ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Vånga  (läst 610 gånger)

2015-05-18, 12:09
läst 610 gånger

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1145
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 15:30
    • Visa profil
Terje, du har redan fått svaret från Lotta Nordin ovan.
 
År 1858 föds bara en Sven i januari månad i Vånga, nämligen 29/1 och det är din Sven.
 
I Vånga AI:17 (1879-1883) sid 178 finns noteringen att Sven avser att flytta till Danmark 1881 13/4, men lämnar tillbaka flyttningsbetyget samma år. I stället flyttar han till Nosaby, i Kristianstads län,  1884 27/10.  
 
Han står där som gift 1884 31/12 med Bengta Olsdotter f 1850 20/1 i Fjerkestad.
 
Det rör sig troligen om en felaktig matchning.  Svaret bör du söka i Danmark. Pröva med Dis-forum.
 
Svens framtida öde har du i svaret ovan.
 
Med vänlig hälsning
Anders
 
(Meddelandet ändrat av Tojnan 2015-05-18 12:18)
Anders Jönsson

2015-05-18, 13:53
Svar #1

Utloggad tengerba

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 11:06
    • Visa profil
Takk,  
Ja, jeg har fått veldig god hjelp så jeg viste egentlig svaret, men som relativt fersk ble jeg litt forvirret. Fant ut av det. Vedkommende har forvekslet min morfars far med en Sven Nilson fødd i fjälkinge. Det har ført til at han har många fel i sitt träd siden han har feil foreldre til sin forfader. Jag borde kanskje gjøre han oppmerksom på det.  
Det jeg ikke forstår er at alt jeg finner motbeviser det min mors kusin och hennes mamma påstår om at han skal ha varit utomlands.

2015-05-18, 14:05
Svar #2

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1145
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 15:30
    • Visa profil
Nej det finns inga dokument som styrker påståendet, men det är ju inte så långt mellan Vånga och Danmark. Vad Sven gjorde under tiden 1881 till 1884
innan han gifte sig kan vi bara spekulera kring. Officiellt bodde och verkade han som skomakare i Vånga.
 
 
Du får väl konfrontera din mors kusin om hon fortfarande är i livet om vad de faktiskt vet eller tror sig veta.
 
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

2015-05-25, 22:01
Svar #3

Utloggad kinge

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-05-05, 23:19
    • Visa profil
Hej!  
Min farmor Anna Persson är född 1882-03-20 i Vånga, Mölleryd. Föräldrarna var Per Trulsson, f. 1838 och Anna Hansdotter f. 1843.  
Min fråga är var Mölleryd var, eller är i Vånga? Jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att hitta denna plats. Gärna med urklipp från en karta.  
Hälsningar,  
Kurt-Inge

2015-05-25, 23:28
Svar #4

Utloggad sogarhag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2018-12-05, 21:58
    • Visa profil
Hej Kurt-Inge!
 
Mölleryd ligger 1,5 km NV om Vånga kyrka.
Se bifogad karta
 
Mvh
Göran
 

2015-05-26, 00:03
Svar #5

Utloggad kinge

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-05-05, 23:19
    • Visa profil
Tack Göran!
Jag borde nog varit lite mer specifik i min fråga. Jag letar efter Anna Perssons födelsehem i Mölleryd. Anledningen till att jag vill veta detta är att några av oss barnbarn ska ha en träff i sommar i närheten och det skulle vara trevligt att samtidigt besöka platsen.
Hälsningar,
Kurt-Inge

2015-05-26, 00:23
Svar #6

Utloggad sogarhag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2018-12-05, 21:58
    • Visa profil
Hej igen!
 
Vilket hus det handlar om vet jag inte. Föreslår att du tar kontakt med Oppmanna-Vånga hembygdsförening.
 
Mvh
Göran

2015-05-26, 16:57
Svar #7

Utloggad kinge

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-05-05, 23:19
    • Visa profil
Tack Göran!
Vi får försöka den föreslagna vägen via hembygdsföreningen.
Hälsningar,
Kurt-Inge

2016-02-26, 12:03
Svar #8

Utloggad tengerba

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 11:06
    • Visa profil
Hej jag har en fråga om min 5.generations forfader Torparen Sven Åkesson født 6/4 1795, avliden 3/3 1862. Gift med Kjersti Carlsdotter f 1784. Dom hadde barnen:
 
Elna f. 1821
Bengta f 1822
Nils f 1823 (min forfader)
Carl f. 1826
Stillborn (?) f. 1827
Sven f. 1829
Finner inte mer enn at han var fødd skarsnas, Vånga, Kristianstad. Noen som kan hjelpe meg?

2016-02-26, 14:53
Svar #9

Utloggad sogarhag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2018-12-05, 21:58
    • Visa profil
Hej Terje!
 
Jag är själv född (1943) och uppväxt i Skärsnäs, Vånga socken. Jag ska se om jag kan hjälpa dig.
 
Sven och Kjersti vigdes 23 juni 1820.
 
Jag kan bara finna barnen Bengta, Nils, Carl och Sven födda i Vånga socken.
 
Var har du sett Elna och Stillborn?
 
Jag kan inte heller finna Sven Åkesson född i Vånga socken.
 
Kjersti Carlsdotter är född 15 jan 1784 på gården No 28 i Oppmanna socken. Hennes föräldrar var inte gifta, dvs hon är född oäkta.
Modern heter Elna Olasdotter. Fadern är noterad som kringvandrande drängen Carl Magnus Engelholm.
 
Hälsningar
Göran

2016-02-26, 22:38
Svar #10

Utloggad tengerba

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 11:06
    • Visa profil
Takk!
Litt usiker på kvaliteten på Elna och Stilborn. Jobber med å dobbeltsjekke den. Ingen av de skal ha blitt mer en ett år. Kan det skje at Sven Åkesson inte er fødd i Vånga Socken? Det står så i de upgifter jag hittat om honom.
 
Hilsen Terje

2016-02-27, 00:11
Svar #11

Utloggad sogarhag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2018-12-05, 21:58
    • Visa profil
Hej Terje!
 
I husförhörslängderna står att Sven är född i W = Wånga. Problemet är att jag inte finner honom i födelseboken.  
Ibland händer det att någon präst skriver fel, och sedan följer felet med hela livet.  
Han kan förstås vara född i en annan socken.
 
Hälsningar
Göran

2016-03-01, 08:33
Svar #12

Utloggad tengerba

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 11:06
    • Visa profil
Nu har jag søkt i DDSS efter alla Sven fødd i 1795 i alla socken, men finner ingen på den datoen... Noen forslag til hva mer jeg kan gjøre? Finner også bare Bengta, Carl, Nils och sven, alla fødda i Vånga. Begynner å få bra kontroll på mina forfedre efter honnom, sonen Nils var dreng (var vet jag inte så kunde vært interesant och funnet ut noe mer rundt det. Kunne han varit dreng på gården der Bengta christoffersdotter bodde?) nær han fick sonen sven. Sven Nilsson sitt liv begynner jeg også och få en viss oversikt over. Hadde derfor vært spennende och funnet ut mer om Sven Åkesson.Hans Nils (Sven Å sin son) sin fru Bengta C sin farfars far kom til Skepparslov från Tyskland och hennes farfar var fødd i Boskeboda. Der er det også noen løse tråder.  
Tacksam for hjelp.

2016-03-01, 13:51
Svar #13

Utloggad ingalls

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2018-08-22, 17:35
    • Visa profil
Hej Terje!
 
Jag har också letat efter födelsedatum för Sven och inte funnit någon.
 
Men här är en gissning som kanske kan vara möjlig.
När Svens son Nils döps är ett av vittnena en Hanna Åkesdotter (18040924), hon bodde på Filkesboda Nr 2.
Hennes föräldrar heter Åke Svensson och Bengta Jönsdotter. Detta par finns i husförhör A1:1 1817-1819 i Vånga på sid 266, Filkesboda. Hannas födelsenotering finns också på DDSS.
 
När sedan denne Åke Svensson dör 18360920, kan man finna hans bouppteckning i ArkivDigital 1836 Nr 43. Där finns sönerna Jöns, Sven och döttrarna Sissa, Hanna och Bengta nämnda som arvtagare.
Sonen Sven Åkesson från Skärsnäs är nämnd på flera ställen i bouppteckningen.
 
Om det är rätt föräldrarpar så är Åke Svensson född 1766 och Bengta Jönsdotter 1764, båda kommer från Västervik i Vånga.

2016-03-01, 14:10
Svar #14

Utloggad ingalls

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2018-08-22, 17:35
    • Visa profil
Hej igen Terje!
Även i moderns Bengta Jönsdotters bouppteckning från år 1830 nr 26 är sonen Sven Åkesson från Skärsnäs nämnd på flera ställen.
Modern dog 12/4 1830.
Så man kan nog anta att ÅKe Svensson och Bengta Jönsdotter är Svens föräldrar.
Då är han förmodligen också född i Vånga.

2016-03-02, 01:19
Svar #15

Utloggad sogarhag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2018-12-05, 21:58
    • Visa profil
Hej Terje!
 
En annan forskare uppmärksammade mig på att jag skrivit fel födelseår på Kjersti Carlsdotter.  
 
Rätt födelseår är 1791, icke 1784.
 
Hälsningar
Göran

2016-03-02, 10:35
Svar #16

Utloggad bfs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 08:03
    • Visa profil
Terje,
Stillborn betyder dödfödd. Enl. Vånga CI:8 s. 443 föddes 1828-12-27 en dödfödd dotter till husmannen Sven Åkesson i Skärsnäs. Hon begrovs 1829-01-01.

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna