ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Löndahl, Örkened  (läst 700 gånger)

2007-07-29, 20:19
läst 700 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hejsan,
 
Johan Löndahl var min ff mf ff fm f.
 
Att han föddes i april 1696 i Strönhult, Örkened, har jag klart för mig. Samt att han avled 1768-11-08 i Lönsboda, Örkened.  
 
Mina frågor gäller egentligen människorna omkring honom. Då jag vet att både Johan och ”Trollarna” i Örkened har diskuterats tidigare här på Anbytarforum, så kanske någon har svar på mina frågor?
 
Hustrun, Brita Mortensdotter, föddes 1698 i Ystad och avled 1775-02-27 i Flyboda, Örkened. Har någon lyckats spåra henne i husförhör eller mantalslängder i Ystad och vet mer om hennes bakgrund?
 
***
 
Jag undrar också hur det ligger till med Johans föräldrar:
 
Vet man något om modern, Hanna Trulsdotter? Jag har bara namnet på henne, inga uppgifter om födelse- eller dödsår. Inte heller vet jag om hon gifte sig eller fick fler barn.
 
Vad gäller fadern, Håkan Trolle, så har jag av tidigare diskussioner förstått att det verkar finnas TVÅ Håkan Trolle (kusiner). Håkan Johansson Trolle och Håkan Nilsson Trolle. Men, inga säkra källor verkar finnas. Vem var egentligen far till Johan?!
 
Mvh Sara

2007-07-30, 00:00
Svar #1

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej Sara!
Det finns säkert de, som vet mer än jag om detta, men det är ju semestertider....
Detta har jag hittat på nätet och det ger väl åtminstone svar på Din sista fråga.
Ö. Göinge dombok 1706 13 Juni: Om tvisten efter Corpralen Håkan Nilsson Trolles som dog i kriget i Polen 1703 kvarlåtenskap skulle levereras till hans med Hanna Trulsdotter avlade son Johan som sedermera blev soldaten Johan Håkansson Lönedal i Örkened. Håkan var ju son till Ryttmästaren Nils Håkansson Trolle i Strönhult Örkened.
 
I Militiekontorets avlöningslistor för år 1702 kan man läsa följande under Södra Skånska kavalleriregementet:  
Qwartermestare Swen Strång avancerat ... i stellet d:n 14 dito [juni] ifrån Corporal Håkan Trolle, hwilken blef slagen wid Klischou d:n 9 Julij 1702.  
 
I en annan avlöningslista står det om Håkan Trolle ...blef dödhskuten på slaget wijdh Klischou.  
 
Men troligtvis var Håkan endast sårad/bortkommen i samband med slaget vid Kliszow. I Militiekontorets avlöningslistor för år 1703 kan man läsa följande under Södra Skånska kavalleriregementet, Lars Hårds [Ö Göinge] kompani:  
Corporaler:  
Nills Mört  
Håkan Trolle blef antagen i det vacante stellet effter fullmacht d:n 18 Octob: 1702 och är blifwen död d:n 16 Martij 1703...[etc].  
 
När Håkan kom tillbaka var kvartermästarebeställningen upptagen av den nyvärvade Carl Carlsson (fullmakt 19 juli 1702). Håkan får då tillbaka sin korpralstjänst på det vakanta 2:a korpralskapet.  
 
I Östra Göinge hr dombok 1688 ST ? 22-23 berättas om att korpral Håkan Nilsson Trolle fört ryttmästare Anders Tornerefelts talan inför rätten. Troligen beroende på att Håkan tillhörde Tornerefelts kompani inom Södra skåningarna.  
 
Hanna Trulsdr har jag född 1670 ca i Örkened. Inget mer på henne.
MVH
Christer

2007-07-31, 13:08
Svar #2

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Jag tackar för den informationen. Det var en del nytt för mig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna