42
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Hjärtförlamning är ju inte ovanligt att se som dödsorsak i dödböcker från senare 1800-tal och tidigt 1900. Det kan inte betyda annat än hjärtstopp, hjärtat slutar fungera. Längre tillbaka var det nog vanligare att man skrev slag.




2019-03-13, 22:00
Svar #2

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Hjärtförlamning är ju inte ovanligt att se som dödsorsak i dödböcker från senare 1800-tal och tidigt 1900. Det kan inte betyda annat än hjärtstopp, hjärtat slutar fungera. Längre tillbaka var det nog vanligare att man skrev slag.
Var det ovanligt att ev bakomliggande orsak skrevs till i dödböckerna? Jag tänker att det borde bero på någonting. Ett hjärtstopp brukar väl sällan komma utan orsak.

När jag tänker slag tänker jag mer slaganfall, fast det kanske benämns just slaganfall i sådant fall?

2019-03-13, 22:33
Svar #3

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Ett hjärtstopp kommer nog väldigt sällan utan känd orsak - idag. För 70 år sedan och tidigare var det inte ovanligt. För en person som avled för 70 år sedan finns eventuellt mer information i medicinsk journal.


2019-03-13, 23:12
Svar #4

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Ett hjärtstopp kommer nog väldigt sällan utan känd orsak - idag. För 70 år sedan och tidigare var det inte ovanligt. För en person som avled för 70 år sedan finns eventuellt mer information i medicinsk journal.
Du har en poäng där. Jag ska se om jag kan hitta någon ev. journal kring detta.

Tack för upplysning kring dödsorsak i varje fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna