ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekegren, Anna Catharina, jungfru fødd 11.10.1753  (läst 405 gånger)

2006-04-30, 14:08
läst 405 gånger

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej! Jungfrun Anna Catharina Ekegren ble fødd 11.10.1753 i Øja fs. i Kinnevald herrad i Kronobergs len. Hon flyttade redan i 1754 til Karlshamn vid(med)mor och far Faren var snickaremester Magnus Ekegren och moren Catharina Nilsdotter. Catharinas far var nemndmannen och bonden Nils Erichson ifrån Mellangård i Øja fs. i Kinnevald Herad. Magnus Ekegren fikk eget burskap(borgerskap) och var åldermann i 1759 i Karlshamn. Ifrån 1778 til 1779 var jungfrun Anna Catharina Ekegren i tjenst hos øfversten och riddaren Hans Erenstråhle på Hallsnes i Ramkvilla sn. i Småland. I september 1787 var hon i Karlshamn som anstelld hos øfverinspectøren Pehr Borg, som var sjef før Cronobrennerivirksomheten i Karlshamn Den 28. mai 1788 fødde hon sin oekta dotter i Karlshamn, dopad Maria Charlotta. Jag søker var(hvor) hon var i tjenst i årene ifrån 1779 och frem til september i 1787 och spesielt i 1786/1787 innen hon flyttade inn til Karlshamn igjen. I kommunionboken från Karlshamn finns hon i 1787, 1788, 1790,1791,1793 och i mars 1794. Hon var fortsatt jungfru selv om hon hadde fødat et barn, men det finns ej spor etter hon och dottern etter 1794. Dottern het i 1813 jungfru Maria Nilsdotter Grønstrøm da hon flyttade ifrån Landscrona til Skee sn. i norra Bohuslen. Jag har tro på at jungfru Anna Catharina Ekegren var i tjenst på et av slottene til greve Carl Gustaf Piper eller greve Eric Ruuth i Skåne i 1786 och 1787. Aktuelle slott var Krageholm, Marsvinsholm, Høgestad och Søvdeborg. Ta gjerne kontakt vid mig på mail hp-en@online.no

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna