ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristianstad - barn utan moder och fader  (läst 551 gånger)

2010-12-20, 13:07
läst 551 gånger

Utloggad Artur Burup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 13:25
    • Visa profil
Jag forskar om en man, som är född 1915 och som är registrerad utan vare sig fader eller moder. Några brev mellan moder och fosterföräldrarna skickades från/till Poste Restante, Kristianstad, varför jag antar att modern fanns där. Jag har från breven uppgift om moderns förnamn. Barnet föddes i Jönköping hos känd barnmorska. Alla möjligheter där är utforskade. Genom breven kan man utläsa att moderns föräldrar flyttade mellan den 24/2 och den 15/5 1916. Jag vet också hur gammal modern var och har tagit fram uppgift om alla kvinnor i Sverige med det aktuella namnet och som var födda under den framräknade tiden (ungefär ett år). Hur gör jag för att få fram uppgifter om huruvida en viss persons föräldrar flyttade inom eller utom en församling? Jag behöver hjälp med detta.Jag har tagit fram uppgifter om föräldrar till den person, som kan presumeras vara moder till barnet.

2010-12-21, 07:27
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Artur, fosterhemsplaceringen bör kunna vara en ledtråd, att det finns en barnavårdsakt på honom, den lagstiftningen infördes visserligen först 1917 men det kan ju finnas en ändå, i den kommun där han fosterhemsplacerades (på kommunarkivet/stadsarkivet, inte i kyrkböckerna). Där kan finnas mer detaljerade uppgifter.
 
För att söka flyttningar utom församlingen så är det ju flyttningsböckerna, och inom församlingen framgår det av församlingsboken. Dessa är ju inte digitalt tillgängliga, utan är beroende på var det gäller. I fallet Kristianstad så har Kristianstad garnisonsförsamling och Kristianstad stadsförsamling (Heliga trefaldighet) lämnat in sina kyrkböcker för 1900-talet till landsarkivet i Lund, så du kan fråga där. Forskning åt dig av personalen kan dock komma att ksota en del, eftersom det är lite på måfå. Du kanske ska ringa dem och fråga vilka möjligheter som finns att forska själv, kontaktuppgifter här.
 
Hur har du gått till väga för att har tagit fram uppgift om alla kvinnor i Sverige med det aktuella namnet och som var födda under den framräknade tiden (ungefär ett år) - är det med hjälp av Sveriges befolkning 1900?
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna