ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Högström f.1717-04-13 i Ockelbo. Varit bosatt i LUND  (läst 2003 gånger)

1999-05-11, 19:51
läst 2003 gånger

Yngve Espell

Under flera år har jag sökt svar på frågor rörande denne man, hustru och barn men aldrig fått något grepp om dem.
Han kom med Svenska armén till Finland 1739.Tillfångatogs av ryssarna och satt i fängelse i S:t Petersburg till 1741, varefter han skulle ha kommit i Preussisk tjänst där han omkring år 1744 ska ha gift sig med en gulddragerska vid Preussiska hovet. Kort därefter kom Lars med sin hustru till trakterna av Lund där de köpte en gård. Sonen Otto Mandorf Molin föddes 1746 i Lund varefter modern avled. Gården brann ner till grunden och Lars sålde marken till en närboende major som också adopterade Otto Mandorf. Otto Mandorf blev så småningom anställd vid Kungl. Hovstallet.
Majoren ska ha ägt 60 hemman och 60 torp !! Vad jag söker svar på är följande: Vem kan denne major ha varit ? Det kan inte ha funnits så många officerare som hade sådana egendomar. Var i Lunds omgivningar kan detta vara ? Jag vore oändligt tacksam ifall någon kan bringa klarhet i det hela.
Med förhoppning om svar tackar jag för visat intresse.
MVH
Yngve Espell

1999-05-27, 12:11
Svar #1

Jessica Mandorff

Hejsan Yngve !
 
Har letat efter information om släkten Mandorff men aldrig hittat något. Vet du mer om Otto Mandorfs historia skulle jag vara tacksam för svar.  
Har du under din efterforskning träffat på någon vid namn Maria Mandorff, * 1741 12/11 i Grönby?
 
Lycka till i  väntan på Majorens namn.
 
MVH Jessica Mandorff

1999-05-27, 12:43
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej på er!
 
Jessica, din Maria är att döma av födelsedatum och -plats identisk med kyrkoherden i Grönby, Olaus Mandorffs dotter.
 
Jag föreslår att du på biblioteket letar upp Carlquist, Lunds Stifts herdaminne, och börjar i del II:3 på sidan 403.  
 
Yngve, var Mandorff ett förnamn på din person? Med en sådan här historia undrar man också över vilka de äldsta beläggen är. Det låter lite som en familjetradition (skröna?). Vilka uppgifter går att belägga i samtida källor?

1999-05-29, 14:35
Svar #3

Yngve Espell

Hej Jessica och Anders.
Först ett förtydligande. Otto Mandorf är förnamnen och Molin är efternamnet.
Som gammal forskare betraktar jag alltid andras uppgifter med en viss skepsis tills dess att jag själv kan övertygas om riktigheten i uppgifterna. Utan att då ha kollat upp de uppgifter man har, så skulle all släktforskning vara en väldigt lättsam och enkel hobby.  
I detta fall finns en gammal släktkrönika som upprättades av en Molin vid sekelskiftet och som till sin omfattning innehåller släktträd från 2:a hälften av 1700-talet med ortshänvisning.
Min egen teori när det gäller Lars Högström och hans son Otto Mandorf Molin är att de eventuellt var bosatta i en annan ort som också heter Lund, men som därför inte behöver vara i Skåne. Att arbeta efter denna teori vill jag inte göra förrän Lund i Skåne är uteslutet.
Anders: Med tanke på Ditt engagemang inom detta område skulle minsta lilla korn av visshet vara av stor betydelse för mig, och jag hoppas att Du meddelar mig ifall Du hittar något av värde.
MVH
Yngve Espell

1999-05-31, 16:05
Svar #4

Jessica Mandorff

Anders!
 
Tack för tipset !  
Kan man hitta den boken på stadsbiblioteket ?
Skall bli intressant att kolla upp .
 
Jag är inte så insatt i det här med släktforskning men blev väldigt nyfiken när jag av en slump stötte på Maria  Mandorffs namn.  
 
MVH    Jessica Mandorff

1999-05-31, 19:18
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jessica, det beror på vilket stadsbibliotek, jag kan bara svara för Stadsbiblioteket i Stockholm och där finns den garanterat!

1999-06-01, 10:02
Svar #6

Jessica Mandorff

Anders
 
Vad tror du om stadsbiblioteket i Göteborg?  
Den borde väl finnas där också, tycker jag...
 
Hur går det med din forskning ?  
Har du hållit på länge?
 
Tack för hjälpen !
 
       Jessica

2002-04-02, 20:37
Svar #7

Utloggad Christina nylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 20:08
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som känner till Johan Fredrik Larsson född  ca 1840 - 48, gift 1877 i Ockelbo.
Varför kallades han Norrköpings lejon?
 
Mvh
Christina

2002-04-02, 20:55
Svar #8

Utloggad Christina nylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 20:08
    • Visa profil
Hej
Finns det någon som känner till en man vid namn Jonas Fierrill invandrare från Finland till Gästrikland och anfader till min mans farfars mor Kajsa Åström från Hille.
tack på förhand.
   Christina

2002-04-02, 22:28
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Christina - jag tror dina frågor kommit under en gammal efterlysning i Skåne, visserligen med namnet Ockelbo nämnt, men jag tror det är bättre du försöker få in frågorna under Landskap: Gästrikland istället. Dessutom verkar det vara två skilda frågor, så de bör väl ha varsin efterlysning..
-Fierrill förresten.. -kanske det kan vara en gammal stavning av Fjäril - dvs. ett troligt soldatnamn.. (apropå Lejon.. :-)

2002-04-03, 17:02
Svar #10

Utloggad Christina nylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 20:08
    • Visa profil
Hej.
 
Båda mina inlägg gäller Ockelbo i Gästrikland.
Margareta Lomfalk hadde en efterlysning av en Jonas Fierill som kom till skarven i Gästrikland jag tror att det rör sig om samma person och vill gärna hör om du fick något svar.
mvh.
    Christina

2002-04-04, 00:48
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, då tycker jag som sagt vi bör flytta dina frågor till Anbytarforum: Landskap: Gästrikland: Socknar: Ockelbo istället. -Det är ju där dom hör hemma..
 
Den efterlysning om Fierill som du undrar över finns på : Anbytarforum: Länder: Finland: Efterlysningar: Jonas Fierill - så undrar du om Margareta vet mer om honom nu så bör du väl gå in i den diskussionen istället; där finns även e-postadressen till Margareta Lomfalk..

2003-07-23, 12:10
Svar #12

Sofia Carlsson

Hej,
jag har en del anteckningar om Lars Högström och Otto Mandorf Molin, som jag (nästan säkert minns att jag) har fått från en liten, röd bok som hette något i stil med Släktingar i rakt nedstigande led från Lars Högström och som jag skrivit av eftersom jag är en sådan. Därifrån har jag iaf antecknat att Otto Mandorf Molin föddes 1746 i Lund, Skåne.  
 
mvh
Sofia Carlsson.

2006-10-07, 16:54
Svar #13

Jolene

hej, Jag heter mandorff med 2 stff. Det jag vet är att det är tyskt och hört nått om att det kommer från en greve i tyskland, vad jag förstod så hette han von mandorff. var hittar jag mer info? jag hittar mestadels bara mandorf

2011-05-17, 08:17
Svar #14

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:17
    • Visa profil
Hej Jolene!
Det finns en gren Mandorff som kom från från södra Tyskland och där fadern var glasblåsare.  
hälsn/ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna