ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tragiskt levnadsöde.  (läst 1191 gånger)

2006-06-10, 19:09
läst 1191 gånger

Sten Losenborg

Jag söker efter en släkting som enligt Riksarkivet i Härnösand skall vara skriven i Kristianstad.Namnet på mannen är Axel Birger Karlsson född 1920 2/6 och död 1944 den 12/12.Birger var stamanställd vid Ingengörskåren från början vid ING 3 i Boden,men överflyttades tydligen till motsvarande reg i södra Sverige ha torde vid sin bortgång varit sergant vid sjukvårds kompani.Birger träffade en tös där nere och resultatet blev ett barn,modern bröt förhållandet med Birger och det tog han så hårt så att han sköt sig i Ambulansen,Birger blev inlagd på Värnamo Lasarett men dog där 12/12 1944 Jag söker i dag efter barnet och barnets mor,men vet ej vad det var för kön på barnet eller vad modern heter eller var hon bodde.Det måste finnas en polisutredning om det hela samtidigt som det väl bör finnas en bouppteckning och en uppgift om barnet och modern,en livränta bör väl ha betalats ut till modern och barnet.Den uppgift jag kunnat få från Härnösand var att enligt polisen fanns inget hinder för begravning.Birger ligger begraven i familjegraven i Gällivare,han var även född där.Kan det finnas något i riksarkivet i Lund?
Min meil adr är s.losenborg@telia.com.
 
Sten Losenborg

2006-06-10, 21:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Sten
 
Ett barn som föddes utanför äktenskapet på den tiden fick en barnavårdsman och det gjordes en faderskapsutredning av de sociala myndigheterna i kommunen. Det ska alltså finnas handlingar i deras arkiv, om du kan gissa vilken kommun. Problemet är att dessa handlingar fortfarande är sekretessbelagda. Endast nära släkt (t ex barnet själv) kan få ta del av dem. Det görs en sekretessprövning om man begär att få se dem.
Om faderskapet är fastställt så kan det också finnas i faderns kyrkobokföring (personakt). Men samma sak angående sekretess gäller där, en prövning görs om den som begär uppgifter kan få ta del av dem.

2006-06-11, 11:29
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Personakter infördes först 1947, så en sådan finns inte för Axel Birger Karlsson.  
 
Sten, kontakta landsarkivet i Lund för kopia av ev bouppteckning. Den är inte sekretessbelagd. Se www.ra.se/lla
 
För uppgifter ur dödbok och församlingsbok (i den mån de lämnas ut), kontakta församlingen:
Kristianstads Heliga Trefaldighets församling
BOX 153
291 22 KRISTIANSTAD  
Telefon: 044-20 64 00
E-post:  kristianstadheltref.forsamling@svenskakyrkan.se
Hälsar vänligen
Maud

2006-06-11, 20:12
Svar #3

Sten Losenborg

Hej Chris och Maud.
Tack för de tipps jag fått av er båda.Jag vet att det är som att försöka finna en nål i en höbal,men jag lever på hoppet att jag på något sätt skall kunna leta mig fram till barnets mor och barnet,jag skulle så gärna vilja veta hur levnadsödet blivit för de båda.Jag skall i morgon måndag ringa till arkivet i Lund och höra vad dom säger om det hela.Skall försöka båda vägarna som ni föreslog.Har någon av er en bra sökmotor på den Americanska sidan,en broder till Birger emigrerade 1912.och på alla kort och brev har man bara skrivit förnamnet alldrig den plats där man levde.Jag har lyckats att tyda poststämpeln på en del brev och dom var poststämplade i Syd Dakota på en plats som hete Sioux Falls.Jag har ringt många samtal dit och frågat efter om jag kommit rätt men alltid fått samma svar ,Nej,Tacksam om ni vet hur man får ett bra resultat.
Sten Losenborg som tackar och bockar.

2006-06-11, 20:49
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Sten,
ställ fråga om honom under Länder: USA: South Dakota, så kan nog någon med tillgång till folkräkningar (census) och andra amerikanska källor hjälpa dig.
Hälsar vänligen
Maud

2006-06-12, 12:14
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Sten  
Vad hette han i förnamn och ungefär när var han född? Jag kan försöka hitta honom i den amerikanska slätforskardatabasen, det kan dock vara svårt ibland
 
Chris

2006-06-12, 20:02
Svar #6

Sten Losenborg

Hej Chris.
Namnet var Johan Fredrik Karlsson född i Gällivare den 23/11 1893 död i USA 1951.Han hade en son som hette Melvin som jag vet är avliden nu.
Jag hoppas att du lyckas.
Sten Losenborg

2006-06-14, 14:11
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej Sten
 
Jag har hittat en John Carlson i Sinai Town, Brookings County, South Dakota i 1930 års folkräkning. Han är född ca 1892-93 och anges som invandrad 1913. Han har en fru från Norge, Anna 47 (de gifte sig när han var 21)  och 4 barn: Clara 14 år, Melvin 17 år, Elmer och Edvin 11 år alla födda i Minnesota. Det är dock inte säkert att detta är den rätta.

2006-06-14, 15:13
Svar #8

Sten Losenborg

Hej Chris.
Du gör mig djublande glad,vist är det min farbror Johan som du funnit.Jag känner igen barnens namn som stått på de kort som han skickat till olika släktingar i Sverige.Han var gift med en norska som hette Anna så allt stämmer.Hur får man tag i deras adress etc.
 
Jag tackar dig inte en gång utan flera gånger
 
Sten

2006-06-14, 17:13
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej Sten
 
Vad roligt att det var den rätta familjen! De bor 1930 i Lake Sinai Township, ingen närmare gatuadress finns angiven. John är Section Foreman (avdelningsförman) vid järnvägen. Man har ju sedan sekretess på det mesta men jag har hittat följande i dödsregister, som KANSKE är det rätta:
 
Elmer Carlson  
SSN: 504-05-4370  
Last Residence: 57108  Sioux Falls, Minnehaha, South Dakota, United States of America  
Born: 9 Sep 1919  
Died: 11 Feb 2004  
State (Year) SSN issued: South Dakota (Before 1951  
 
Jag skickar dig ett mail med hans senaste adress och namn på en son.
 
Chris

2006-06-19, 22:42
Svar #10

Sten Losenborg

MAUSVE  
 
Hej jag ahr talat med arkivet i Lund efter det vi två hade senaste kontakten,men jag har ej fått något svar på min fråga om Birger.Jag får nog ge upp att få fram detta, men nog grämer det mig att jag inte kan få rätt på barn och modern.Om vi inte hörs av så önskar jag dig en trevlig sommar med mycket sol och värme och med lite mygg.
Sten Losenborg

2006-06-19, 23:34
Svar #11

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hej Sten,
ge inte upp än! Ett svar - positivt eller negativt - ska komma från Lund, men det kan ju ta lite tid.  
Önskar även dig en fin sommar och lycka till med släktforskningen.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna