ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fried (Frid) Erik och Mathilda  (läst 522 gånger)

2006-08-14, 20:00
läst 522 gånger

Catharina Lindhe

Erik och Mathilda Fried
 
Hej undrar om någon kan hjälpa mig att få fram uppgifter om min kusins farföräldrar.  
Hon har  tyvärr bara lite uppgifter, och önskar få veta mer om dem.
 
På 50 talet bodde en Erik och Mathilda Fried, (Frid) på ett äldreboende i Helsingborg, troligen i St Marias församling. Min kusin tror att Erik dog 1952 - 1955 och Mathilda  något år senare.  
Erik och Matilda hade en dotter, Sonja, samt sonen Karl Axel Fried, född 1909-11-20 Malmö Karoli,  Död 1987-01-06 Ludvika, dessa uppgifter fick jag fram genom dödskivan och dödskivan över Stockholm invånare, då han och hans fru är begravda på Karolinska Solna.  
Matilda hade en son före sitt gifte med Erik, Ture Dahlgren, den perioden ska hon ha bott i Höör eller Hörby. Fadern dog innan de han gifta sig.  
 
Har försökt att hitta spår efter deras dödsattest i dödsböckerna, där brukar också födelsedatum och ort vara antecknat, för att kunna gå vidare på detta.  
 
Undrar om någon kan hjälpa mig att få fram när Erik och Matilda dog och föddes, och ev deras föräldrar. (De kan troligen också ha bott runt Finja trakten i Skåne en tid som gifta) Matildas mor kan ha hetat Augusta,
 
Vänligen Catharina

2006-08-14, 23:08
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det här kan vara Matildas son Ture (från dödskivan):
 
19000914-433
Dahlgren, Ture Gotthard
Disponentgatan 27
Död 19/3 1957.
Kyrkobokförd i Malmö Sankt Pauli, Malmö kn (Malmöhus län, Skåne).
Född 14/9 1900 i Hörby (Malmöhus län, Skåne).
Gift man (24/9 1926).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Malmö Sankt Pauli, Malmö kn (Skåne län, Skåne)
Möllevången-Sofielund, Malmö kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
Hörby (Malmöhus län)
Källor:
AL, FS / DOR 52-60
 
I folkräkningen 1900 hittade jag bara ett barn som passar in (även om förnamnet skrivs Thore). Hans mor hette Matilda:
 
Thore Gotthard
f. 1900 i Hörby (Malmöhus län, Skåne)
s.
Pojke, barn i familjen
Hörby Köping Nygatan
Hörby (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Hörby Malmöhus län
 
Hushållet:
Möller, Olof 1832 Far
Christoffersson, Olifva 1832 Mor
----------
(Barn), Thore Gotthard 1900 Barn
Larsson, Mathilda 1877 Ensam, piga, född i Konga
 
Om jag då söker på Matilda, född 1877 i Konga, i folkräkningen 1890, så får jag fram denna flicka:
 
Mathilda
f. 1877 i Konga (Malmöhus län, Skåne)
d.
Flicka, barn i familjen
Årup
Högseröd (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Konga
 
Hennes mor hette visserligen inte Augusta, men hon hade en syster med detta namn:
 
Jonsson, Maria 1847 Mor, I.h.s., änka, född i Holmby
(Barn), Mathilda 1877 Barn
(Barn), Augusta 1886 Barn, född i Konga
 
Hittar dock ingen Matilda, född 1877 i Konga på dödskivan. Eftersom Helsingborg finns med där, men inte Matilda (eller Erik), så är det antingen inte rätt person eller också dog inte Mathilda och Erik i Helsingborg utan i en församling som inte finns med på dödskivan, eller också dog de före 1947.
 
Hittar bara två Erik Frid, boende i Malmöhus län, i folkräkningen 1900. Den ene var gift med en Hanna Olsson, men denne man var ogift, så möjligheten finns ju att det är rätt Erik:
 
Nilsson Frid, Erik Edvard
Stenarbetare
f. 1871 i Lyby (Malmöhus län, Skåne)
Ogift man, ensam i familjen
Å församlingen skrifna
Västra Klagstorp (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Lyby Malmöhus län
 
1890 var han dräng i Remmarlöv.

2006-08-14, 23:55
Svar #2

Catharina Lindhe

Hej
 
Tack för hjälpen, det låter som det är rätt person, enligt min kusins berättelse. Så har vi fått lite hjälp på vägen. Morföräldrarna tog hand om Thure och Mathilda gifte sig med Erik, så det känns helt rätt.  
 
Skulle vara intressant om någon vet varför de inte är med på dödskivan. De ska ha dött med några års mellanrum.  
 
Tack än en gång
 
Catharina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna