ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ludin från Landskrona  (läst 674 gånger)

2006-05-05, 01:43
läst 674 gånger

Utloggad Hans Palenius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-08-06, 17:08
    • Visa profil
Stadsinspektor Olof Ludin i Landskrona, född 1805, hade åtta söner, ingen dotter. Olof hade också en svåger, Hans Fredrik Johnsson, född 1819. Alla dessa var födda och bodde i Landskrona, men vad blev det av dem? Finns det några ättlingar till dem, som levde in på 1900-talet?

2006-05-08, 20:39
Svar #1

Kjell Sandberg

Hej Hans!
 
Skulle du vija ge mig kompletterande uppgifter om Olof,att leta vidare på.
Vem är han gift med, och när och var, död
Barn födda när
Vem är hans svåger Hans Fredrik Johansson gift med, är det Botilla eller Anna Elisabeth
Är det från en boupp,eller annan källa du har dina upplysningar?
 
Mvh Kjell Sandberg Ekeby

2006-05-13, 22:27
Svar #2

Utloggad Hans Palenius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-08-06, 17:08
    • Visa profil
Hej Kjell,
Jag uppskattar mycket ditt intresse för Ludins och jag skall besvara dina frågor så gott jag kan. Mina uppgifter är muntliga från min far för ca 50 år sedan.
Olof Adolf Ludin var född den 11.9.1805 i Landskrona och dog där 1888. Han gifte sig med min farmors fars äldre och enda syster Johanna Cecilia Johnsson, född som trolovningsbarn i Helsingborg den 4.6.1813. Utöver min farmors far, Charles Johnsson, som var borgerståndets ledare i Helsingborg, fanns brodern Hans Fredrik Johnsson, född i Landskrona den 10.2.1819.
Olof och Johannas åtta söner var kusiner till min farmor, men ingen vet något djupare om deras eller Hans Fredriks öden. Några av sönerna lär ha blivit tjänstemän i Landskrona, typ skrivare, bokhållare, kassör, o.dyl. Men av alla dessa män, gifte de sig, fick de några barn, finns det några ättlingar som levde in på 1900-talet?

2006-05-17, 18:18
Svar #3

Kjell Sandberg

Hej Hans!
 
Jag har letat lite i Landskrona.
 
En bouppteckning 1888 efter Olof Ludin.  
 
Då lever Gustaf Hampus Leonard Tullförvaltare.
         Johan Georg Grosshandlare.
         Lars Axel Emil Kassör.  
 
Kan tillläggas att hustrun dör 1862.
 
Mvh Kjell Sandberg Ekeby

2006-05-17, 21:31
Svar #4

Utloggad Hans Palenius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2015-08-06, 17:08
    • Visa profil
Hej Kjell,  
Jo, men var blir Hans Fredrik och de andra fem sönerna av? Och finns där någon ättling som lever in på 1900-talet eller har Olof Ludin nu inga ättlingar kvar?  
Mvh,  
Hans.

2006-05-18, 18:21
Svar #5

Kjell Sandberg

Hej Hans!
 
Efter som dom fem bröderna ej är med på boupp.1788, skulle jag tro dom var döda.
 
Annars får man leta i hfl, och avlidenböckerna, vilket jag ej har haft tillfälle till.
 
Mvh Kjell Sandberg Ekeby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna