ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lokeldare-Malmö  (läst 455 gånger)

2007-05-31, 21:00
läst 455 gånger

Monica Olsson

Hej!
Söker uppgifter om min farfar Martin Svensson f 1888-01-13.
Han var lokeldare i Malmö fr 1914, försvann till Ö-götland runt 1918, varför vet vi inte men skulle gärna vilja veta för det var då han träffade farmor.
1919 var han tillbaka i Malmö och blev senare lokförare.
Det ska ha funnits ngn som kallades för döderhularn vid SJ Malmö, är det ngn som vet vem det var ??
Tar tacksamt emot alla upplysn. jag kan få
 
MVH Monica

2007-05-31, 21:44
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Monica!
 
Jag var visst dålig på att förklara, men du skulle ställa din fråga under yrken. Jag tror att det bara finns lokförare där, men lägg in en ny rubrik, lokeldare.
 
Min pappa arbetade som lokeldare i slutet på 40-talet och en bit in på 50-talet. Han berättade att han drack stora mängder mjölk när han kom hem. Det hade väl att göra med det osunda koldammet och koloset, som han vistades i. Det fanns ju inga arbetsmiljölagar då inte.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna