ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Didrik Falk, Ystad  (läst 689 gånger)

1999-12-15, 17:43
läst 689 gånger

Leif Boström

Pigan Gölin Andersdotter fick 1721 i Sundsjö socken i Jämtland den oäkta sonen Anders. Enligt domboken hette fadern Didrik Falk. Han var från Ystad i Skåne och hade varit dräng hos Kapten Baron Frisendorf. Tyvärr framgår inte Didriks patronymikon. Vid tinget hade Didrik redan lämnat Jämtland och skulle eftersökas till ett senare ting. Då saken kom upp på vintertinget 1722 avskrevs ärendet då Didrik inte hade kunnat nås. Känner möjligen någon till vem Didrik var och vilka som var hans föräldrar?

1999-12-16, 14:24
Svar #1

Nils-Olof Witting

Hej Leif!
 
Det fins en Wirgilius Caspersson Falck f.o 1672 i Fjälkinge, död i Ystad 1726 2/8. Gift 1703 19/5 med Anna Maria Severin f.o. 1684, död 1737 8/10 i Ystad. Wirgilius är Gulsmed. Jag vet inte om Didrik kommer från dena familj, men det kan vara en början till ett svar.
 
Jag bor i Ystad och jag ska försöka hjälpa dig.
MVH
Nils-Olof Witting

1999-12-20, 08:58
Svar #2

Leif Boström

Hej Nils-Olof!
 
Tack för svaret! Han är ju en möjlig far. Jag är tacksam för ytterligare hjälp.
 
Hälsar vänligen
Leif Boström
Täby

2007-04-02, 22:50
Svar #3

Sven Wallerstedt Billdal

Hej Leif!
 
Namnkombinationen Didrik Falk förekommer hos flera militärer inom Sörmlandsregionen under 1600-talet, och visst skulle man väl kunna tänka sig att någon av dessa tjänstgjort i Skåne, och att Din Didrik Falk därmed skulle kunna ha sörmländska rötter, även om vi (med vi menas här min gode vän Peter Eriksson i Eskilstuna och jag) inte hittat något stöd för detta. Det skulle förstås vara mycket spännande om vi kunde få veta den exakta texten i domboken för Revsunds tingslag, vilket möjligen kan ge oss någon association.
 
Det vore för övrigt också roligt att få veta om Du eller någon annan har stött på någon person från 1600-talet vid namn Didrik Falk.
 
Hjärtliga hälsningar från Sven Wallerstedt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna