ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häradsdommare, Söne Nilsson, Broby, 1745 ??  (läst 527 gånger)

2007-12-20, 00:09
läst 527 gånger

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Hej
 
Behöver lite råd om en Häradsdommare, Söne Nilsson, i Broby som ev. finns i min släkt.
 
Jag har kommit fram till att jag är släkt med en man som heter Måns Sönasson, född 1716-03-20 i Broby.
Vidare så kom jag fram till att hans far hette Söne Nilson (troligen samma som Nilsson) och han ska ha varit nämndeman vid Måns födsel i Broby.
http://ddss.nu/(S(rsy35pq52rivnhzx1svlz0al))/swedish/ddss/birthResult.aspx?foddID=395263
 
Sen fick jag för mig att söka efter Söne Nilsson Broby på google.
Och hittade då till min stora förvåning ett antal sidor om en Söne Nilsson i Östra Broby.  
Bland annat denna
http://www.fajersson.nu/anor/872.htm#1502
Här står Söne Nilsson som Riksdagsman.
 
Jag upptäcker dock det att enligt dessa sidorna så är Måns Sönasson född i Västraby 6, Emmislöv. Men samma årtal, 1716.
(Vad Per Johnsa släkten har med saken och göra förstår jag inte, så vitt jag kan minnas har jag inte stött på någon Per John... men det kanske är dens författares anteckning)
 
Enligt denna sidan flyttar både Måns Sönasson och Söne Nilsson till Broby och dör där.
Söne Nilsson dör 1745-03-17, står samma på ddss.nu (på ddss.nu står också att han var häradsdommare när han dog)
 
Är det samma Söne Nilsson tro?
Jag hittar inga andra Måns Sönasson eller Söne Nilsson som ens verkar rimliga alternativ, men det vore dumt och fläta in mig till någon annan antavla på grund av något jag missat.
Det är förvisso bara ca 2 km mellan Västraby och Broby, men i alla fall...
 
Hälsningar
/Thobbe
 
(Meddelandet ändrat av Thobbe den 20 december, 2007)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna