ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skräddaren från okänd ort  (läst 444 gånger)

2019-03-26, 11:28
läst 444 gånger

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Den 21 mars 1894 dör Johan Petter Svensson i Amnehärad och förtecknas i dödboken där. Han uppges vara "skräddare, 74, från okänd ort".


Någon koppling har han onekligen till Amnehärad, för även 1872 gör han avtryck i kyrkböckerna där. Den 28 feb detta år föder Johanna Westerberg i Dumpen en son, Johan August. Ingen fader anges, men det ligger en lapp i detta uppslag där "skräddargesällen Johan Peter Svensson" tar på sig faderskapet.


Jag har letat överallt (tycker jag) utan att hitta Johan Peter/Petter Svensson - det finns ju en del med det namnet... Om han var 74 år 1894, tyder det på att han var född ca 1822. Dock verkar det väl lite gammalt att vara gesäll vid 50 års ålder 1872?


En liten extra fundering: Jag tycker att hans namnteckning och vittnet Sven Svenssons är väldigt lika på lappen. Kan det vara Sven som har skrivit texten och namnteckningen eftersom J P inte kunde skriva? Eftersom J P inte var närvarande? Jag har också tänkt att det kan finnas en koppling till Sven Svensson, eftersom det hela är skrivet i Thorstorp där Sven bodde, men jag har inte hittat någon sådan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna