ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika uppgifter, DDSS - Sveriges bef. 1890  (läst 1166 gånger)

2009-06-13, 13:30
läst 1166 gånger

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Hej !!
 
Jag får lite olika uppgifter från ddss.nu och Sveriges befolkning 1890 som inte stämmer överens med varandra...
Det enda som egentligen stämmer är personen jag är släkt med och hans föräldrar.
 
I ddss får jag personerna
Föräldrarna
Ola Persson Murare
Hanna Jönsdotter född 1854
Barnen
Johan Alfred född 1880-09-11 Malmö Caroli förs. Hanna född 1854 (personen jag är släkt med)
Carl Wilhelm född 1882-01-04 Malmö Caroli förs. Hanna född 1855
Carl Emil Leonard född 1883-02-03 Malmö Caroli förs. Hanna född 1854
 
I Sveriges befolkning får jag dessa uppgifterna
Föräldrarna
Ola Persson Murare född 1855
Hanna Jönsson född 1854
Barnen
Anna Beata 1878 Västerstad, Malmöhus
Johan Alfred 1880 Malmö Karoli
Lara Vilhelmina 1884 Malmö Sankt Pauli
Olga Elvira Charlotta 1887 Västra Sallerup
Augusta Emilia 1889 Västra Sallerup
 
 
Som ni ser, så Finns Johan Alfred född 1880 med i båda och hans far, Ola var murare.
Jag hittar Lova Wilhelmina 1884 på ddss.nu men hon är den enda jag hittar på båda sidorna, bortsett från Johan Alfred.
 
Kan någon hjälpa mig och se vad det är jag missar?
Är det en familj, bara det att jag inte hittar alla personerna på ddss resp. Sveriges bef.?
Eller är det två familjer, med två Johan Alfred född i Caroli förs. Malmö 1880?
 
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Hälsningar
/Torbjörn

2009-06-13, 13:43
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Torbjörn!
 
För det första är båda dessa andrahandskällor, så man behöver alltid kontrollera uppgifterna i originalet.
 
Sedan är uppgifterna hämtade från olika källor. DDSS är en avskrift av barnens födelsenotiser. Det bör vara det mest tillförlitliga.
 
SvBef-uppgifterna är familjens utseende vid en viss tidpunkt (1880, 1890, 1900) och det finns flera möjliga förklaringar att en familj ser ut som den gör. Barn kan ha avlidit. Barn kan ha tillkommit genom att ena maken har haft barn med sig före äktenskapet. Födelseuppgifter kan ha blivit förvanskade fram till tidpunkten.
 
Gå till husförhörslängden 1880 och kontrollera de uppgifterna, och följ familjen bakåt i tiden.

2009-06-13, 15:45
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Torbjörn,  
 
DDSS omfattar många församlingar i regionen men inte alla, och det är nog därför du inte hittar alla barnen. Sökformuläret har en knapp Registrerat, klicka på den så visas en lista över vilka församlingar som ingår i databasen, och för vilka år. Västra Sallerup finns t.ex. inte med alls, det förklarar varför du inte hittar de två sista barnen i DDSS.  
 
I övrigt instämmer jag i Anders råd att följa dem i HFL!
 
(Meddelandet ändrat av acb 2009-06-13 15:48)

2009-06-13, 16:05
Svar #3

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Ok, tack för hjälpen.
 
Jag har just nu inte tillgång till Genline hemma,  men jag ska kolla i husförhören när jag får tillfälle.
Brukar inte stämma av allt mot tex. husförhör/Genline, men ser däremot till att alltid få uppgifterna kontrollerade/bekräftade av minst en annan källa innan jag godkänner de i släktforskningen...
 
/Torbjörn

2009-06-14, 13:56
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Torbjörn.
Det kan inte nog poängteras: stäm alltid av (om möjligt) med originalkällor! Och när det gäller datum för händelser som födelse, vigsel och död kan man ofta inte lita på husförhören heller, som i detta avseende inte är primärkällan. Genline är ingen källa alls.

2009-06-14, 17:48
Svar #5

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Men Genline är väl scannat från födsel, vigsel, dödsbok och husförhör?
Eller tänker jag fel?
 
/Torbjörn

2009-06-14, 20:55
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Nej, du tänker inte fel, men jag reagerade när du skrev att du inte alltid stämmer av uppgifter du får av andra källor (som jag uppfattade som andra personer). När man tar emot uppgifter från andra eller själv vidarebefordrar bör man ha som regel att alltid begära/leverera källhänvisningar. Hur ska man annars veta att uppgifterna är korrekta? De kan ha vandrat vidare i flera led och kanske varit felaktiga från början eller förvanskats på vägen. Det har jag sett flera exempel på.
 
Genline är skannad mikrofilm av kyrkböckerna, men det är kyrkböckerna som är själva källorna. Därför ska man ange källans arkivnummer som referens i sitt forskarmaterial och inte Genlinenummer eller sidnummer från andra verktyg som AD-online och SVAR.  
 
Läs gärna om primärkällor, sekundärkällor och annat nyttigt om Källkritik:  
Vänligen, Kristina

2009-06-15, 12:55
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Som en liten avstickare, men som en kommentar till det Kristina skriver När man tar emot uppgifter från andra eller själv vidarebefordrar bör man ha som regel att alltid begära/leverera källhänvisningar. Hur ska man annars veta att uppgifterna är korrekta?.  
 
Jag minns att jag blev oerhört glad när jag hittade en anas försvunna bror på Disbyt, med barn och barnbarn etc, namn, årtal, orter etc., under i princip hela 1800-talet. Så jag skrev ner släktkopplingarna, utan att kontakta uppgiftslämnaren. Men när jag sedan började leta i de nämnda församlingarna, upptäckte jag att ingenting stämde.  
 
Inte en enda person var född i den ort de angavs vara födda på Disbyt, och jag kunde inte hitta en enda av dem i folkräkningen 1890, även om de enligt uppgifterna ska ha varit i livet då. Jag kontaktade forskaren, men fick inget svar. Den stackars anans bror är fortfarande försvunnen. Så ja, precis som Kristina säger ska man inte ta något för givet när man får/hittar material av andra forskare, utan alltid undersöka källan själv.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-06-15, 15:24
Svar #8

Utloggad Torbjörn Schölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2012-06-03, 14:44
    • Visa profil
    • www.totte.3w.se
Jag instämmer i det ni båda skriver...
 
Har ibland varit lite dålig på och skriva källor ordentligt, men ja ska bättra mig...
 
 
/Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna