ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-21  (läst 4751 gånger)

2000-11-03, 23:26
läst 4751 gånger

Eva Cumner

Hej Per!
Jag sitter här och funderar på din Jonas Petersson och det känns som om han skulle kunna komma från Vissefjärda socken i Småland. Där är det mycket vanligt med namnet Jonas. Har tittat i min egen databas, den delen som Annika Otfors och jag har gemensam. Har där hittat en Jonas, född 1774-12-21 i Troxhult i Vissefjärda socken. Han är son till Petter Jonsson. Denne Jonas har en bror, Nils, som är Annikas och min ana och hans efternamn stavas Petersson. Familjen hamnade så småningom i Vastensmåla i Fridlevstad församling. Tyvärr vet jag inget mer om honom, men kanhända det är den Jonas du är ute efter.
 
Mvh Eva Cumner

2000-11-03, 23:34
Svar #1

Eva Cumner

Snabb korrektion - Troxhult ligger ju i Torsås församling
 
Eva

2000-11-16, 12:32
Svar #2

Björn-Åke Petersson (Kallinge)

Bakareboda ett hemman för fint folk.
 
I Anbytarforum under Tvings socken hat funnits en fråga om Håkan Håkansson och hans hustru Ingeborg. Under tiden 1739-1750 har de vistats utanför Tvings socken.
 
Jag har nu hittat dem med följande barn födda i Bakareboda i Fridlevstad
 
Elin          dop 1739 05 06
Per          dop 1740 11 16
Håkan     dop 1743 09 26
Elin          dop 1746 04 13
Jonas      dop 1748 10 30
 
Inga hustrur nämns i Fridlevstads födelse och dopbok vid denna tid men vid ett dop 1740 bars barnet av Håkans hustru Ingeborg i Bakareboda.
 
Faddrarna vid barnens dop är från Gäddegöl och Kolshult i Tvings socken utöver en del från Pukaberg i Fridlevstad.  
 
Med ledning av faddrarna är det troligt att Ingeborg ännu en gång får byta namn åter till Månsdotter.
 
I så fall är hennes föräldrar Måns Persson och Märta Börjesdotter i Gäddegöl.
 
Måns Persson dog 1771 01 27 91 år gammal
Ingeborg skulle ju varit född 1716 eller därikring
 
Har någon mer att tillägga är Ni välkomna jag vet att det är många blekingar som räknar släktskap till denna familj
 
Anledningen till att jag lurade ut var Håkan Håkansson var bosatt var att jag gick igenom mantalslängden för 1739 och hittade då  7 st Håkan Håkansson öster om Mörrumsån.
De bodde i Ulvasjömåla och Djäknemåla i Augerum, Bakareboda och Bostorp i Fridlevstad
Pinkaremåla i Backaryd, Gundlatorp i Åryd och Kopprarp i Hällaryd.
1734 visste jag att vår Håkan Håkansson var skriven i Gunseryd med sin moder. Alla de andra fanns på samma ställe som 1739.
I födelseboken för Fridlevstad hittade jag alla de saknade födelsenotiserna.
 
Nu återstår dock att finna belägg för Håkan Håkanssons och Ingeborgs föräldrar
 
Man skall inte ge upp i första taget
 
Hälsning en lycklig forskare
 
Björn-Åke Petersson

2000-12-09, 16:17
Svar #3

Johnny Karlsson

Hej. Söker föräldrar och eventuella förfäder till min fffmf Jöns Monsson f. 1757-03-30 troligen i Fridlevstad. Han gifte sig med Elin Johansdotter f. 1763 troligen också Fridlevstad.
Från år 1799 eller tidigare bor de i Eltemåla i Sillhövda sn.
Där får de dottern Lena f. 1799-06-12.

2001-03-11, 11:36
Svar #4

Michael Henriksson

Jag söker kontakt med andra som forskar på ättlingar till eller vet något om torparparet Sven Danielsson (född omkr.1737 död 1812) och Maria Persdotter (född beräknat 1745). De bodde i Kvarngården och fick tillsammans barnen Peter (ca 1770), Gustav (ca 1777), Elin (ca 1778), Gertrud (ca 1781) samt Ingeborg (ca 1784).

2001-03-12, 09:06
Svar #5

Per Karlsson

Hej Michael,
 
Sven Danielsson och Maria Persdotter gifter sig enligt mina noteringar inte i Frilevstad vilket innebär att hon sannolikt är född i någon närliggande församling.  
 
Sven dör 1812-03-24 i Kvarnagården 75 årgammal av ålderdomsbräcklighet,vilket ger att han är född ca 1737.  
En sannolik maka till Sven, änka Maria Svens i Kvarnagården dör 1838-12-08 93 år gammal av ålderdomsbräcklighet, alltså  född ca 1745.
 
Eftersom du har ca datum på barnen så får du datumen av mig nedan;
 
1770-07-01 Peter
1775-03-25 Gustav
1777-06-01 Elin,modern 31 år
1780-03-18 Gertrud,modern 34 år
1783-11-09 Ingeborg, modern 38 år
 
/perk

2001-03-12, 18:30
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Älmeboda kyrkoräkenskaper (LI:1, s 24), år 1688, nämns att  Feria 2:da p?ntecostes Wijgdes / Nil? Carl?ohn i Höreryd och Frijlle- /stadh Sn och Elin Mån?adotter / i Åskefalla [i Älmeboda sn]
Kanske till nytta för någon Fridlevstadsforskare!

2001-03-13, 21:24
Svar #7

Michael Henriksson

Tack för hjälpen Per, nu har jag ytterligare en del att gå på!

2001-03-14, 07:55
Svar #8

Per Karlsson

Kommtentar till Johnnys inlägg 2000-12-09
 
1793-03-22
Gifter sig torparen Jöns Månsson från Mumelycke med pigan Elin Johansdotter från Emmeryd.
 
De får följande barn fram till 1800
 
1794-01-07 Botil i Älmtamåla, modern 30 år
1795-03-28 Johannes i Älmtamåla, modern 31 år
1797-09-16 Karin i Älmtamåla, modern 33 år
1799-06-12 Lena i Älmtamåla, modern 36 år
 
Älmtamåla tillhörde Fridlevstad sn fram till 1846 då Sillhävda sn bildades och Älmtamåla bytte sn tillhörighet.
 
/perk

2001-03-14, 22:19
Svar #9

Johnny Karlsson

Tack för svaret Per.
 
Vigseldatumet för Jöns Månsson och Elin Johansdotter var nytt för mej, även deras övriga barn förutom Lena f. 1799 var nya för mej.
 
MVH Johnny.

2001-03-31, 20:24
Svar #10

Stig Petterson

Det slår mig att den här notisen ur domboken kanske kan vara till glädje för någon som forskar i Fridlevstad. För mig är den intressant för att den är definitiv bekräftelse på att de omnämnda Åke och Holme i Idehult, Rödeby är far och son.
 
Östra Härad, Blekinge
Ordinarie sommarting den 14(?) juli 1684
kort 9/12
Hustru Kerstin Månsdotter i Höry anklagar bonden i Rödeby sn Åke Olofsson i Idehult och hans son Holme Åkesson ibm för 20 lp(?) smt som hos dem återstå bestående av att hennes son Måns Christophersson Serin? (Båtsmansnamn?) lega som lät sig taga för dem och gick uti Kronans tjänst för Båtsman. Blev och borta på Flottan uti kriget som en fördubblingsbåtsman, begärandes att hon måtte få samma pengar sig till uppehälle.
 
I ett senare protokoll från samma ting sägs att det skedde för några år sedan och sedan inte hörts av det ringaste var han är vägen tagen. (här står dock Måns Eriksson men det är samma mål som föregående. Eller också har jag läst fel.)
 
Stig

2001-04-07, 22:18
Svar #11

Mikael Prené

Hej !
 
Söker uppgifter om födelseplats och anor till Sven Petersson f. 1809-08-22 i Fridlevstads sn.
 
Mvh/ Mikael

2001-04-08, 12:38
Svar #12

Per Karlsson

Mikael,
 
I C:4 Tving 1790-1815 49847 Gifter sig 1792-11-11 en Petter Åkesson 21 år från Björkeryd, Fridlevstad med pigan Maria Abrahamsdotter  18 år från Tving. När Sven föds 1809 står att modern är 34 år vilket stämmer med ovanstående Maria.
 
Jag har följande barn noterade på dem;
 
1793-12-02 Åke i Björkeryd, modern 19 år
1795-01-22 Ola i Björkeryd, modern 20 år
1796-12-18 Anna Maria i Björkeryd, modern 22 år
1798-11-17 Sigrid i Bjökeryd, modern 23 år
 
Enligt C:4 Fridlevstad 1766-1834 49937 föds en Peter 1770-06-12 i Björkeryd fader Åke Olofsson moder Gertrud Svensdotter. Detta stämmer med hans ålder när han gifter sig men du får väl kolla om det är rätt Peter.
 
1769-07-30 gifter sig en Åke Olofsson i Stuveryd med pigan Gertrud Svensdotter från Rödeby.
Förutom Peter ovan får de 1772 dottern Anna sedan blir det inga fler barn, enligt mina noteringar.
 
Åsså lite data/spekulationer
I dödsboken hittar jag följande; 1774-01-06 Bonden Åke Olofsson i Björkeryd 31 år död av hastig sjukdom. Om detta är rätt så är detta en logiskt förklaringen till att de inte får fler barn tillsammans ;-)
 
I vigselboken; 1775-04-11 Hemmansägaren Lars Persson i Yasjö, Rödeby med ÄnkanGertrud Svensdotter i Björkeryd. Detta är sannolikt ovanstående Åkes änka som nu gjort sitt änkeår.
 
Lars och Gertrud bosätter sig i Björkeryd och får ett antal barn tillsammans. Om du vill ha även dessa så säg till.
 
/perk

2001-04-08, 21:03
Svar #13

Mikael Prené

Hej Per !
Tack så väldigt mycket för uppgifterna.
Jag skall beställa Svar kort över Fridlevstad, men det är ju alltid bra med lite förhandsuppgifter.
 
Mvh/ Mikael

2001-04-13, 14:33
Svar #14

Utloggad Stefan Jennerstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2016-02-09, 20:22
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar i fall någon som forskar i Fridlevstads församling har stött på namnet Elgström. Min ana heter Sven Elgström och anges vara född i Fridlevstad den 25/3 1740. Första gången jag stöter på honom är när han gifter sig i Ökna församling (F) i Småland 22/11 1770 med Sophia Helena Ekebom. Han tituleras då betjänt men efter giftermålet inspektor. Uppgiften om var och när Elgström är född härrör från den sista husförhörslängden han förekommer i (Karlstorp AI:4). Den 3/10 1806 avlider han efter ett slaganfall i Vimmarp Östergård, Karlstorp församling (F).
mvh
Stefan

2001-04-14, 06:31
Svar #15

Björn-Åke Petersson

Hej Stefan
 
Jag har mantalslängden 1734 för Blekinge i min dator, där finns ingen Elgström, inte i hela länet.
Karlskrona stads innevånare var dock mantalsbefriade.
Jag kan inte kolla just nu om han är född i Fridlevstad men någon annan kanske kan.
Det finns en socken Frillestad i Skåne som ibland kan förväxlas med Fridlevstadstad.
Min erfarenhet är dock att de äldre husförhörslängderna i Linköpings stift är rätt tillförlitliga
 
hälsningar Björn-Åke Petersson

2001-04-14, 10:06
Svar #16

Eva Cumner

Hej Stefan och Björn-Åke.
 
Jag har tittat på CI:3 5/10 för Fridlevstad och hittar där:  
 
1740 d 21 Mars döptes GM Sven Buskes son i Älmtamåla N Sven. Hustru Annika Höks i Sjunnamåla bar honom. Wittnen Gumme Huski i Älmtamåla och Gumme Börjesson i Ällingmåla i Wissefjerda socken.
 
Mvh  Eva Cumner

2001-04-14, 11:06
Svar #17

Utloggad Stefan Jennerstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2016-02-09, 20:22
    • Visa profil
Hej Björn-Åke och Eva!
 
Tack för hjälpen! Jag får följa upp båda uppslagen.
 
Stefan

2001-04-20, 19:59
Svar #18

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Botill Pehrsdotter föddes den 15/4 1758 i Fridlevstad sn, och dog den 9/4 1849 i Ronneby sn, 90 år gammal.
 
Känner någon till något om hennes föräldrar?

2001-04-21, 14:42
Svar #19

Eva Cumner

Hej Fredrik.  
 
Har tittat på Botils födelsenotis på kort Fridlevstad CI:3 7/10: föräldrarna heter Per Carlsson och Kerstin Jonsdotter. Med reservation för feltolkning tycker jag det står Höryda som deras hemvist.  
 
Vänligen  
 
Eva Cumner

2001-05-06, 10:58
Svar #20

Göran Johansson

Dacke+Baggetånga+Konga h:d?
 
År 1614-15 diskuterades ett dråp vid tinget i Konga härad. Protokollen innehåller följande intressanta upplysningar om Baggetånga. Per Öde och dennes bror Sune Öde å ena sidan och Gudmund i Grönadal och Påfvel i Stränganäs å den andra var församlade i gården Baggetånga i Tving sn (vilket är fel - gården låg i Fridlevstad) i Danmark. Anledningen var att man skulle skifta boet efter bonden Nils i Baggetånga. Om Nils sägs att han under fogdetiden togs till fånga av svenskarna och fördes till Kalmar skans. När han suttit fången en tid släpptes han lös till rannsakning för 60 daler. Per Öde var hans skyldoman och lade ut 34 daler svenska. Resten betalade Nils själv. När arvingarna kom till gården för att skifta arvet fanns inget lösöre kvar. Arvet utföll under fogdetiden då den danska överhögheten hade tagit allt lösöre. Arvingarna började jämka om gården och gick deras snack mest där uppå att Per Öde ville ha gården för sina utlagda penningar. De andra arvingarna vägrade samtycka. Till slut kom de överens om stilletsånd fram till Michaelis samma år då de åter skulle mötas för att bli överens.
 
Jag har beklagligtvis bara antecknad motiven till det dråp som senare utfördes. Vet därför inte vem dråparen och den dräpte var.  
 
I Baggetånga fanns enligt en dansk jordebok från 1610 bonden Inge Nielsen. Denna kan möjligen var identisk med den Inge Dacke som sedan uppträder i såväl Baggetånga som Fur. År 1617 hette bonden i Baggetånga Svend Påfvelsen (kanske en son till Pårfvel i Stränganäs) och 1618 var det Sönne Haagensen som var bonde där. År 1600 är Inge Nielsen (Dacke?) bonde i Baggetånga. Han är borta 1606 då Inger som var hustru till Niels är brukare på samma gård (det måste ha varit då som Niels var fängslad i Kalmar medan sonen Inge kanske höll sig gömd). År 1623 finns bonden Inge Dacke antecknad som bonde i Fur (utan patronymikon). Där lever han kvar till åtminstone 1649. År 1652 bor en Jon Ingesson i gården Fur och 1656 en person som kallas Dacke-Jon (troligen en och samma person). 1656-57 omnämns också en Inger i Fur. Efter freden 1658 var Peder Ingesson bonde i Fur. Denne var med stor säkerhet son till Inge Dacke.
 
Brottsmålet ovan visar på släktförbindelser in över den svenska gränsen. Vem var Gudmund i Grönadahl och Påfvel i Stränganäs och vilka var Per Öde och dennes bror Sune? Vad hände under den s.k. fogdetiden (vilket jag själv borde veta)?

2001-05-09, 20:34
Svar #21

Göran Johansson

Arvingarna i Baggetånga
 
Har funnit ett (som jag tycker) synnerligen intressant mål i domboken för Konga häradsting 1620-talet. Där sägs att Gudmund i Grönedaall var en man på 80 år. Han vittnade inför tinget att hans farfar och fadern före honom bott i byn Askaremåla hela sin livstid. Gudmund själv hade bott där i 20 år. I målet lade bonden i Askaremåla (namnet nämns ej) fram ett pergamentsbrev skivet på latin och daterat år 1122! I denna handling omnämns Askaremålens råmärke som bönderna kände väl till och som de därefter hela tiden hade rättat sig efter. Målet avsåg en tvist med en bonde i en by vid namn Bönemåla. Denne framförde en avvikande hävd. Rätten konstaterade att brefwett gammalltt ähr nemligen 502 åhr varför Askaremålens råmärke blev krafftigt dömbdt.  
 
År 1565 hette bönderna i Gröndal Sven och Åke. Någon av dem bör ha varit Gudmunds far eller farfar.
 
En odalman från Småland som kan ha varit av samma släkt som Inge Dacke i den danska byn Baggetånga är intressant i sig. Högintressant blir när man dessutom vet att denna släkt på 1620-talet kan ha varit i besittning av ett pergamentsbrev från år 1122. Av äldre datum än Jan Guillous påhittade tempelriddare Arn!  
 
Man måste verkligen fråga sig om Nils Dacke och hans fränder verkligen var det obetydliga utmarksfolk som t.ex. professor Lars-Olof Larsson ganska självsäkert hävdar?

2001-05-09, 21:06
Svar #22

Stig Petterson

Hej Göran!
Betr Dacke+Baggetånga+Konga h:d?  
Du nämner i samnband med ett brottmål en Per Öde och en Sune. Namnet Öde är väl inte alltför vanligt och jag kan tänka mig ett samband med personer i Långemåla, Rödeby (K). Se här.
I Mantalslängden
1659   bl.a. Per Sonesason och hustri
1674   bl.a. Per Sonesson Ödhe
I Jordeboken
1671 2/3 mtl Per Bondesson, Bonde Jonsson,Per (Öyarsson)
1677 Peder Bondesson, Bonde Jonsson, Peter Ödde
 
Per Ödd finns också något i Rödeby C:1 skrivet Ödd och ?dd.
Om nu denne Per Sonesson och Ödd är samma person så kan det vara intressant att veta att Per Sonesson i Långemåla har
kontakt med Vissefjärda - faddrar.
 
 Apropå detta du skriver
-----------------------------------------
och vilka var Per Öde och dennes bror Sune?  
------------------------------------------
Är det månne Per Öde som fortfarande finns och är denne Per Sönesson Ödd i Långemåla 1661.  
Eller är han en son till den du benämner Sune, vilket väl torde vara samma som Sone eller Söne.
 
Jag sätter in en kort hänvisning under Rödeby.
Stig

2001-05-09, 22:36
Svar #23

Göran Johansson

Stig, jag har hunnit kolla upp lite mer om bröderna Öde. Sone Öde var landsknekt och han blev dräpt av Påvel i Stånganäs. Rätten ansåg sig ej kunna döma Påvel till döden eftersom han var en blygsam och redder karl. I Strånganäs bodde 1565 bönderna Inge och Tor och 1618 hette bonden Björn Gudmundsson. Frågan är om landsknekten Per Öde var svensk eller dansk och varför dråpet behandlades av Konga h:d. Det borde väl i första hand ha varit en sak för en dansk domstol, kriget var ju slut redan 1613./Göran

2001-05-11, 15:03
Svar #24

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Göran og Stig

Jeg har ledt efter dette mord i "Danske Rettertingsdomme" og i "Kancelliets Brevbøger", men det ser ikke ud som om det er omtalt. Der er et par andre mord på egnen på denne tid - i 1617 myrder præsten Hr Jens Ram i Ø. herred i Blekinge en kvinde han har levet sammen med.
Jeg prøver at finde de person- og stednavne I opgiver i de danske bøger med trykt kildemateriale. Jeg har ikke været alle navnene igennem endnu. Der kan nok også være meget varieret stavemåde på de samme navne på dette tidspunkt.
I "Danske breve fra middelalderen" har jeg fundet et par bønder fra "Rödheby", de er sammen med fire andre mænd fra omegnen med til at aflægge ed i en arvesag. Men det er helt tilbage i 1498, det kan jo nok ikke bruges til så meget endnu. En anden flok mænd aflægger ed i 1501.
Er der muligvis et sted hvor jeg kan finde et kort over området ?

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-11, 20:54
Svar #25

Göran Johansson

Hej Gudrun
 
Intressanta nyheter. Jag tror t.ex. att bönderna i Rödeby kan intressera många blekingeforskare liksom prästen Jens Ram i Östra härad. Vore intressant att höra om du finner namnet Dacke som kanske stavades Tacke eller något liknande kring 1530 och fram till ca 1600.
 
Rödeby kan du finna på den första kartan nedan. Baggetånga heter numera Åbyholm och ligger omedelbart öster om Holmsjö. Om du söker på Åbyholm eller Fur på den andra kartan (lantmäteriets karta) så hamnar du helt uppe vid den gamla riksgränsen mellan Danmark och Sverige. Landmäteriets karta täcker f.ö. hela Sverige.
 
Med vänlig hälsning
Göran
 
http://www.sverigeguiden.com/landskap/blekkart.htm
http://www.lantmateriet.com/ksindex.htm

2001-05-11, 22:20
Svar #26

Christian Andersson

Hej Gudrun och Göran.
 
Svenska kyrkans sidor kan kanske vara av ett visst intresse i sammanhanget:
 
http://www.svenskakyrkan.se/pastorat/karlskrona/rodeby1.htm
 
http://www.svenskakyrkan.se/pastorat/karlskrona/fridlev1.htm
 
Sedan har ju Karlskrona kommun en hemsida också:
 
http://www.karlskrona.se/
 
Som ni kanske har lagt märke till så sitter jag på lediga stunder och försöker tota ihop något som kallas ”Blekingerötter”. Där finns väl inte så mycket att hämta ännu men förhoppningsvis kommer det mera ...
Byarna i Rödeby socken finns i alla fall listade och Fridlevstad-Sillhövda är på gång!
 
http://www.genealogi.se/blekinge/index.htm
 
Mvh Christian

2001-05-20, 18:23
Svar #27

Christina Svensson

Hej
Känner någon till en herre vid namn Carl Andersson från Lunketorp i Fridlevstad ?
Han träffade den liderliga konan Elin Nilsdotter f.30/4 1797 i Hallasjö i Torsås Socken. Detta resulterade i gossebarnet Andreas Carlsson f.3/2 1826 sockenskomakare I Hyltan 1, även detta beläget i Torsås socken.

2001-05-20, 19:54
Svar #28

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Christina, kan det vara Loppetorp du syftarpå?
Mvh Arne S

2001-05-21, 08:58
Svar #29

Christina Svensson

Hej Arne
Ja, Loppetorp är tänkbart, för det var sannerligen ej lätt att läsa texten.
 
                Mvh. Christina i Torsås

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna