ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-26  (läst 4312 gånger)

2003-03-30, 19:31
läst 4312 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
Inviger härmed avdelningen Stiby i hopp om hjälp att lösa en liten gåta.
 
Ytterst söker jag uppgifter om Lars Svensson Grönbeck/Grönbäck f. 1720 i Kristianstad som son till skräddaren Sven Eriksson Grönbeck och Marta Cuur.
 
Efter Svens död 1732 blev brodern skomakaren Anders Eriksson Grönbeck förmyndare för sin brorson Lars. I bouppteckningen efter Sven Eriksson Grönbeck anges att broden/förmyndaren Anders bodde i Comsta och enligt en annan källa ska han ha dött i Kättehuset, Stiby den 3/8 1749.
 
Jag har tittat i Stibys katekismilängder för spridda år 1697 - 1750 utan att lyckas hitta någon Grönbeck överhuvudtaget. Komstad finns med fram till 1732 och därefter inte alls och Kättehuset nämns inte något år. En del år verkar längderna bara ta upp de barn som skulle konfirmeras men andra år verkar alla församlingsbor finnas medtagna.
 
Fördes Komstad möjligen över till nån annan församling på 1700-talet?
 
Hoppas det finns nån Stibyforskar där ut som känner till arkivmaterialet för denna del av Skåne och som kan komma med upplysande tips!

2003-05-20, 22:37
Svar #1

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej!
 
1852 3/11 flyttar Dorothea Sandberg från Ystad St:a Maria till Gersnäs. Finns det någon med tillgång till flyttlängder i Stiby som kan kolla om det är rätt socken jag letar i?
 
Gifter hon sig i så fall i Stiby?
 
Dorothea heter Ungreche i efternamn då hon dör 1877 i Norrköping. Är då gift med Sven Quick, vävare.
 
Tackar på förhand!
 
mvh
 
Kristina i Norrköping

2003-05-26, 15:14
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
Min farmors mormor Anna Elida föds 1889-09-27 i Stiby som dotter utom äktenskapet till pigan Hanna Nilsdotter f. 1862 i Löderup.  
 
Släkthistorien säger att fadern ev. hette Andersson i efternamn och att han emigrerade till USA innan Anna Elida föddes. Det finns en bild på fadern, och man kan klart urskilja familjelikheten, men denna bild är det enda som återstår av honom.
 
Finns det något sätt att finna fadern, i domböcker eller liknande, och på så sätt komma vidare i släktforskningen?
 
Mvh, Markus Gunshaga.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2004-04-15, 17:20
Svar #3

Utloggad Gunnar Falk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej , söker uppgifter om indelte soldaten Måns Nordahl, som enligt uppgift har sin grav på Stiby kyrkogård. Måns Nordahl är min frus farmors far.
 
Mvh
Gunnar Falk

2004-04-15, 19:58
Svar #4

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:11
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej Gunnar!
 
I Claes Granhälls förteckning över soldater vid Södra skånska infanteriregementet kan man hitta bl.a följande:
Måns Åkesson Nordahl
född 17/8 1842, Petersborg, Smedstorp, död 22/3 1928
Stiby, Komstad 4 1868-; Smedstorp, Månstorp
Gift 3/11 1866 med Gertrud Johansdotter, f. 22/2 1841 i Spjutstorp, död 1919.
Soldat vid Ingelstads kompani nr 126. Rote: Hammenhög 19, 1866 1/1-1893 22/12.
Underhåll från Vadstena krigsmanshuskassa 1896 med 24:- kr/år, senare ökat till 49:- och 200:-
I 25 Pensionskassa 15:-kr/år
 
Bästa hälsningar
Magnus Lindskog

2004-07-16, 20:50
Svar #5

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, söker föräldrarna till Jöns Persson född 18651009 i Stiby Mölla, fadern är Ola Persson född 18310304 i Järrestad och modern Karna Åkesdotter född 1828 i Veinge, Ola Persson har jag inte hittat i Järrestad, vet någon vart de tog vägen. Ola Perssons fader skall ha varit den kände riksdagsmannen från Skumparp Per Olsson.
Finns det någon som känner igen något av det här?
 
Hälsningar B-A Stenqvist

2004-07-16, 21:11
Svar #6

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv

2004-07-17, 13:11
Svar #7

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil

2005-05-10, 15:02
Svar #8

Lotte Jensen

Jag söker upplysningar på en person som hette Lars. Född 1794 i Visby.  
 
Jag har en diffus uppgift på att han hamnade som barn i Skåne och levde hos sin fars släkt.
 
Jag har en diffus uppgift på att han var Dragon. Han bodde 1825 i Stiby.  
 
Kan någon hjälpa mig att finna honom och kanske kopplingen till hans rötter bakåt??
 
mvh Lotte

2005-05-14, 04:54
Svar #9

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Hej Lotte!
Jag har en Lars född 1794 i Visby (23/11).
Carabinjär, dragon, korpral.
Bosatt 1811-1813 S Kverrestad (hos smeden Herstedt på No 13)
1813-1818 fortf på No 13. Antecknas som gift.
1819 flyttar han till Stiby.
Omkring 1820 bor han i Stiby i gathus No 6 under Stiby No 8.
 
1827 antecknas han som ensam (ev inhyses?) på Stiby No 11.
1829 bor familjen på Stiby No 24. oklart om han bor där.
Jag tror att han dör efter 1830, men har ej hittat ngn bekräftelse på det. Jag har endast sökt i Hf-längder och dödbok.
 
M v h/Yvonne Dider

2005-05-14, 10:10
Svar #10

Lotte Jensen

Yvonne!
Lars avled i Glemminge 1836 30/12.  
 
Jag söker hans koppling till Christian Wilhelm Schartov som levde i Simris. Det finns en bouppteckning över denne som jag ännu ska försöka få fatt på. Är Lars en släkt till dig?
 
mvh Lotte

2005-05-14, 12:49
Svar #11

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Ja, Lars är släkt till mig.
Tar tacksamt emot fler uppgifter från Dig om Du hittar något i bouppteckningen. Vet Du förhållandet mellan Lars och Christian Wilhelm? Jag vet att lars hade en son Christian.
 
M v h/Yvonne

2005-05-14, 13:41
Svar #12

Lotte Jensen

Yvonne!
Lars far hette Christian Wilhelm Schartau och vi har anledning att tro att hans farfar hette Christian Schartau. Denne Christian (farfar) var med stor sannolikhet samme man som var guldsmed i Malmö och sedan försvann därifrån
 
Fadern var inblandad i en stor stöldhärva i Visby och därefter hände en mängd olika saker för familjemeldemmarna. Det var fyra bröder. Min ana var yngste son och Lars var nästäldst.
 
Lars har vi inte kunnat finna förrän min syster fick mail från någon som var ättling till Lars. Förmodligen placerades han hos faderns släkt i Skåne eftersom modern inte kunde ta hand om familjen. Vi kommer att söka en bouppteckning efter farfardern, Christian, och se om fadern Christian Wilhelm nämns där.  
 
Vi vet heller inte om Christians hustru Benedicte är farmor eller om det är Christian varit gift fler gånger.
 
Vi har sett i kyrkböcker att fler personer med namnet Schartov varit faddrar vid Lars barns dop och dem vill vi också försöka ringa in vilka de kan vara. Det tyder på släktskap
 
Hur har du forskat och vad har du eventuellt kommit fram till?
 
mvh Lotte

2005-05-14, 17:15
Svar #13

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Hej Lotte!
Det var jag som skrev till Din syster Elisabeth, när jag via Landsarkivet fått reda på att det fanns en Lars som var född i Visby.  
 
Jag kopplade inte att det var Lars far Du menade, det var en nyhet för mig att han flydde Gotland för Skåne.  
 
Det verkar som om Lars fick klara sig tidigt utan sin far, men i en Hf-längd från Stiby 1811-1813 står en svårtydd anteckning om Lars och hans bakgrund som kanske kan ge något.
 
Jag har en uppgift att Christian gifte sig med Anna Maria Jonsson (Jonsdtr?) den 28/2 1762. Jag har inte sett källan själv. Dock är det intressant att notera att Lars dotter heter Benedicta, vilket ju kan ha att göra med den ev. farmodern...
 
Jag kan göra iordning en ged-fil till Dig med mina resultat om Du vill.
 
M v h/yvonne

2005-05-14, 17:51
Svar #14

Lotte Jensen

Yvonne!
Jag vill jättegärna ha din information. Kanske vi tillsammans kan knyta ihop alla indicier till hållbart bevis för vilka personerna är och deras förhållanden sinsemellan.
 
Det var Christian Wilhelm, alltså Lars far, som flydde. Förmodligen fick Lars resa till släkten i Skåne efter de svårigheter som familjen drabbades av. Vår tanke är Att Lars hamnade hos sin farfar.
 
Jag har också läst någonstans om någon Anna MAria Jonsson. Jag kunde inte tyda det så bra och fick låta det hela bero. Det jag uppfattade av det var att hon verkade vara änka. Jag minns inte om det var i Malmö eller i Ystad som de levde ihop. Det är mycket länge sen jag läste den texten. Men i så fall var Christian änkling (eller kanske frånskild) då.  
 
Detta skulle betyda att varken Anna Maria  eller Benedicte var mor till Christian Wilhelm och då heller inte farmor till Lars?  
 
Eller så betyder det något helt annat som jag inte kan se i nuläget. Släktforskning kan vara rena deckarromanen ibland... *S*
 
mvh Lotte

2005-06-17, 17:37
Svar #15

Kirsten Rønlov

Min oldefar Jöns Månsson Tullberg er uægte født i Stiby 6. januar 1858 af Elna Ericsdottor født ca 1836. Jeg søger Elna Ericsdottors familie og eventuelt faderen til Jöns.

2005-06-22, 22:05
Svar #16

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Lotte och Yvonne,  
jag har inte förrän nu noterat er diskussion om Lars född i Visby, men blir mycket nyfiken!
 
Min fffff var Karabinjären Lars Schartz som i HFL för Kverrestad och Stiby anges vara född i Visby 1795 (Jag har inte lyckats hitta honom i Visby under namnet Schartz). Hans hustru var Kjersti Persdotter och jag har hittat 3 gemensamma barn (samtliga födda i Stiby): Benedicta (Bengta) f.1821 - d.1822 , Christian (min ana, som gett mig mitt namn...) f.1823 och Per f.1825.
(Kjersti hade dessutom flera oäkta barn både innan och efter)
 
Om Lars ursprung vet jag inte mycket mer än vad som står ovan. Jag hittar honom första gången i HFL för Kverrestad för åren fram till 1813 med ant obekant om eller hvar han är skattskrifven, hitkommen utan sedel. Han flyttar till Stiby 1819 och hittas där på olika ställen i HFL.  
Han försvinner ur HFL för Stiby under senare delen av 1820-talet. Genom ett tips från Anders Berg har jag hittat honom när han skrivs in vid Malmö Garnisonsförsamling 1827, där han sen efter en tid står som avflyttad/avförd. Därefter har jag inte hittat honom. Jag blir därför nyfiken på era uppg att han dog i Glemminge 1836.
 
I de första HFL står han utan efternamn/patronymikon, bara gossen Lars. Hans efternamn med varianter Schartz-Schars-Scharts m.fl har jag hittat först vid och sedan efter hans antagning till Karabinjär 1815-10-01, och jag har därför tidigare tolkat det som ett soldatnamn, men med era uppgifter är steget inte långt till Schartau/Schartov ....
 
Jag är alltså mycket nyfiken på vilka uppgifter ni har och om ni säkert lyckats knyta denne Lars i Stiby till släkten enl tidigare inlägg, isåfall hur? Menar vi alla samma Lars? Är det säkert rätt Lars?
 
MVH // Ingvar

2005-06-23, 07:32
Svar #17

Lotte Jensen

Hej Ingvar!
Det var verkligen kul att träffa ytterligare en med koppling till Lars. Anledningen att vi lyckats finna honom är så speciellt så bara det är värt att berätta.
 
Han var andre sonen till Christian Wilhelm Schartau/Shartov som var född i Skåne. Han hamnade av någon anledning på Gotland där han gifte sig och fick fyra söner. Efter en mycket stor stöldhärva rymmer Christian Wilhelm. Vi har än idag inte kunnat finna honom.
 
Av barnen har vi kunnat följa tre av dem. Lars visste vi inget om eftersom han bara försvann liksom. Vi tänkte som en teori att han kanske dött och hamnat mellan två socknar och därför inte blivit registrerad.  
 
En dag fick vi kontakt med Yvonne som sökte efter just Lars. Av en slump var det min syster som såg detta och hon kollade i kyrkböckerna och insåg att det var vår Lars.
 
Vi har ännu inte kunnat koppla honom helt till Christian Wilhelms föräldrar, Christian Wilhelm och Benedicta Castberg. Vi försöker få fatt på olika kyrkböcker som kan hjälpa oss på vägen.
 
Lars dog i Glimminge 30/12 (Källa: Kristianstads Stadsförsamling F:3 1834-1859, sid 24). Har du mer om hans ättlingar vill vi jättegärna ta del av dem. Kanske kan vi hjälpas åt att leta efter Christian Wilhelms födelseplats och härkomst.  
 
Vi har en del teorier kring detta men källor och fakta smäller högre!... *S*
 
Vi kan väl ha kontakt via mail?
 
mvh Lotte

2005-06-23, 08:09
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Eftersom jag varit lite inblandad i Ingvars letande och alltid blir nyfiken på spännande problem, så undrar jag vad det direkta bevisen är att Lars Schartz född 1795 i Visby är Christian Wilhelm Schartaus son Lars född 1794 23/11? Har ni hittat honom i Glemminge, och står födelsedagen i hfl där?
 
Vilka Schartau förekommer som faddrar? Det är en mycket viktig detalj.
 
Här en bild av dödnotisen. Lars dog tydligen på lasarettet i Kristianstad av feber och kallas här arbetskarl. Man har inte vetat om han var gift eller ogift, för inget streck är satt i någondera kolumnen.

kristianstad sfs db 1836 GID 1446.45.82600
 
När det gäller Schartau, så är det ju ett ganska välkänt namn i Skåne. Kanske det borde diskuteras under en egen rubrik under Släkter. Det verkar som att något inte gick helt rätt för denna gren av släkten, eller hur? Även det att Christian Wilhelm blir en enkel båtsman på Gotland tyder på att något gick snett tidigare. Förutsatt att det är släktingar till de mer kända Schartau! Namnet kan också vara taget av sockennamnen Skartofta eller Skarhult, av sinsemellan obesläktade personer, det måste man ha med i beräkningen.

2005-06-23, 10:46
Svar #19

Lotte Jensen

Hej Anders!
 
Den enda Lars vid den tiden i Visby är vår Lars. Han var född 1794 23/11. Han får barn i Skåne där det är fler Schartov som är faddrar. Dessa vet vi inte vilka de är än.
 
Vi har funnit att vår Christian Wilhelms far (alltså Lars farfar) var gift med en Benedicta Castberg. De gifte sig 1769 i Villie strax utenför Ystad. Det skulle även stämma med att vår Christian Wilhelm var född 1772 i Ystad. I Ystad har vi letat men inte funnit och nu letar vi efter födelselängder i Villieområdet.
 
Att Lars kommer till Skåne som pojke kan stämma med att hans far hamnade i fängelse och sedan rymde samt att modern levde i misär och fängslades för horeri.  
 
Vi vet inte hos vem Lars hamnade. Det hade kanske varit mer naturligt att han kom till sin farfar som då levde i Simrishamn. Han ska, enligt en bouppteckning efter farfar, ha haft en farbror som hette Lars Peter. Kanske var det hos honom han bodde? Lars nämns inte i bouppteckningen men hans far gör det som sjöman.
 
Ja, vi har tittat på den kända prästsläkten Schartau och även funnit en kandidat som far till vår Christian Wilhelm Schartau. Den Fadern skulle då vara Christian Schartau född 1731. Den Christian gifte sig med en Anna Maria Jonsson (tror jag hon hette). Han var guldsmed i Malmö men verkade ha försvunnit av någon anledning. Om han är samme man som vår farfar till Lars vet vi ännu inte.
 
Vi har bestämt att vi ska följa farfar-spåret bakåt för att se vart vår Christian Wilhelm föds och då kanske finna deras ursprung. Dessutom är vi lite nyfikna på hur/varför han hamnade på just Gotland.
 
Det är tack vare Yvonne som vi kom in på detta spåret men efter lite forskande fann vi dessvärre att hon var ättling till en av Kerstin Persdotters barn födda utom äktenskap.
 
Christian Wilhelm var min mf ff ff och var den person vi först sökte nedåt på för nära 30 år sen. Därför känns det extra kul att vi nu fått upp ett nytt spår!
 
Jag har även noterat att det finns präster som hette Schartov. Är de släkt med Schartau?
 
mvh Lotte

2005-06-23, 19:22
Svar #20

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Hej Lotte & Ingvar!
Vad roligt att finna släkt - om än bara halv sådan...  
 
Spännande att forskningen kring Lars från Visby går vidare. Jag är fortfarande intresserad av honom då min ana (den oäkta) sonen Mårten använde Lars nanmn Schartz som vuxen tillsammans med sin fru enligt min mormor. (Mårtens dottersdotterdotter).
 
Ingvar, om Du har mer information om Kjerstis bakgrund och anfäder så tar jag tacksamt emot den informationen. jag har kommit endast tre generationer bakåt och då endast på Kjerstinas mors sida.
 
Önskar alla en trevlig midsommar!
/Yvonne

2005-06-23, 23:12
Svar #21

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Hej!
Anders återkom till mina tidigare frågor:  
Menar vi alla samma Lars? Är det säkert rätt Lars?  
 
Det finns ju en intressant familj i Visby med en son Lars som är född 1794-11-23.
Sedan har vi Karabinjären Lars Schartz i Stiby som enl HFL där ska vara född 1795 i Visby. I militära rullor står han som Gotlänning. Han har barn vid namn bl.a Christian och Benedicta.
Mycket stämmer alltså och det kan mycket väl röra sig om samma Lars, men det är ju inte bevisat....
 
Finns han i Glemminge HFL? Födelsedatum/ort där?
Jag längtar till semestern och LLA...
 
Yvonne, jag mailar dig om Kjersti Persdotter (uppgifterna om henne handlar ju om andra socknar)och Lotte jag mailar dig också.

2005-06-25, 08:55
Svar #22

Lotte Jensen

Hej Ingvar, Yvonne och Anders
 
Vi har flertal gånger tittat i våra kyrkböcker efter vår Lars tidigare. Nu när Yvonne gjorde denna efterlysning efter Lars på Landsarkivet i Visby, där min syster arbetade då, så gjorde min hon ännu en genomgång på alla födda i Visby för den här tiden. Hon menar att det finns ingen annan som passar in än allas vår Lars.
 
Vi har haft som megateori och fösökt koppla ihop vår Christian Wilhelm med släkten Schartau. Ja, vi har varit ganska övertygade om att det kan vara samma släkt. Även då vi fann hans fars bouppteckning i Simrishamn, så tänkte vi att det kunde vara densamme som guldsmeden Christian Schartau. Det är dock här han har tillnamnet Wilhelm vilket guldsmeden Christian Schartau inte nämns med. Vi har beställt bouppteckningen för en månad sen men ännu inte fått den... hittils har vi endast läst en internetversion...hans.alltidhult.se/MiS/britt_mis/bouppteckningar.pdf  
 
Att Lars tagit sig namnet Schartz istället för Schartov/Schartau tycker jag inte skulle vara ett problem... ändring eller byte av släktnamn har jag sett många olika exempel på...
 
På dottern Benedictas dop var det personer med som jag tyder till Schartov, möjligen Schartsto
 
Vi kommer att försöka följa farfar Christian Wilhelm bakåt och försöka nysta upp och finna far Christian Wilhelm...  
 
Har någon av er tillgång till Skånska kyrkoböcker?  
Är det någon av er som vetat om farfar, farmor och farbror?
Hos vem bodde Lars då han som pojke kom till Skåne?
 
mvh Lotte

2005-06-25, 13:13
Svar #23

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Hej Lotte!
1811 hittar jag Lars boende hos smeden Herstedt i stiby. Det är det tidigaste belägget jag funnit på honom i Skåne.
 
Jag har via Genline tillgång till Skånska kyrkoböcker. Var vill du att jag ska söka?
 
Regntunga hälsningar/
yvonne

2005-06-25, 14:01
Svar #24

Utloggad Elisabeth Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-04-23, 10:32
    • Visa profil
    • www.snevide.com
Hej Yvonne mfl.
 
Vi har inköpt en del kyrkoböcker på CD-skivor  från Skåne. (HH Digi Arkiv AB) (Mycket bra kvallite på dessa inscannade böcker)
Simrishamn C:2 (1761-1813)
Villie C:3 (1759-1785)
Stiby AI:1 (1790-1807), AI:2 (1807-1811), AI:3 (1813-1817), AI:4 (1817-1821), AI:5 (1821-1824), AI:6 1824-1829), C:2 (1799-1852)
Jag har hittat Lars i flera av dessa böcker.
Jag ska nu gå igenom alla dessa igen och se om jag hittar något mer. Tex. Stiby år 1811.
 
Mvh Elisabeth Molin (syster till Lotte)

2005-06-26, 08:05
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej alla! Nu tror jag att jag har en del viktiga upplysningar. Jag har funnit Christian Wilhelms födelsenotis i Mellanköpinge, Kyrkoköpinge 1772 5/6, döpt 8/6. Se bild från Genline:

kyrkoköpinge fb 1772 GID 1284.11.74400
 
Fadern är alltså ryttaren och murmästaren Christian Scharsto. Vid vigseln i Villie 1769 1/8 kallas han muraregesäll Christian Scharstuck och han liksom hävdade fästmön Margareta Benedicta Kastberg är komna från Ystad till Örsjö i Villie. Ett barn föds omgående i Villie:
 
villie fb 1769 GID 1405.18.67000
 
Här kallas fadern Scharstruk. Jag tvivlar starkt på att han har något med släkten Schartau (Schartow) att göra, både med tanke på stavningarna och yrket.
 
Om man så tittar på faddrarna till Lars Schartz' barn 1822 så finner man där en karabinjär Scharsto och hans hustru Malena!
 
stiby fb 1822 GID 1701.5.83900
 
Alltså exakt samma stavning som finns i Kyrkoköpinge fb 1772. När detta närmast unika namn dyker upp hos Lars Schartz faddrar så tycker jag det verkar helt säkert att Lars Schartz måste vara sonsonen till Christian Scharsto och karabinjären är någon släkting till dem. Det kan inte vara en tillfällighet.
 
Karabinjären Scharsto måste gå att hitta data på, och det är nog bästa fortsättningen på forskningen om släkten Scharsto just nu.
 
Margareta Benedikta Kastberg eller Casberg är med stor sannolikhet dotter till murmästaren Lars Jeppsson Kasberg (död 1750 28/10 35 år gl) och Maria Larsdotter i Ystad. Enligt Carlquist, Ystadsläkter under trenne sekler, har dessa en dotter Margareta född 1741 25/9, som gifter sig 1786 29/9 med en 17 år yngre murgesäll Andreas Kasberg. Är det måntro hennes andra gifte efter Christian Scharstos död?
 
Lotte, länken till Hans Rosenlunds boupptecknings-pdf som du angav tidigare fungerar inte. Dog han ca 1785, så det kan stämma med ett omgifte 1786?

2005-06-26, 11:22
Svar #26

Lotte Jensen

Hej!
Vi ska kolla närmare alla detaljer ... igen.. gällande stavning av namn här på Gotland...
 
Detta är hur som helst verkligen ett genombrott.. tusen tack så här långt ! ! !
 
Här är html-versionen av den hemsidan
 
http://66.102.9.104/search?q=cache:g6dWYFunrzAJ:hans.alltidhult.se/MiS/britt_mis/bouppteckningar.pdf+schartov+bouppteckning&hl=sv

2005-06-26, 11:26
Svar #27

Lotte Jensen

Hej igen.. såg vart jag läst om Margareta Benedicta och Anders Castberg:
 
Simrishamn rådhusrätten/magistraten 1800-1819 F2a:6

2005-06-26, 12:40
Svar #28

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Hej alla!
 
Hittade detta om Scharsto i Digi-arkivs vigselregister på nätet:
Vigda 1808-12-27 i Södra Mellby (Albo Hd)
Lars Peter Scharsto, Simrishamn
Magdalena Löfblad, Bästekille (som är en by i S.Mellby Sn)
Stämmer ju bra med karabinjär Scharsto och hustrun Malena.
 
// Ingvar

2005-06-26, 16:12
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vigseln i S Mellby:

s mellby vb 1808 GID 1705.14.80200
 
Det är Greta Benedikta Kastberg som dör 1806 i Simrishamn. Hon är murmästaränka. Det är alltså hennes bouppteckning och Lars Peter Scharsto är hennes son.
 
simrishamn db 1806 GID 1699.19.42600

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna