ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning  (läst 986 gånger)

2007-03-21, 10:53
läst 986 gånger

Berit Ahlm

Min farmors mor Johanna Augustsson f. 1863, fick den 25/10 1882 en dotter Anna Persson, min farmor. Hon föddes i Gårdstånga el V. Sallerup Lite olika bud om barnets födelsedatum.         Far till Anna lär vara Per Nilsson f.30/6 1860 i Borlunda.(Kan stå som okänd) Johanna lär ha dött vid ca 25 års ålder. Är det någon som vet något om Johanna och Annas öden? Min farmor har aldrig velat berätta för någon om sin bardom. Hittar inget i Genline om detta. Hälsningar Berit Ahlm

2007-03-21, 12:40
Svar #1

Marita Kvist

Din farmor föddes i Nöbbelöv, V. Sallerup (M) 1882-10-25, moder pigan Johanna Augustdotter f. 1863-01-21 i Hishult (N), allt enligt scb Malmöhus 1882 och husförhör Odarslöv 1884. Jag har följt Johanna lite i längderna, hon och oäkta dottern Anna, flyttar 1884 till Gustavshill, Odarslöv (M), tillbaks till V. Sallerup (M) 1888, då med oäkta dottern Anna och oäkta tvillingpojkarna, Sigfrid och Emil f. 1885-12-22 i Lund (M). Annas födelseort är Gårdstånga (M) enligt längderna men jag hittade henne i födelsboken för V. Sallerup.  
Mvh Marita

2007-03-21, 12:54
Svar #2

Marita Kvist

V. Sallerup AI:24 Ellinge nr.5 fattighjon, pigan Johanna Augustdotter med barnen Anna, Sigfrid, Emil och Anton 1888-02-12 (osäker på datum där), Johanna avlider 1888-10-28, de stackars syskonen är då föräldralösa fattighjon. Mvh Marita

2007-03-21, 13:40
Svar #3

Berit Ahlm

Tack snälla Marita!
Det här förklarar varför farmor Anna sades ha en bror som hette Emil Olsson. De var lika som tvillingar! Deras olika efternamn har ställt till problem för mig. Föräldralösa fattighjon -- brukade de hamna på barnhem eller fick de klara sig bäst de kunde som fattighjon på den tiden? Vet du något om detta?
Mvh Berit Ahlm

2007-03-21, 14:39
Svar #4

Marita Kvist

Jag vet inte så mycket om det egentligen, men skulle tro att dessa barn hamnade som fosterbarn hos någon familj i krokarna. I detta fallet var ju barnen så pass små, men jag vet genom en äldre släkting att fosterbarnen ofta nyttjades som pigor och drängar i familjen de hamnade i och blev inte så bra behandlade alla gånger. Jag försökte kolla i Genline på den sista längden för V. Sallerup men den verkar sluta tvärt, hittade inte Ellinge där tyvärr. Kanske någon med tillgång till SVB 1900 kan hjälpa dig att se var barnen hamnade. Mvh Marita

2013-10-14, 22:18
Svar #5

Utloggad Moderator Skåne

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats till Landskap » Skåne » Socknar » Malmö Sankt Johannes (1906- ).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna