ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öfström, Måns Mattisson  (läst 497 gånger)

2007-05-07, 15:37
läst 497 gånger

Yvonne Nilvé

Hejsan.
 
Nu skulle jag verkligen behöva hjälp. Har inte lyckats klura ut när eller var denne man och hans hustru föddes. Jag vet att han dog på Veberöd nr 17 1802-02-03, GID 1399.56.86000. Han var sockensmed. Hutrun hette Öllegård Möller och dog 1814-03-12, GID 1399.56.93200, på fattighuset i Veberöd. Deras ålder då ger att Måns bör varit född ca 1731 och hustrun ca 1733. Tillsammans fick de åtminstone fyra barn, Anna Lisa ca 1760, Jonas ca 1760, Catharina 1762 i Veberöd och Mattis 1765 samma ställe. De två första verkar inte vara födda i Veberöd. Jag har heller inte lyckats hitta någon vigsel mellan föräldrarna. Catharina gifter sig, okänt var och när, med Mönsterkusken Lars Haraldsson Hurtig, född 1756 i Röddinge.
Jag har reagerat lite på namnen och trodde ju att detta skulle gå ganska enkelt. Öllegård är ju inte precis ett poppisnamn och med Möller bakefter så borde detta lösa sig, men icke. Går fullständigt bet och har snott runt i alla möjliga församlingar. På Familysearch hittade jag en Jonas Öfström, hovslagare och varvssmed, vilken gifter sig i Karlskrona lfs 1790. Men jag har inte hittat varken ut- eller inflyttningsbevis på honom. Annars ligger han synnerligen rätt i tid, skulle enligt husförhör där vara född runt 1760.
Finns det någon som har lust att hjälpa mig lösa den här gåtan så är jag innerligt tacksam. Jag gillar en utmaning då och då, det håller en på tårna liksom men det får ändå finnas lite måtta!
 
MVH  Yvonne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna