ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söndraby  (läst 713 gånger)

2000-02-22, 21:13
läst 713 gånger

johan

Söker information om följande personer:
- Sven Olsson född 19/9 1784 på Södraby no1. gift med Berta Larsdotter född 10/11 1793 och avliden 8/11 1857(Svens föräldrar hette Oluf Nilsson och Ingar Sörensdotter)
- Elna Jönsdotter född 31/3 1786 på Söndraby no10.(Föräldrarna hette Jöns Jönsson och Elna Nilsdotter)
- Anna Truedsdotter född 25/3 1815 på Söndraby no1. (Föräldrarna hette Trued Mårtensson och Elna Jönsdotter)
 
Tacksam för all information.

2010-10-03, 21:53
Svar #1

Utloggad Helen Hildinggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2023-02-08, 19:04
    • Visa profil
Hej Johan. Vet inte om du noterar detta efter så lång tid, men jag provar. Som född Söndrabybo vet jag vilken Sven-Ols-gården är. Det är Söndraby 1.2               I Svenska gods och gårdar kan man se den och läsa att gården i början av 1600-talet kallades Peder Julz gaard. Gården har sedan varit i släkten under många år, men inte nu längre.
Ägare har varit Jöns Nilsson med hustru Olu Jeppasdotter. Sedan Nils Jönsson och Berta Olofsdotter. Ola Nilsson och Ingar Sörensdotter till 1807.  
-----Därefter Sven Olsson och Berta Larsdotter fram till 1852.---
Sedan Nils Svensson och Anna Nilsdotter till 1884. Fram till 1914 ägde Nils Svenssons föräldrar gården, därefter Nils Svenssons sterbhus o.s.v.
Om du vill ha mer kännedom om gården där bör du vända dig till Kerstin Söderlind som både är aktiv släktforskare och har bott på gården på senare 90-tal.
 
När det gäller de övriga kan jag säkert plocka fram information, men den andra Söndraby 1 har ett tilläggsnummer som jag inte kan lokalisera på rak arm.
Likaså Söndraby 10. Jag föreslår att du vänder dig till Kerstin Söderlind för jag tror hon plockar fram denna info fort.
Om du hör av dig så kan jag förmedla kontakt

2021-05-16, 15:17
Svar #2

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Jag har just upptäckt att Ola Nilsson och Ingur Sörensdotter är föräldrar till mina barns FMFFF Ola Olsson, född 1794-10-14. Det vore intressant att få kontakt med Kerstin Söderlind och höra mera om gården. Såg att en bror var Sven Olsson, född 1784-09-19. Finns det flera syskon?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna