ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hillstrand - Finns dette navn i Skåne (Torrløsa)  (läst 866 gånger)

2002-07-29, 11:12
läst 866 gånger

Wenche Østen

Jeg har en morfar som har dette etternavn. Jeg vet ikke hvem hans far er. En teori er en person som heter Johannes Olsson från Torrløsa socken. Finns dette navn - enten som gårdsnavn eller stedsnavn i Skåne. mvh Wenche

2002-07-29, 11:33
Svar #1

Olle Nilsson

Hej! Enligt Rosenberg: Torrlösa. (Torlösa.) Sn i Onsjö hd, Malmöhus län, strax n. om Teckomatorps och Marieholms jernvägsstationer. 0,457 qv.-mil, eller 10,583 tnld, 31 59/96 mtl, 2,211 inv., 2,402,300 kronor fastighetsvärde. Marken sluttar söderut från Söderåsen och är i n. och ö. kuperad med smärre löfskogar samt någon planterad barrskog. Jordmånen är öfver hufvud taget god. Godset Trolleholm upptager 3/4 af sn. 4 skolhus. Sn bildar med annexet Skräflinge ett regalt pastorat af 1 kl. i Lunds stift. Mvh Olle

2002-07-29, 12:04
Svar #2

Wenche Østen

Hei Olle Takk skal du ha før opplysninger om Torrløsa. Jeg tror jeg var dårlig til å førklara. Jag menade navnet Hillstrand, om det navnet er relatert antingen som stedsnavn eller efternavn i Skåne, spesielt i Torrløsa. Jag tror min morfars far kom från Torrløsa, men jag vet inte vad han heter. Min morfar het Hillstrand i efternavn. Han vokset opp i Østersund. Hillstrand navnet finns inte i Jämtland. Annars takk, nu vet jag mer om Torrløsa. mvh/Wenche

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna