ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trädgårdsmästaren Nils Lybeck, ev. född 1772 i Lyngsjö?  (läst 504 gånger)

2006-06-05, 17:24
läst 504 gånger

Anna Andrasson

Herr trädgårdsmästaren Nils Lybeck befann sig åren 1802 och 1803 på herrgården Katrinetorp i Bunkeflo socken strax söder om Malmö. Men varifrån kom han, vilka var hans föräldrar och hur hade han blivit trädgårdsmästare? Skulle bli jätteglad för all hjälp någon kan ge mig!
 
Enligt Landskrona husförhörslängd 1817 skall han ha varit född i Lynsjö 1772, men jag har inte lyckats hitta honom i födelseboken där. Däremot tror jag alltså att jag lyckats spåra honom till Landskrona där han 1810 gifte sig med jungfru Maria Christina Ahlberg född 1780 i Landskrona. Han tituleras nu herr frälse inspektor Lybeck. Samma år får han en son Johan Fredrik, och 1814 får han en dotter Helena Wilhelmina, som är född i Bälinge, Oderljunga socken. 1817 finns de åter i Landskrona och Nils tituleras nu förre inspektorn. Vad som händer sedan skulle jag också gärna vilja veta!
:-)

2006-06-05, 18:12
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej,
 
Du ställde samma fråga på ScanGen och jag har svarat där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna