ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Sandby  (läst 3198 gånger)

2016-03-06, 16:14
läst 3198 gånger

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Carina, har du hittat när Pål Mårtenssons hustru och ladufogden är i slagsmål,  V Göinge häradsrätt AIa:30, no57 ? Eller när hon anklagar en piga för horeri V göinge häradsrätt AIa:31 no 32? som sagt. en  mycket speciell dam...
May the Force be with you.

2016-03-06, 19:40
Svar #1

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
1713 var ju massvis, där är kvällsläsningen räddad! /Carina

2016-03-07, 17:03
Svar #2

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Nu du, Anna, har jag läst och dragit öronen till mig.
 
Pål Håkansson har en syster Olivue (Olu) som 1675 gifter sig med Bengt Nilsson i Hässlehult, Visseltofta. 1676 föds dottern Karine och 1679 Kerstine som dör samma år. De försvinner sedan därifrån, sannolikt redan kring 1680. Ivar skriver att ”qwinspersonen Karin Bengtsdotter i Röke på sin Morbroders wägnar” kom med ansökan eller borgen så att Pål slapp ur häktet. Denna Karin har jag tänkt var Olives dotter, sannolikt med uä barn då hon var qwinsperson. Har letat efter familjen i Röketrakten men inte hittat något. Reagerade därför för namnet Karina Bengtsdr i Rösle men tyckte inte att det stämde med åldern då hon hade fått dottern Bengta redan 1692.
 
På ST 1713 i nr 85 och 113 framgår (svart på vitt) att Karina i Rösle har fadern Bengt Nilsson i Fundersed och broder Nils som vi redan visste. Här ringde klockor för Nils och det visar sig att han var gift med länsman Per Pers dotter Inger i Maglehult. Han dog 1717 i Adseke vilket stämmer bra med det som framkom vid stora stölden förut. Vi vet ju också att hon har bror Jacob.
 
En titt i kat 1703 för Fundersed ger Bengt Nilsson med hustru Olu och söner Nils och Sone (Söne). Nu ringde klockorna högt! Kollade konfirmationerna i S Rörum B1, ett urval kommer här:
1706 21/3 Söne Bengts i Funnerset
1708 1/4  Jacob Bengts i Funnerset
1710 4/4  Lusse Bengtsdr i Funnerset död 1717
1712 30/5 Inger Bengtsdr i Funnerset
1713 27/3 Bengta Påhlsdotter i Ryßlöw
1718 23/5 Kisten Påhlsdr i Rößlöw
1726  Kirstena Påhl Håkans dotter ifrån Karna Påhls i Röslöf   ?!
 
Här drar jag slutsatsen att det bara skiljer ungefär 5 år på Bengta och Kerstina och tror alltså att Bengta är född några år senare än 1692. Namnen Söne och Lusse är ju som tagna ur Håkan Sönes-släkten dessutom.
 
Skulle mycket gärna vilja se originalet på den här qwinspersonen från Röke, jag tror ju att det står Rösle och inte Röke! Vid denna tiden var ju Karina änka och säkert var domstolen ganska trötta på henne vid detta laget (Pål beskrivs som en enfaldig man som förleds av sin hustru), så de kan väl ha slagit till med qwinsperson bara därför.
 
Nu håller jag för sannolikt till 95% att jag har hittat Påls försvunna syster Olive och hennes man Bengt Nilsson i Fundersed och deras makalösa dotter Karine!
 
Som grädde på moset hittar man i samma kat 1703 under Hagstad Johan Nilsson med hustru Lusse, du vet långskottet jag slängde in första gången. De är föräldrar till silvertjuven Ola och hans syster Nilla som var gift med Karinas bror Jakob. Tror nog att Johans Lusse från Visseltofta sn också hör till släkten men något steg längre bort. Hon får vara nu.
 
Förlåt kära anbytarvärd för längden på detta! /Carina

2016-03-07, 19:02
Svar #3

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Ibland är det väldigt bra att ha bollplank!!!!! Jag får bena ut det ovanstående och rita upp det på papper annars får jag det inte riktigt klart för mig.
Den sista notering från 1726 förstår jag inte riktigt: Är det Karna Bengtsdotters moster?
Men har jag förstått rätt att Karina/Karna Bengtsdotter är systerdotter till Pål Håkansson då?  
Hm, jag funderade ju för att de brukade oftast ta hustrur från socknen eller de socknarna bredvid och Häglinge och norra Sandby ligger ju inte nästgårds så det verkade ju logiskt om släkten redan hade kontakt  med någon i den andra socknen. ibland är det bra att ha en argbigga i släkten ;)
 
sedan är ju frågan varför de förflyttade sig från Visseltofta till Funderset och Hagstad. Hade de släkt där innan så de tog över släktgårdar eller de tog över ödehemman från Skånska kriget?
 
(Meddelandet ändrat av polara 2016-03-07 19:05)
 
(Meddelandet ändrat av polara 2016-03-07 19:25)
May the Force be with you.

2016-03-07, 19:37
Svar #4

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Visst är det! Du pekade ju på lämpliga domstolsprotokoll!
 
Den där konfirmationen 1726 måste vara en tidigare för mig okänd kusin till Karna. Han skriver alltid lite extra när det inte är söner och döttrar. Tror att han försöker säga att flickan heter Kerstina, är dotter till en Pål Håkansson och bor/är piga hos Påls Karna i Röslöv. Pål är ju sannolikt död nu, annars hade det nog stått Pål Mårtens. Det är dock jag själv som tolkar henne till kusin.
 
Ja, jag tror att argbiggan är systerdotter till Pål Håkansson i Sandby, dotter till Påls syster Olive (Olu)! Då skulle även Mårten ha gift sig med sin mors kusin men jag tror faktiskt att det var tillåtet, det räknas väl som tredje led? Undrar om det finns någon som har kunskap om detta som kan tänkas svara?
 
Rita du på så länge, Anna, och fundera ordentligt!
 
Tror att hela Funderset var frälse, i varje fall 1651. Men en jordebok för 1680 hade så klart suttit bra.
 
(Meddelandet ändrat av Mala_6 2016-03-07 19:40)

2016-03-07, 20:36
Svar #5

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hihi, jag som är så dålig på att läsa domstolsprotokoll..
 
Om jag får kan jag maila dig foto på de antavlor/stamtavlor jag ritat upp för N Sandby, Röslöv, Sjörup osv. Om du vill förstås. kanske jag har missuppfattat nåt i någon av dem.
May the Force be with you.

2016-03-07, 22:27
Svar #6

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Det får du jättegärna göra! Du hittar väl adressen på min profil. /Carina

2016-03-08, 09:05
Svar #7

Utloggad Birgit Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 15:37
    • Visa profil
Hej Anna och Carina!
Jag har ingen anknytning till Röslöv men har följt ert samtal eftersom jag känt igen flera namn.  
 
Pålsson i Sandby - jag har en Knut f.ca 1721, kommer till Aska 1750-1752, möjligen från Orelyckan där det 1735-36 finns en Pål Månsson, h. Ingar, söner Knut och Måns.
 
Maglehult - Påls hustru i Rösle (Rösle - Röslöv, tills nu för mig obekant - tidigare tolkat som ev.Röke?), Nilla Jacobs i Häglinge och Boel Söhnas af S. Rörum sockn finns vid barndop hos Inger och Nils Bengtsson i Maglehult.
 
Bengta i Nösdala - om hon liksom systern Kiersti var 16 år vid konfirmationen var hon född 1697 - slarvigt skrivet blir det lätt 1692.
 
Men det är Anna Mattisdotters man och barn som jag gärna vill höra Carinas åsikt om. Återkommer senare idag under Nävlinge.
 
hälsningar Birgit

2016-03-08, 11:14
Svar #8

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Hej Birgit,
 
Vet knappt om jag vill titta under Nävlinge för jag är rätt säker på vad du ska skriva, men jag ska absolut göra det ändå. Där behövs nog bollplank!
 
Om Knut i Aska kommer från Orelyckan vet jag inte, men Pål Måns i Orelyckan är halvbror till Tulson Månsson på Sandby 3. Tulsons son Måns gifte sig med Pål Håkanssons dotter Else. Både Pål M och Tulson kommer från Aggarp 3, Hörja sn. Deras far var Måns Pålsson g1 med Berete, g2 med Kerstina Pålsdr.
Barn i första äktenskapet var: A) Per, åbo i Strandböke, död 1740. B) Kerstina, gift 1 m Söne Jacobsson Möllarp, 2 m Nils Nilsson (hon är min ana). C) Pål, åbo på Läreda 3, bou finns D) Tulson, se ovan, E) Bengt, åbo Aggarp 3 död 1729, bou finns, F) en källa säger att även ndm Måns Månsson på Läreda 2 ska höra hit men ännu har jag inte hittat svart på vitt på det (är dock sannolikt).
Vuxna barn i andra äktenskapet var: A) Berete, gm Bengt Jönsson Kjellstorp, B) Pål i Orelyckan, C) Tora gm Sven Bengtsson Kjellstorp (Hörja).
 
Det gläder mig att Rösle tidigare har tolkats som ett ev Röke, hoppas att Ivar gjort samma sak! Tydligen flyttade Nils och Inger från Maglehult till Asmoarp och det var kring Asmoarp väsendet var i domboken. Nästa barn föds väl i Ljungarum så de fick väl överge Asmoarp. Har du koll på länsman Per Pers, för då skulle jag vilja fråga om hans syskon och alla barnen (har hittat 7) men då är det väl lämpligt under Matteröd?
 
Nja, jag hade inte sett 1692 skrivet på Bengta, det var jag som hade räknat baklänges på hennes död. Åldern är ju dock ganska ofta överdriven så jag tror jämförelsen med hennes syster var mer lyckad. Har använt konfirmationerna i S Rörum ganska mycket då det saknas kyrkoböcker där. Har dock inte full koll på konfirmationsåldrar vid den tiden. Har utgått från att ”normal” ålder verkar vara kring 16, men en del av grabbarna är upp mot 20 år gamla och får ändå bannor av prästen. Har du bättre koll på ”läseåldrarna”, Birgit?  
 
Mvh Carina

2016-03-08, 16:34
Svar #9

Utloggad Birgit Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 15:37
    • Visa profil
Hej Carina  
Har inte hittat många konfirmationer - lustigt nog nämns konfirmationer på annat ställe på Anb.f. idag.
Bland namnen från Sandby är det bara N.m Måns Månsson jag hört talas om. Han skulle enl. Ivar J  ev. kunna vara far till N.m Bengt Månsson Stoby,  död i Sösdala omkr 1776. Bengt hade en syster Karna i Stoby, en av mina anor.
 
mvh Birgit

2016-03-08, 17:02
Svar #10

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Tack för tipset, det hade jag missat!

2016-03-10, 21:50
Svar #11

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Kanske en dum fråga: det finns en bou 1735-41:20, Åke Månssons men hans hustrus namn nämns ej. Men där är flera namn som känns igen.  Vet nån vad hustrun kan heta?
May the Force be with you.

2016-03-11, 08:50
Svar #12

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15322
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:04
    • Visa profil
Enligt Katekismilängden 1735 hette hon Hanna.
AD Norra Sandby Kat:1 (1683-1736) Bild 20 / sid 337

2016-03-11, 09:40
Svar #13

Utloggad Carina Månsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:57
    • Visa profil
Hon heter Hanna Nilsdotter, född i Björkeröd Hörja. Dotter till Nils Jacobsson och moster till Pål Håkanssons andra hustru Hanna Tufvesdr på Sandby 1. Åke kom från Gundrastorp, Vittsjö. Ivar J har skrivit om henne i Vgh del 2 sid 282.

2016-06-24, 20:03
Svar #14

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
En liten fråga till om pål håkansson-släkten: Gissningsvis är det genom hans första hustru elna som Pål H kommer till Sandby (no1?). Enligt katekismilängden 1696 bor det på no 1 en Nils Tormodsson, hustru Kierstina och dotter elna.
May the Force be with you.

2016-06-25, 16:33
Svar #15

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
En annan del av släkten ( ja det är en väldigt rörig släkt som korsar varandra här och där) är Ola Jönsson  (1714-1806) och Hanna Persdotter (1722-1781) i Sandby no 10. Jag tycker jag kommer ihåg att för många år sedan tittade jag i en bok där denna släktutredning fanns. Ingen som känner till om var det har blivit publicerat?
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna