ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-20  (läst 3669 gånger)

2000-10-21, 15:37
läst 3669 gånger

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Hej!
 
Är intresserad av Simrishamn och släkter/familjer  som  
bodde där i början på 1700-talet. Finns någon  
utredning eller bok kring detta?
 
Jag har en anfader som hette Hans Hindrich  
Cimmerstedt, sannoliikt född på 1720-talet, död 1804 i  
Brunflo, Jämtland. Han var åtminstone1749 - 1757  
mönsterskrivare i Adlerfeldts kompani, Hamiltons  
värvade regemente.
 
Efternamnet gör att jag misstänker att han kommer  
från Simrishamn (som ju hette Cimbrishamn på  
1700-talet). I dopboken kan jag dock inte hitta  
honom.

2000-10-30, 21:43
Svar #1

Gunnar Ståhl

Hej Birgitta! - Jag har de senaste månaderna gått igenom några mantalslängder för Simrishamn för tidsperioden 1705 - 1725. Finns på Riksarkivet (vissa) och i Landsarkivet i Lund (vissa). - Det är inte särskilt många boende i Simrishamn denna tid så längderna är korta. - Jag minns inte säkert namnet Cimmerstedt, men någon familj heter något på Cimmer...., det tror jag mig minnas. - Dopboken börjar först omkring 1724. - Om jag tittar i någon längd igen ska jag hålla utkik.

2000-10-31, 17:33
Svar #2

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Hej Gunnar!
 
Jag har också i dagarna gått igenom  
mantalslängderna för Simrishamn på landsarkivet i  
Lund. Och hittat en Lars Zimmerstedt,  
uppsyningsman! Han bodde åren 1758, 1759 och  
1760  
hos klockare Hindrich Larsson och Anna Hansdotter  
i första roten, tomt 13.
 
Hindrich Larsson och Anna Hansdotter fick sonen  
Lars 1724 och sonen Andreas 1729, enligt de  
första födelselängderna. I mantalslängderna för  
1737 och 1738 nämns faktiskt också son Hans!  
 
Jag är nästan övertygad om att ovannämnde  
uppsyningsman Lars och min Hans är syskon.  
 
(Hans Cimmerstedts efternamn stavas Zimmerstedt i  
rullorna, men med C i bl a mantalslängder för  
Adolf Fredrik i Stockholm, där han bodde på 1750-  
1760- och 1770-talen, samt i kyrkböcker för  
Brunflo.)
 
Det fanns också en furir Anders Zimmerstedt i  
Hamiltons regemente 1758, då 29 år gammal. Han  
kan ju vara den son Andreas som Hindrich Larsson  
och Anna fick 1729 i Simrishamn.
 
Kan någon bekräfta? Och har någon ytterligare  
upplysningar om klockarfamiljen och dess  
ursprung?  
 
Hindrich Larsson var enligt mantalslängderna  
klockare i Simrishamn från åtminstone 1720-talet  
och sedan i flera decennier. Han bodde med sin  
Anna först på nr 15 i första roten, sedan (på  
1750-talet) på nr 13. Förutom de tre sönerna fick  
paret två döttrar: Elsa Catharina, född 1727, och  
Karin Malena, 1731.  
 
Tack också för tipset att jag kan ta fram  
mantalslängder på riksarkivet. På landsarkivet i  
Lund är längderna för 1760-talet i Simrishamn  
rödmärkta och kan tyvärr inte läsas i  
forskarsalen där.
 
Stöter du - eller någon annan - på namnet  
Zimmerstedt/Cimmerstedt på fler ställen så är jag  
naturligtvis tacksam få veta det!

2000-11-04, 17:11
Svar #3

Gunnar Ståhl

Hej igen Birgitta! Antagligen var vi på Landsarkivet i Lund vid samma tillfälle senast. Och Du har säkert tittat i domkapitlets klockarhandlingar om Din Hindrich Larsson. - Jag letade efter klockaren Henrik Moderus i Skåne och imponerades av vilket besvär man gjorde sig vid tillsättning av klockare. - Om Du träffar på någon notering om Moderus i Simrishamn vid Dina efterforskningar så slå larm till mig! Jag har rådmannen Jonas Moderus 1706 - 1728 (brev, dombok, mtllängd), hustru och något barn (doplängd), men annars är det magert med källuppgifter. /Gunnar

2000-11-06, 11:36
Svar #4

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Ok, jag ska hålla ögonen öppna efter klockare  
Moderus! Stöter jag på namnet så hör jag av  
mig.
 
Min Hindrich Larsson finns inte nämnd i  
registret  
över klockare som nämns i domkapitlets  
handlingar. Det tycker jag är märkligt - hittills  
har jag trott att domkapitlet alltid var  
inblandat på ena eller andra sättet när  
klockare  
skulle tillsättas i socknarna. Men där kanske  
jag  
har fel.
 
M v h
 
Birgitta

2000-11-06, 15:44
Svar #5

Gunnar Ståhl

Klockare och domkapitel. Vid något tillfälle har jag stött på företeelsen att något som liknar patronatsrätt utnyttjats när klockare tillsatts. Men det kan väl inte vara aktuellt i Simrishamn?
Min önskan om koll på Moderus avsåg alla Moderus, inte bara klockare (jag har en till i Svedala och en i Södra Sallerup), även om Henrik Moderus i Västra Nöbbelöv och kommen från Borreby (Borrby?) är favoritklockaren! - Lycka till med Ditt! Jag håller utkik efter Din klockare!

2001-01-04, 23:04
Svar #6

Per Stafnäs

HEJjag undrar om någon kan hjälpa mig angående johannes schultz född 1799-04-05 i simbritshamn

2001-02-13, 15:54
Svar #7

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Hej Gunnar Ståhl!
 
Jonas Moderus förekommer även i en bunke  
med  
diverse brev: Lunds domkapitel F IIra volym  
25,  
gäller åren 1611 - 1835. Men det vet du  
kanske  
redan?
 
1708: J. Moderus m fl undertecknar brev till  
Wällärde hr Rektor om bl a lokaler för  
rådstuga  
och skola. Salige tullnären Nils Larssons  
gård  
nämns.
 
1714, januari, skriver J. Moderus m fl till  
biskopen och konsistoriet om reparation av  
skolan  
i Simrishamn.
 
1722, 18 september, skriver Petrus Aronsson  
Kilhlgren till bl a J. Moderus. JM har även själv  
författat ett brev som ligger inuti PAK:s  
skrivelse.
 
Detta var vad jag såg utan att ha grävt särskilt  
efter Moderus. Kan alltså finnas fler skrivelser  
av eller till eller om honom i samma bunke.
 
Mvh
 
Birgitta

2001-03-06, 17:51
Svar #8

Gunnar Ståhl

Hej Birgitta! Tack för de uppgifterna! Nej jag har inte varit i den bunten, så det var ett särskilt värdefullt tillskott! Det blir en halv dag extra vid nästa besök i Lund. - Däremot fann jag vid mitt förra besök i början av februari i samma grupp av dokument (Lunds domkap. FII..) uppgifter om Jonas Moderus skolgång (1698 - 1701). Nu är han dock så insnävad i Simrishamn (1706 - ca 1728) att det är ganska sannolikt att nästan alla hans barn (ej det sista) i gifte nr 2 är födda i staden. - Tack, tack!

2001-04-22, 21:53
Svar #9

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Simrishamnsforskare!
Jag söker uppgifter om rådmannen
Isak Olsson Holm, f ca 1661, d 1737 i S.
Gift 1700 m Bengta Christensdtr Anckar, d 1736 i S.  
(En broder Nils Holm var handl i Kristianstad.)

2001-05-01, 23:26
Svar #10

Maj-Britt Ivetorp

Lantau - en simrishamnssläkt
Lantau, Juliana, Christina,f 1815 i Simrishamn, d 1871 i Simrishamn, gm Trädgård, Ola Isaksson, f 1819 i Maglehem, d 1873 i Simrishamn
dotter till
Lantau, Hans, sjökapten, f 1791 i S.,
 d 1833 drunknad, gm Maria Olsdotter, f 190 i S., d 1819 i S.
son till
Lantau, Christian, f 1759 i S., gm Elna Katarina Rudolfsdotter, f 1764 i S., d 1830 i S.
Känner någon till denna släkt?
Mvh Maj-Britt

2001-05-19, 10:54
Svar #11

Adam Haglund

Hej!
 
Jag har en tidig anfader som eventuellt kom ifrån Simrishamn. I hfl (sent 1700-tal) för Asarum (Blekinge) står Christian Jäger, hammarsmed. Vidare står det att han är född omkring 1756 samt att han kom ifrån Chmn. Det naturliga är att tolka det som Carlshamn eftersom detta ligger bara en knapp mil från Asarum, men där har jag inte hittat honom. En annan kanske mindre trolig tolkning är Cimbrishamn, och det är därför jag skriver det här.
 
Det är alltså ett långskott, men är det någon här som känner till någon Christian Jäger född omkring 1756?
 
MVH
Adam Haglund

2001-05-19, 13:05
Svar #12

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
Hej alla ni som är intresserade av Simrishamn!
 
Ni vet väl att det finns en utmärkt lista här på  
nätet över vilka borgare som bodde år 1750 på 127  
tomter i stan?
 
Gå till osterlen.com/slaktforskning och knappa  
vidare på Österlenforskning och Storborgare.

2001-07-13, 18:15
Svar #13

Paul-John Lundell

Hej alla ni Simrishamnsforskare!
 
Jag söker uppgifter på min mf ff ff ff f, tunnbindare (bödkare) Nils Paradis i Simrishamn. Födelseår är okänt. Men, han var gift med en (enl. en uppgift jag fått) Ingeborg Margareta Bengtsdotter Cimmerstrand. Nu undrar jag förtås om detta senare efternamn är rätt!? Ingenstans har jag hittat någon Cimmerstrand. Ingeborg Margareta fick en dotter Rebecka född den 22/7 1776. (vet ej om det även var Anders Paradis dotter) Denna Rebecka gifte sig med en notarie Berent Vilhelm Rundberg.
Som ni ser magra uppgifter. Kan ni hjälpa mig att fylla på med litet kött på benen?!  
 
Jag har också en Anders Paradis född 1665 och som 1688 i Simrishamn anhåller om burskap. (12 juni) Han var gift med Mätta Bertilsdotter och med henne
fick han sonen Nils. Född trol. 1693. (1707 finns antecknat Mätta Paradis och son Nils Andersson 14 år.)
Kan det vara samma Nils som jag frågar efter i början?
Vore mycket tacksam för hjälp, då jag totalt kört fast här!
MVH
Paul-John Lundell

2001-07-13, 22:54
Svar #14

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Jag har forskat lite just i Paradis-släkten, med anledning av att döttrarna till Nils Pardis hamnar i Finja församling. Nils Paradis härkomst har jag inte löst, mer än att han har bröderna Lars och Anders. Däremot är jag övertygad om att Ingeborg Margareta Bengtsdotter Cimmerstrand är dotter till Borgaren Bengt Knutsson. Jag citerar här nedan bouppteckningarna
Bpt. 28/11 1778 efter borgaren och böckaren Nils Paradis som efter sig lämnat änkan  
Ingeborg Margareta Cimmerstrand samt 4 omyndiga barn, sonen Niklas 5 år, döttrana Sara  
Catharina 18 år, Botilla 15 år och Rebecka 11 år. Å de omyndigas vägnar deras farbroder  
skomakaren i Gladsax Anders Paradis. Fastigheten huset och gården med tillhörande trädgård  
under Nr.69 i 3dje kvarteret värderat till 100 riksdaler in specie.
Bpt. 8/6 1744 efter avlidna hustrun Sara Nicolaidotter, borgaren Bengt Knutssons hustru,  
dottern Stina Beata Bengtsdotter gift med borgaren och stolemakaren Magnus Östman här i  
staden, dottern Kiersti Helena Bengtsdotter, ogift, 16 år, dottern Bodella Catharina  
Bengtsdotter, ogift, 13 år, dottern Ingeborg Margareta Bengtsdotter, ogift, 11 år, dottern  
Rebecka Bengtsdotter, ogift, 9 år, sonen Niklas Bengtsson 3 år. Å de omyndigas vägnar  
handelsmannen Lars Lundstedt samt borgaren och stolemakaren Magnus Östman.
Bpt. 7/12 1762 efter borgaren och matrosen Lars Paradis som efter sig lämnat änkan Elna  
Bondesdotter och 4 st omyndiga barn, dottern Johanna 13 år, dottern Mätta 10 år, dottern  
Botilla 4 år och dottern Stina 3 år. Å nde omyndigas vägnar närvarande deras farbröder  
skomakaren Anders Paradis och böckaren Nils Paradis.

2001-08-01, 19:32
Svar #15

Malena Hofverberg

Känner någon till föräldrar eller syskon till Cicilia Paradis som gifte sig med Holger Areskog (eller Areschoug)18/6 1729 eller Anna Paradis som gifte sig med Hans Areskog i Simrishamn vid samma tid. Jag letar efter Bedela (Bodela?) Paradis som var på barndop i Karlaby (Gladsax)1757 och troligtvis är släkt med skomakaren Anders Paradis som var på barndop i samma familj ett annat år.

2001-08-03, 09:01
Svar #16

Utloggad Fred Bergqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2009-07-28, 00:06
    • Visa profil
Ett litet bidrag angående Paradis:
Fadern till Anna Paradis bör heta Anders  
eftersom  
hon uppges heta Anna Andersdotter Paradis.  
Cecilia Paradis var född 1705 och död 5/3  
1731,  
varefter Holger Areschoug gifte om sig med  
Margareta (Greta) Persdotter Sture, som dog  
1773.
Källa: Örnberg, Svenska ättartal 1894, sid  
43-68.
Jag är också intresserad av Paradis-släktens  
anor  
bakåt.
Mvh /Fred Bergqvist

2001-09-16, 11:01
Svar #17

Nils-Olof Witting

Hej!
 
Jag undrar om någon av er har en Anders Glifberg och hans hustru Ingrid Tufvesson i sina anor. Paret får en son Nils Algot 1894-10-29.
 
MVH
Nils-Olof Witting

2002-03-10, 00:49
Svar #18

Edward Bode

Efterlysning: Ahlgre(e)n, Bengt  
 
My ancestor, Bengt Ahlgre(e)n was Wachtmästare in Simrishamn in the 1780s.  He had married Kirsti Andersdotter in Kristianstad.
I am searching for any information that would help to find the ancestors of this couple.
Tack
----------
Inlägget hitflyttat från Landskap » Skåne » Efterlysningar och har här insorterats kronologiskt.
Moderator Skåne (Ingvar Kristiansson)


2002-05-28, 17:43
Svar #19

Lennart Andersson

Finns det någon som känner till snickarmästaren Erland Nilsson och Maria Christiansdotter, Simrishamn? De fick bl.a. sonen Christian Erlandsson Zimmerdal (min anfader), 1745-1816, senare skomakarmästare i Stora Köpinge. Känner någon till makarnas anor och ättlingar?
 
Mvh
Lennart Andersson

2002-07-09, 16:57
Svar #20

Alf Siewertz

Finns det någon som känner till något om en Tullvaktmästare Karl Johan Thorsson f 1829-02-19 i Simrishamn? Han flyttade till Stockholm 1851 men jag har anledning att tro att han flyttade tillbaka till Simrishamn. Jag söker även en F V Thorsson. Han kan heta Frans Wilhelm och vara född 1865-05-30. Han blir föräldralös tidigt och försvinner för mig men jag har också där anledning att tro att han hamnar i Simrishamn eller dess närhet. Han finns omnämnd i en dödsruna 1934 i Simrishamn då min farfars far Mårten Sifversson dör.
Alf Siewertz

2002-07-09, 22:32
Svar #21

Nils-Olof

Fredrik Vilhelm Thorsson är född 1865-05-30 i Stora Köpinge av fadern Nils Viktor Thorsson och modern Amalia Charlotta Ringström.
Nils Viktor f 1835-04-08 i Simrishamn, Amalia Charlotta f 1829-01-16 i Stora Köpinge. Fredrik Vilhelm är skomakare och politiker (finansminister och statsminister).  
 
MVH
Nils-Olof Witting

2002-07-10, 14:37
Svar #22

Lennart Andersson

F V Thorsson var mycket riktigt finansminister men knappast statsminister. Han var kanske en av kandidaterna efter Branting men var då sjuklig och dog samma år (1925). Han är begravd på Gamla kyrkogården i Ystad.
 
Mvh
Lennart Andersson, Ystad

2002-07-11, 15:18
Svar #23

Alf Siewertz

Tack så mycket för upplysningarna om FV Thorsson. Nu var det lite lättare att få upp spåret igen. Han var kusin med min farfar Axel Sigfrid Sifversson från Borrby. Mer upplysningar är välkomna.
 
Mvh Alf Siewertz

2002-09-22, 23:01
Svar #24

Mats Areskoug

Hej,
Finns det någon som känner till något om  
Susanna  
Maria Mörke? Hon avled i Simrishamn 1702.  
Hon var  
gift med prästen i Simrishamn, Holger  
Månsson  
Arreskow (1634-87).

2002-12-18, 00:09
Svar #25

Peter Larsson

Hej alla och envar!
Jag letar efter anförvanter till fiskaren Nils Hansson i Simrishamn, han försvinner spårlöst 1788/1789, samtidigt som hans hustru uppges vara änka. Ingen dödsnotis i kyrkboken. Ingen bouppteckning. Antagligen har han hoppat av till öst vilket väl inte var helt ovanligt.
-----
Jag söker även mer eller mindre närstående släktingar till honom såsom till exempel svärsonen Peter Larsson Almström som var husar i Simrishamn och bevistade krigen mot Napoleon.
-----
Nils Hanssons fru hette Anna Mårtensdotter och kom från Simris, hennes far hette Mårten Mårtensson och modern Ingar Eskildsdotter. Ingar Eskilsdotter var dotter till Eskil Mattsson ohh som är till namnet okänd.  
-----
Framåt i tiden har jag en guldsmed och hökare i Simrishamn som hette Carl Jonas Jernberg. Finns det någon som känns vid detta vore det intressant med kontakt.

2003-02-21, 13:45
Svar #26

Utloggad Stig Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-10-19, 14:43
    • Visa profil
Hej
Jeg søger informationer om Dorthea Hansson, født 24. marts 1863 i Cimbrishamn. Hun blev senere gift Andersson og udvandrede til Danmark. Kan nogen hjælpe?
MVH  
Stig Andersson

2003-04-24, 00:12
Svar #27

Carla Corin

Hej,
 
I'm trying to track down the ancestry of Karna Persdotter, b. 1833, who married Hans Peter Nielsen in Østermarie, Bornholm, in 1853. I've tracked her back now to Cimbrishamn (Simrishamn?), from where she went to Rønne in 1851. Was she born in Simrishamn, or did she come there from somewhere else? Another clue I had suggested she might be from Öland.
 
Tak!
Carla Corin

2003-10-18, 10:45
Svar #28

Rune Ramberg (Ruram)

Hej.
Finns det någon som känner till Carl Gustaf Sjöberg född 1856 2/3 i Simrishamn och hans hans hustru Emma Olsdotter född 1858 16/11. Carl Gustaf flyttar till Malmö, när?
Mvh / Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna