ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn under sekretess födda 1940 eller -50  (läst 1768 gånger)

2019-03-13, 23:27
läst 1768 gånger

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Hej,
Begärde för ett antal veckor sedan ut kopia på personakt för min farmor som nu damp ner i inkorgen.

Känner till att hon haft 3 barn sedan tidigare samt ett barn född 1954 som adopterades bort. På personakten syns dessa tre barn, men man har även maskerat över två rader, alltså två barn. Jag kan anta att den ena raden är det barn som adopterades bort, men det andra (eller första) har jag ingen aning om.

Man hänvisade till sekretesslagen i detta fall, så jag antar rimligen att barnet i fråga är född 1949 eller senare. Kan det vara så enkelt?

Jag vet inte hur stor möjligheten är att hon fått ett barn mellan 1954 och 1956 när hon gifte sig och fick sitt första barn inom äktenskapet, men jag antar att jag inte ska utesluta detta.

Men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att kunna hitta barnet i fråga. Kan ju anta att även detta barn adopterades bort och därför hamnar under sekretess, eftersom övriga barn inte är maskerade.

2019-03-14, 04:15
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Jag utgår från att din farmor inte längre är i livet.

När arkivpersonal gör en sekretessprövning är det 22 kapitlets 1§ i offentlighets- och sekretesslagen som ligger till grund för beslutet att lämna ut eller sekretessbelägga begärd folkbokföringsuppgift:
”Sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs”

I detta fall har man således gjort bedömningen att de utomäktenskapliga(?) och adopterade barnen eller någon närstående till dem kunde antas lida men av att du fick upplysningar om dem.

Olika arkiv gör olika bedömningar i liknande ärenden – det är väl känt och det har jag själv erfarit. Ofta räcker det med att kontakta arkivet igen, berätta närmare vem man är och varför man söker uppgifterna. Om beslutet inte ändras kan man överklaga det.

Arkiv som med hänvisning till sekretesslagen inte låter dig ta del av begärda handlingar eller delar av dem, är enligt samma lag skyldiga att informera dig om hur du överklagar deras beslut. Om du inte fått denna information kontaktar du arkivet och begär den.

Offentlighets- och sekretesslagen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400
Hälsar vänligen
Maud

2019-03-14, 06:18
Svar #2

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
 Tack så mycket för svar.

Jag fick just sekreteslagen hänvisad till med följande tillägg:

"Detta är ett tjänstemannabesked som inte går att överklaga. Önskar du ett överklagbart myndighetsbeslut ber jag dig återkomma till mig med en sådan begäran."

Nu vet jag inte om dessa barn ev har samma far. Vet inte om det kan hjälpa att svara med att jag troligen vet vem barn 1 är och bifoga uppgifter om detta barn.

I samband med min pappas begravning ska en okänd kvinna dykt upp, enl min mor, som man antas var en halvsyster till honom fast frånå hans pappas sida. Jag börjar misstänka att det kan vara på ett annat sätt i och med denna upptäckt..

2019-03-14, 13:01
Svar #3

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Har nu skickat ett svar till Riksarkivet, lite mer utförligt, berättade även om syfte och att jag kände till det som troligen är det andra barnet i fråga. Vet inte om det nu kan hjälpa till, annars är det väl överklagan som gäller, huruvuda detta nu ger något resultat, eftersom jag inte vet säkert vilket barn i ordningen det gäller...

2019-03-23, 22:00
Svar #4

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Jag utgår från att din farmor inte längre är i livet.

När arkivpersonal gör en sekretessprövning är det 22 kapitlets 1§ i offentlighets- och sekretesslagen som ligger till grund för beslutet att lämna ut eller sekretessbelägga begärd folkbokföringsuppgift:
”Sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs”

I detta fall har man således gjort bedömningen att de utomäktenskapliga(?) och adopterade barnen eller någon närstående till dem kunde antas lida men av att du fick upplysningar om dem.

Olika arkiv gör olika bedömningar i liknande ärenden – det är väl känt och det har jag själv erfarit. Ofta räcker det med att kontakta arkivet igen, berätta närmare vem man är och varför man söker uppgifterna. Om beslutet inte ändras kan man överklaga det.

Arkiv som med hänvisning till sekretesslagen inte låter dig ta del av begärda handlingar eller delar av dem, är enligt samma lag skyldiga att informera dig om hur du överklagar deras beslut. Om du inte fått denna information kontaktar du arkivet och begär den.

Offentlighets- och sekretesslagen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400
Måste fråga, har du fått lov att överklaga beslut från Riksarkivet någon gång i samband med din släktforskning? Alltså kring uppgifter nyare än 70 år.

Fick det erbjudandet men funderar på om det öht kan leda till nånting. Vet inte om barnet i fråga lever idag men tror att vissa i min släkt har viss kännedom att personen finns eller funnits. Är just inte säkert att personen i fråga vill ha kontakt med sin biologiska släkt. Det ör omöjligt att säga. Den andra utomäktenskapliga personen har ju aktivt sökt upp sin biologiska släkt och vi har relativt god kontakt. Om det kan ha någon betydelse vid överklagan...

2019-03-24, 18:55
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil

Jag har hittills inte behövt göra någon formell överklagan, eftersom det i de två, tre fall det varit aktuellt räckt med förnyad kontakt med arkivet för att få ut de begärda uppgifterna.

Regeln är att folkbokföringsuppgifter är offentliga – sekretessbelagda uppgifter är undantag och ska komma i fråga endast i de fall ”det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs”.

Om du väljer att överklaga är det alltså den motiveringen till avslaget du ska argumentera emot.

Till exempel:
Barn födda på 1940- eller 1950-talet som vuxit upp i foster- eller adoptivhem är knappast ovetande om att så är fallet. Det är således föga troligt att det skulle vara en traumatisk upplevelse för personen i fråga att bli kontaktad av en biologisk släkting.
Lagstiftarens avsikt kan inte ha varit att hindra nära släktingar från att finna och – om båda parter så önskar – lära känna varandra.

Hälsar vänligen
Maud

2019-03-24, 22:49
Svar #6

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Gjorde ett försök att utveckla min förfrågan till landsarkivet igen, kanske var dumt att det var samma handläggare som tog hand om fallet. Blev sedemera hänvisad till ett förtydligande av just den paragrafen du nämner om att personen kan antas lida men.

Eftersom handläggningen tog över nio veckor så kunde jag tänka mig att en ny förfrågan resulterat i samma väntetid.

Har i överklagandet försökt förklara avsikten och bakgrunden till att få ut uppgifterna, och att det finns ett till adoptivbarn i släkten som tog kontakt med oss i vuxen ålder bl.a. och som jag antar är ett av de två barn som maskerats. Nu är jag dock osäker på om ett överklagande i sig blir en allmän handling, eftersom jag nämner både namn och födelsedata på både levande och bortgångna personer. Detta för att förtydliga och bevisa eventuella kopplingar, om det nu kan underlätta.

Dessutom ska min pappa tydligen ha känt till ett eventuellt halvsyskon, men av någon anledning har någon kontakt aldrig funnits med i bilden. Vet inte om det varit ömsesidigt. Någon annan känner inte till, eller vill inte berätta något om det här, vilket är lite synd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna