ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundgren, söker min morfars föräldrar  (läst 580 gånger)

2000-04-10, 21:03
läst 580 gånger

Linda Brattström

Jag söker min morfars (Gösta Allan Lundgren f.1922 och d. 1996 i Lund) föräldrar. Fadern är okänd men hette eventuellt Lundgren i efternamn.
Modern hette IDA Sofia och hennes namn som ogift vet jag ej. Hon gifte senare om sig med Hartvig (f. ca 1880 d. ca 1990) som nog hette Lundgren och eventuellt kom från Simrishamnstrakten. Han både målade och vävde. Min morfar hade en syster som hette Rut Bernadina och som gifte sig med Birger Jönsson. De bodde i Helsingborg. Kan någon hjälpa mig trots så lite information?

2000-05-11, 20:28
Svar #1

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej Linda
Enligt dödskivan är Gösta Allan Lundgren född 22/1 1922 (okänt var) och avled 20/2 1996 i Allhelgona/Lund. Tyvärr hade jag inga årtal på systern Rut annars kanske födelseförsamling gått att på fram på dödskivan (om hon avled före 1996.
Säkraste sättet att börja är ju att kontakta Allhelgona i Lund och sedan gå bakåt. Jobbigt om han flyttat ofta, men du måste få tag på Göstas födelseförsamling och där hitta hans föräldrar.
Lycka till
Kurt

2006-09-01, 09:42
Svar #2

Hanna Jakhammer

Hej Linda!
Jag är barnbarn till Ruth och Birger, så du och jag har en del gemensamma släktingar och bekanta på Idas sida. Birger lever fortfarande. Det var ju ett tag sen din fråga ställdes, men kanske söker du fortfarande svar?
Otto Hartvig Lundgren var född 9/9 1895 i Hyllie (Malmö). Han dog i Lund 21/1 1990 och ligger begravd i minneslunden på Limhamns kyrkogård.  
Han och Ida gifte sig 23/12 1950. De bodde i Lund. Ida Sofie var faktiskt också född Lundgren, den 6/12 1896 i Odarslöv. Hon dog 25/3 1984 och är begravd i Lund. Då var jag tio år.  
Jag vet inte om du träffat din morfars mamma Ida, men det har jag. Det finns också foton på henne. Hon var en väldigt mjuk människa, både mot mig som barn och rent fysiskt.  
Idas föräldrar hette Ola Lundgren, f. 25/12 1858 i Holmby (Malmöhus, det ligger norr om S Sandby), d. 12/8 1948 i Lund och Hanna Persdotter f. 1885, d. 1922. Ola hade varit soldat, och det hade hans pappa också varit av vad som framgår av Olas födelseanteckning i kyrkboken.
Idas dotter Ruth och sonen Gösta har enligt vad jag hört inte samma pappa, jag vet att Ruth hade haft någon, om än ytterst lite kontakt med sin pappa. Jag har sett i husförhörslängder där Ida varit med att Gösta var trolovningsbarn, medan Ruth stått antecknad som oäkta. Gösta är född i Odarslöv 22/1 1922. Ruth föddes i Borlunda som ligger i närheten. Ida och hennes pappa Ola (mamma Hanna dog ju 1922) bodde kvar på gården i Odarslöv till någon gång mellan övergången 20-30-talet, då gården brann ner och familjen flyttade in till Lund. Kanske kan vi få fram vem Göstas pappa var, men än så länge har jag bara dessa uppgifter att lämna till dig.  
Vänligen
Hanna Jakhammer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna