ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkterna från Tomta i Södra Ving - Skrift från 1935 - Nu på Wikitree, efterlyser foton, och andra uppgifter.  (läst 308 gånger)

2019-03-20, 20:36
läst 308 gånger

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 18:41
    • Visa profil
I min ägo finns en skrift, tryckt 1935 med rubriken "SLÄKTERNA FRÅN TOMTA i SÖDRA VING"

Författare är G. Berger, bankdirektör, adr. Karlskrona.

Jag tror mig veta att skriften är ganska utbredd hos de den berör men jag vill berätta om den här.

G.Berger är Per Johan Gerhard Berger, f. 1887, d. 1964. Enligt uppgift åkte han på 1930-talet runt bland annat i trakterna kring Södra Ving och samlade information om ättlingarna från Tomta Nedergård, Hökerum, Södra VIng.

Kortfattat är det ättlingarna till Pehr Håkansson f.1783 d.1845 och hans hustru Eva Magnusdotter f. 1797 d.1866. Av deras sex barn var en ogift (Per Gustav) medan de andra 5 och deras ättlingar upptar den mesta delen av skriften. De fem är i tur och ordning:

  • Johannes (i Backa) Pettersson 1820-1852,
    Andreas eller Anders (I Tomta) Petterson 1823-1903
    Anna Britta (i Tångagärde) 1830-1910
    Anders Magnus (i Torp) 1833-1901
    Maria Christina (i Gunnagården) 1835-1913

Själv är jag en av ättlingarna till Andreas i Tomta, min pappa är nämnd i skriften, han var 8 år då den trycktes.

Jag har i dag i stort sett färdigställt ett projekt med att lägga ut alla som finns i skriften på Wikitree. Eftersom skriften är från 1935 har det ju hänt en del och jag har kompletterat med de ättlingar jag kunnat hitta något så när enkelt i fria register på internet samt Sveriges Dödbok och Sveriges Befolkning 1970 och 1990. Jag har inte gått ända fram i alla släktled och inte lagt in så många nu levande (de syns ändå inte på Wikitree om de inte själva gör sig synliga)

Det skulle vara trevligt om några andra som är ättlingar till ovanstående skulle vilja antingen själv komplettera med egna uppgifter, foto, fakta, rättelser (jag har säkert gjort ett och annat fel) på Wikitree, eller hjälpa mig med att komplettera genom att ge mig fakta och/eller foton.

Genom att själva skaffa konto (om ni inte har det) på Wikitree (det är gratis) kan ni själva lägga in er, göra er synliga om ni vill och koppla ihop er med de som redan finns.

Några länkar, det tar ett litet tag att vänja sig vid att navigera på Wikitree men dte fungerar när man lärt sig.

Wikitree är ju ett världsträd, dvs inte mitt träd utan allas, därför är ju mitt bidrag där inte ensamt, det går inte att urskilja just Släkterna från Tomta där men det går ju att följa släktingar.

Eva Magnusdotter:   https://www.wikitree.com/wiki/Magnusdotter-313

Jag: https://www.wikitree.com/wiki/Lid%C3%A9n-40
 




 


Allt jag får hjälp mig kommer så småningom att bidra till det som hamnar här: https://www.wikitree.com/wiki/Lidén-40

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna