ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wittbom  (läst 681 gånger)

2000-02-11, 19:11
läst 681 gånger

Anders Elofsson

Hej !
 
Jag har kört fast på en släkt Wittbom jag har förmodligen hittat fyra bröder.Allt enligt en bouppteckning.
Mattias Wittbom heideridare i Slätthög socken (G)
Sven Wittbom strandridare i Kalmar socken (H)
Jöns Wittbom jägmästare i Kalvsvik socken (G)
Johan Wittbom corpral som dopvittne i Slätthög socken.
Därför undrar jag om denna släkt kan komma från Skåne.Alla dessa uppgifter kommer från början av 1700-talets första mitt.
 
M.v.h. Anders Elofsson
       Kalmar

2000-02-19, 10:46
Svar #1

Berith Olsson

Hej Anders !
 
Bland mina Skåne-anor finns en Johanna Helena Wittbom född ca 1710. Hon gifte sig 1737 i Björnekulla förs med Kvartersmästare Petter Brandt, och hon dog 2 jan 1758 i Höja utanför Ängelholm.Kan det ev finnas ett samband tro??
 
Mvh Berith Olsson
e-mail: msbitte.o@telia.com

2000-02-19, 14:03
Svar #2

Anders Elofsson

Hej Berith !
 
Det var ju fantastiskt intressant jag tror nog säkert hon kan vara släkt med dom Wittbomar jag har hittat.Rent tidsmässigt kan hon vara syster till dom jag har hittat eller ev. kusin.
Jag hittade i ondsdags en syster som hette Brigitta Christina Wittbom hon fanns med i broder Sven Wittboms bouppteckning han dog 1767 i Kalmar.
Hon var gift två gånger i Kalmar.
Tror du vi kan hitta mera uppgifter om Johanna Helena Wittbom kan man genom Petter Brandts härkomst på någotvis hitta flera uppgifter angående Wittbom.
 
M.v.h. Anders Elofsson

2001-11-24, 17:32
Svar #3

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej!
Enligt Stora sjötullen & lilla tullen i Skåne... 1658-1765 av Gunnar Bergström så var/blev Sven Wittbom strandridare i Karlshamn 1738 5/8. Han transporterades till Kalmar 1739 19/4.
 
Mvh Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna