ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Information från dödboken- svårt att hitta...  (läst 880 gånger)

2019-03-24, 12:54
läst 880 gånger

Utloggad Josefine Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 21:15
    • Visa profil
Jag har fastnat lite i mitt sökande… vilket jag gör lite då och då. =) Denna gång är det information från dödboken.

1. Jag letar bland annat efter en kronolänsman. ”Polisundersökning enligt skrifvelse från kronolänsman E.F. Frendelius d 15/8.” 
Jag vet inte var jag ska leta efter denna kronolänsman (har däremot hittat en bild på honom).
Uppgiften gäller Frans August Kjellberg f. 1844-08-19, d. 1905-08-13 och går att finna här:
Berg (U) C:10 (1895-1921) Bild: 1970 Sida: 26  (nummer 2)

2. Sen har jag funnit i dödboken följande ”Uppgift lämnad till domaren.” Jag kan inte hitta domaren.  Uppgiften gäller Per Matsson f. 1813-01-28, d. 1891-11-02 och går att finna här:
Ramnäs (U) FI:6 (1880-1894) Bild: 76 Sida: 71  (nummer 47)

Tacksam för minsta lilla tips!
Hälsningar
/Josefine

2019-03-24, 13:20
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Det är alltså Frendelius du letar efter.
Han finns t ex här.
Hallstahammar (U) AIIa:8 (1913-1929)  sid 407

Domaren  bör vara ledamot av Snevringe häradsrätt men vare sig han eller rätten
har särskilt med avlidne Per Matsson att göra. Prästen har gjort en "kom-ihåg" notering
just här att han skickat uppgifter om senaste halvårets avlidna till häradrätten.
Sådana uppgifter skulle skickas in från alla församlingar.


2019-03-24, 13:33
Svar #2

Utloggad Josefine Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 21:15
    • Visa profil
Tack för snabbt svar. Upptäckte att jag var lite otydlig angående Frendelius. Jag kan bli lite exalterad när jag släktforskar.  :-[
Jag förtydligar första frågan: Går det att hitta något om själva skrivelsen som skickades till Frendelius angående Frans August Kjellberg?

Gällande Per Matsson så ska jag söka på Snevringe. Tack så mycket.  :)

2019-03-24, 16:27
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
För Frans August Kjellberg anges dödsorsaken som: "Sjelfmord. (Skott i munnen.)"

Det var därför det gjordes en polisutredning. Dels för att fastställa att det verkligen var självmord och inte mord, dels för att också självmordsförsök var ett brott förr.

Och av den sistnämnda orsaken står också efter noteringen om skrivelsen: "Begrafen i tysthet." Vilket betyder att det inte var någon klockringning, musik eller tal samt endast de närmaste anhöriga närvarande; se Nordisk Familjebok, längst ned i kolumn 1216. (Ännu längre tillbaks i tiden fick "självspillingar" inte ens begravas i vigd jord på kyrkogården.)

Eftersom skrivelsen från länsmannen kommit in till pastorsexpeditionen och gällde dödsorsaken, så borde den ha funnits som bilaga till dödboken. Men enligt arkivförteckningen slutar den serien (HVI) 1898. Det hänvisas till fortsättning i senare serier, men de börjar först 1968.

Vi får alltså konstatera att skrivelsen inte är bevarad - åtminstone inte i kyrkoarkivet.

Men vi har ju också länsmannens eget arkiv. Bergs socken hörde 1905 till Västerås fögderis 2:a länsmansdistrikt. Men på nätet kan vi inte ens se arkivförteckningen därifrån. I Nationella Arkivdatabasen (NAD) står bara: "Arkivförteckning finns f.n. endast i pappersform."

Det blir alltså till att kontakta landsarkivet i Uppsala för att få veta vad som ev. kan finnas där. Det som kan vara intressant är dels om det finns kopior av utgående skrivelser, närmare bestämt skrivelsen till prästen i Berg; dels själva polisutredningen.

Beslutet att Kjellberg skulle begravas "i tysthet" bör ha fattats av häradsrätten, vilken är Snevringe häradsrätt (arkivförteckning). Men domboken för 1905 finns ännu inte på nätet, varken hos Arkiv Digital eller Riksarkivet/SVAR. Också där får du alltså kontakta landsarkivet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-03-24, 16:52
Svar #4

Utloggad Josefine Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 21:15
    • Visa profil
Hej, ja efter Eva Dalins inlägg ovan försökte jag söka mig vidare, men boupptäckningarna var de enda som täckte årtalet han gick bort.
Som du skriver täcker inte det digitaliserade materialet som kan innehålla "svaret" det årtal jag söker.
Men nu har jag lite mer kött på benen; jag vet var jag ska söka, vad jag ska söka efter och att det blir i pappersform. Detta är toppen.

Tackar för det utförliga och informativa inlägget.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna