ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka är personerna i boken?  (läst 732 gånger)

2007-01-27, 18:09
läst 732 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
 
jag har i min ägo, en liten bok som har tillhört bl.a. min farfars faster, Anna Jönsson (f. 1890-10-15 i Västra Nöbbelöv, d. i Höganäs?).
I denna bok har hon antecknat en hel del namn. Ytterligare 1-2 personer har skrivit ned namn i denna bok, men det är vid senare tillfällen. Återkommer med frågor om dem. Många av dem har jag identifierat, men det finns en hel del frågetecken kvar ibland dem.
 
De namn som nämns är Annas syskon, föräldrar och farbrodern Sone Jönsson. Då Anna har tagit fel på 2 veckor på sin bror, kan jag inte garantera att datumen stämmer.
Anna är född i V. Nöbbelöv, men uppväxt i Brunnby, så jag är inte säker på var personerna som nämns levde. Hon fick boken av sin faster, Johanna Hallberg i V. Nöbbelöv, på sin födelsedag 1909. Någon form av kontakt bör hon ju då ha haft med V. Nöbbelöv.
 
Erik Jönsson, 25 januari (bror)
Agda Nilsson, 2 februari
Valborg Jönsson, 25 februari (syster)
Edith Hagman, 18 mars
Hilma Andersson, 19 mars
Sofia Roth, 24 april
Astrid Nilsson, 25 april
Anna Boklund, 8 maj
Hedvig Roth, 22 maj
Emma Svensson, 23 maj
Valborg Lundin, 23 maj
Otto Ljunberg, 8 juni
Sune Jönsson, 27 juni (farbror)
Fanny (?) Svensson, 27 juni
Johan Jönsson, 28 juni (bror, eg. 14 juni)
Bengt Jönsson, 15 juli (far)
Ida ?-sson 1888, 24 juli
Emil Persson, 1 augusti
Alfred Ljungberg, 24 september
Ida Jönsson, 10 oktober (syster)
Sigrid Ljungberg, 14 oktober
Anna Jönsson, 15 oktober (hon själv)
Herman Nilsson, 16 oktober
Maria Jönsson, 12 november
Johannes Ljungberg, 18 november
Anna Larsson, 23 november
Alma. Sture., 23 november (syskon)
Matilda Jönsson, 25 november (mor)
Anna Ljungberg, 29 december
 
Är det någon som känner till någon av ovan nämnda personer? De som jag har satt parentes efter har jag information om. Men de andra, är de släktingar, grannar, vänner? Det verkar som att Anna har övergivit sina anteckningar relativt tidigt, då hon har skrivit med gammalt bläck.
 
Mvh Sara

2007-01-27, 19:57
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Sara!
 
Efter mycket jämförande med namn och födelsedatum har jag lyckats identifiera ytterligare 11 av personerna ovan som nämns i boken  
 
Jag skickar ett mail med uppgifterna,
 
mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-01-28, 19:45
Svar #2

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Tackar så mycket för informationen. Det är ett pussel att få ihop personerna, några visar sig i alla fall vara kusiner till Anna.
Mvh Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna