ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Margareta f Göransson 19250220 i Trelleborg  (läst 587 gånger)

2007-09-27, 21:44
läst 587 gånger

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej! Jag söker föräldrar till Kerstin Margareta Sjöberg f Göransson f 19250220 i Trelleborg. Död 1988.
Tacksam för hjälp med sökmöjligheter.
Hälsningar
Britt-Marie

2007-09-28, 11:02
Svar #1

Anita Karlsson

Hej Britt-Marie!
 
Då får du kontakta Landsarkivet som har hand om Trelleborg och Skåne. Alla födda och deras föräldrar efter 1900, får man söka hjälp av hos Landsarkiven.
 
Gå in på www.statensarkiv.se och klicka på det Landsarkivet som tillhör Trelleborg och Skåne. Där finns mejladress och tel.nr. till dem.
 
MVH. Anita Karlsson.

2007-09-28, 14:22
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nej Anita, Alla födda och deras föräldrar efter 1900, får man söka hjälp av hos Landsarkiven. stämmer inte eftersom alla kyrkböcker ännu inte lämnats in till landsarkiven. Den processen kommer att pågå fram till 2013... Däremot finns genom avskrifterna till SCB många födelseböcker att få fatt på som mikrokort fram till 1936 (70 års sekretess), t.ex. Eftersom du gärna hjälper till med hänvisningar, kan jag kanske få rekommendera dig att läsa en artikel i Släkthistoriskt forum, Tips om forskning i 1900-talets källor (två delar, som del 3 och 4 i serien ”Börja släktforska”. Släkthistoriskt Forum 2003:3, s. 22-24, Släkthistoriskt Forum 2003:4, s. 18-23).  
 
Se inlägg här som beskriver en del av läget just nu  lördag den 06 jan 2007 kl. 11.57 här Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Dödsdatum, hur hittar man det bäst?
 
och här Anbytarforum: Källor: Övrigt om källor: Söka efter nyare kyrkböcker.
 
Hälsningar,
Eva

2007-09-28, 21:35
Svar #3

Anita Karlsson

Hej Eva!
 
Tack för din rättelse. Det var bra att få veta. Jag trodde helt säkert att man kunde få svar av Landsarkiven, men då ska jag tänka på det och rekommendera att personerna jag hjälper kan söka hos församlingen direkt.  
 
Men Landsarkiven kan väl i sin tur också hänvisa till församlingen direkt om man mejlar dit.
 
MVH. Anita.

2007-09-28, 21:43
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anita, om du läser det jag länkar till så har landsarkiven i Härnösand, Östersund, Uppsala, Vadstena, Visby och Karlstad fått in kyrkböckerna i sina områdena, Stockholm har fått det i stor utsträckning. De tre återstående Göteborg, Lund och Malmö har en hel del, det pågår dit och dagsstatus för de fyra sistnämnda framgår på respektive webbsida.
 
Visst kan man hänvisa runt folk, men är inte det onödigt? Dessutom kan det alltså gå att få reda på ändå eftersom det finns original (ibland) eller avskrifter på mikrokort (alltid SCB till sekretessgränsen) eller ibland original eller avskrifter att köpa på cd.
 
Det är inte samma sak som gäller i hela landet, det är mest det jag vill få fram.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna