ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kvinnokliniken Göteborg  (läst 1517 gånger)

2019-03-21, 07:55
läst 1517 gånger

Utloggad Ingemar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 19:34
    • Visa profil
Jag är född på Kvinnokliniken i Göteborg 1948.
Är det någon som vet hur man kan ta reda på
om jag är född på KK I eller KK II?

KK I var vid denna tidpunkt förlagd uppe vid Sahlgrenska Änggården.
KK II var förlagd i Barnbördshuset vid Övre Husargatan.

Jag har bl.a. tittat i födelseboken i SVAR men där finns det inte noterat.

2019-03-21, 12:19
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6872
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:33
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om du med "födelseboken i SVAR" menar SCB-utdraget, så är det ingen riktig födelsebok. Alla uppgifter är därför inte med där.

Du får du titta i originalfödelseboken i stället (om det inte är den som du har sett i redan). Men eftersom 1948 är precis utanför den 70-åriga sekretessgränsen, så är det troligt att den boken inte finns på nätet (hela boken måste vara fri). I så fall får du kontakta landsarkivet och be att få ett utdrag av dina uppgifter.

Och står det inte heller i originalboken på vilket sjukhus du föddes, så får du i stället kontakta Stadsarkivet för att få se i din journal.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-03-21, 13:23
Svar #2

Utloggad Björn Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 10:56
    • Visa profil
Du är född på Sahlgrenska.
BB på Övre Husargatan var inte i bruk 1939 (när Sahlgrenskas Kvinnoklinik kommit till)--1951 (när Sahlgrenska blivit för trångt). Då  återöppnades det som KK II och blev kvar till 1968, när kvinnokliniken på Östra sjukhuset startade (KKÖ).Hälsningar Björn

2019-03-21, 14:06
Svar #3

Utloggad Ingemar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 19:34
    • Visa profil
Tack för svaret bjorne och jts. Jag har endast kikat i SCB:s utdrag. Jag kontaktar Landsarkivet.

Enligt min källa togs Barnbördshuset åter i bruk 1945 och kallades då KK II. Får väl kolla upp detta.

h/Ingemar

2022-10-10, 14:08
Svar #4

Utloggad Göran Widheden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2022-10-10, 14:22
    • Visa profil
Du kan få reda på vilken kvinnoklinik det var genom att begära ut en kopia på din Patientjournal från Regionarkivet arkivnämnden@arkivnämnden.goteborg.se.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna