ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranten Edvin Ågren-Herbst från Helsingborg.  (läst 542 gånger)

2007-02-01, 01:04
läst 542 gånger

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej emigrantforskare !
 
Min farbror Edvin Johan Birger Ågren-Herbst f.22 jan. 1897 i Helsingborg gick till sjöss i unga år fast besluten att ta sig till USA.Det andra fartyg,som han mönstrade på var s/s Belos tillhörigt Hillerströmsrederiet.Då Belos ankrat i Sabine på gränsen mellan Texas och Lousiana 1 nov.1916 rymde Edvin.
I en adresskalender,som gavs ut i Helsingborg fanns han med namnet Herbst åtminstone t.o.m. 1919.I Edvins inskrivningsbok för marinen angavs han heta Ågren.  (Han hörde till dem som smet från värnplikten)Vid Sjömanshuset i Helsingborg var han inskriven som Ågren.Edvin var införd som sjöman i församlingsboken i Helsingborg, efter vad jag vet, t.o.m. 1930.Troligen var han skriven både i USA och Sverige 1916-1930.
Edvin hade en moster och en faster i Amerika vid denna tid.I mostern Emma Lundqvists fotoalbum finns många amatörkort på Edvin i USA,men ingen anteckning om var korten är tagna.Ett kort på Edvin är taget hos en fotograf i St. Paul,men det behöver ju inte betyda att han var bosatt där, utan kan ha tagits vid ett tillfälligt besök.
Då bouppteckning gjordes efter farfar i jan.1940 angavs Edvin vistas på okänd ort. Då farmor dött 1965 nämns inte Edvin.
För ett halvår sedan fann jag ett kort, som var taget i hemmet i Helsingborg.På detta finns ca. 15 personer och bland dem Edvin.Det som väckte min uppmärksamhet, då jag såg bilden,var att Edvin såg betydligt äldre ut än 19 år,som han var då han rymde. Min far, som var född 1900 var också med på kortet och han var en vuxen man och inte en 16-årig pojke, som han var när Edvin försvann. Det sägs att min farfar alltid önskade att få höra ifrån Edvin och helst träffa honom innan han dog,men ingen i släkten som levt på senare tid har någonsin hört talas om, att Edvin besökt Sverige efter sitt försvinnande.
Till saken hör att hans moster Emma till stor del miste sin syn(hon blev senare blind)och återvände till Sverige och skrevs in i Lunds Domkyrkoförsamling 14 dec.1926.Möjligen kan det ha varit så att Edvin ledsagat henne vid hemresan och sedan återvänt till USA. Åldersmässigt skulle det passa bra på Edvin och far då fotografiet togs i Helsingborg.Emma Kristina Lundqvist var född 1865.
Min far var yngre än Edvin,då han gick till sjöss.Redan 1916 skrev han ett kort till farfar,på vilket han ber om sin hälsning till Lennart och Johan.Jag har aldrig hört något annat tilltalsnamn på Edvin,men han hette ju även Johan och eftersom Lennart var fars bror kan jag tänka mig, att hälsningen gällde båda fars bröder.Möjligen kallades Edvin Johan ibland.Far viste ingenting om Edvins försvinnande då han skrev kortet.
Troligen dog Edvin i ganska unga år - men var ? Familj hann han antagligen aldrig skaffa sig. Jag har sökt efter Edvin flera gånger på Emigrantinstitutet i Växjö, på Emigranternas Hus i Göteborg har jag också letat och på Ancestry på Internet. Men frågan är vilket namn han använde i USA - rymling som han var både från fartyg och värnplikt.I vilken stat han levde, har jag ingen aning om.Det fanns otroligt många personer i USA som hette John Herbst, Edvin Herbst och John Agren, men mestadels var födelseåret felaktigt eller utelämnat. Nationalitet saknades oftast och många med namnet Herbst kan ju ha varit tyska invandrare i Amerika.
En John Agren avled 14 mars 1928 och en John Herbst 19 dec. 1932. Han kan ju ha varit någon av dem,men eftersom jag inte har något belägg för var han var bosatt, har jag inte velat abbonera på måfå.
Jag vet att en del av er, som läser Rötter har tillgång till Emigranten Populär 2006, där man kan finna utvandrare som besöker eller återvänder till Sverige. Mitt hopp står nu till att någon kan bekräfta, att Edvin besökt Sverige och kanske ange till vilken ort han återvände eller hans hemort i USA, för att göra det möjligt att finna hans död och förhoppningsvis fler uppgifter om honom.
 
Tacksam för hjälp !
    Ann-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna