ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 3.7.2001  (läst 3632 gånger)

1999-03-20, 00:13
läst 3632 gånger

Bo Persson

Känner någon till mera om denna familj? Tacksam för upplysningar.
 
Johan Peter Isaksson, född 1816 11/12 i Flisby sn, död 1912 17/1 i Flisby sn. Hemmansägare i Brånstorp, Flisby sn. Kallas en kärngubbe af gamla stammen. Ledamot av socknens fattigvårdsstyrelse. Gift med Stina Karin Johansdotter, född 1819 19/11 i Flisby sn, död 1914 8/1 i Flisby sn.
Dotter:
Anna Axemia Ahlström, född 1863 1/1 i Flisby sn, död 1927 23/5 i Ormaryd, Norra Solberga sn. (Gift med stationsinsp. K.O.E. Lindgren, 1866-1939.)

1999-08-17, 10:22
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Personer med anknytning till Flisby och Syreda i samma sn nämnda här
Vänligen,
Olle Elm

1999-09-17, 23:12
Svar #2

Börje Svanberg

Hej Bo!
Eksjöbygdens slff tog med din efterlysning från Rötter i sitt medlemsblad Släktbandet för att frågan skulle nå även de som inte har Internetuppkoppling. Tack vare detta uppmärksammades den vid Nässjöbygdens GF:s månadsmöte igår. Vår vice ordförande Willy Gustafsson bad mig meddela dig att han har vissa uppgifter om Anna Axemia Ahlström och hennes make i form av tidningsurklipp gällande bl a födelsedag och dödsruna. Om du önskar är du välkommen att kontakta Willy på tfn 0380-12101 eller brevledes under adress Box 29, 570 23 Anneberg. Han sänder dig i så fall kopior.
Vänliga hälsningar,
Börje Svanberg, Ormaryd. (Nässjöbygdens GF)

2000-02-01, 19:09
Svar #3

Hans Linder

Är det någon som vet något om Kristina Chalotta Petersdotter född 1852-06-16 i Flisby gift med August Vilhelm Blom född 1860-02-03 från Näsby.
M.v.h.Hasse Linder

2000-03-02, 21:40
Svar #4

Gunilla Stahre Anderson

Kan någon hjälpa mig med några uppgifter om Agneta Stare Starenflycht född 1725. Familjen kom från Höreda socken till Eskholmen i N Solberga sn kring 1730. Vill veta var och när Agneta gifte sig med Mattias Holmberg. Barn och barnbarn vore också intressant att få veta något om.

2000-03-03, 11:56
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gunilla,
Detta kanske inte är mycket hjälp men, har Du kollat hfl i Torpa (E) där hon - Agneta Starenflycht - enl EA dör 1801 1/2. Man skulle ju kunna tänka sig att hon finns i någon av AI:1-3 och att det går att följa henne bakåt till giftemålsstället ngn gång omkr 1750. Hade paret anknytning till Flisby eftersom Du efterlyser dem här?
Vänligen,
Olle Elm

2000-03-05, 22:41
Svar #6

Roland Hermansson

Hej Gunilla!
Jag skulle vara intresserad av att också få veta lite mera om denna familj om du skulle få något uppslag eftersom en äldre syster till Agneta är en av mina anor; Beata Catharina f. 1723 i Höreda
gift 8/5 1745 på Flisby i Norra Solberga med Magnus Appelberg.  
De bosätter sig i Spakarp, Svinhult och i dessa kyrkböcker kan man följa hur hon de första åren
kallas Madame Beata Catharina Starenflycht för att de sista åren före sin död kring 1790 endast benämnas Beata i Spakarp.
Ev. fortsatt utbyte är väl bättre att föra under Torpa eller Norra Solberga.

2000-03-07, 16:54
Svar #7

Gunilla Stahre Anderson

Beata är andra barnet till Peter Julius Starenflycht och Agneta Duse, födda på V Näs i Höreda sn. Sonen Wilhelm Fredrik var född 1720. Edla Margareta f 1724 d 1725 och Agneta f 1725 var också födda där. Sedan flyttade familjen till Eskholmen i N Solberga. Där föddes 3 döttrar till, varav Ulrica gifte sig med Johan Svensson där 1758. Tyvärr hittar jag inte vigseln mellan Agneta och Mattias Holmberg där. Den måste ha skett någon annanstans. I samband med att jag letade efter denna uppgift hittade jag en ryttare Mattias Holmberg som var bröllöpsvittne till en flicka som gifte sig 1762. Det stod att han hörde hemma i Knutstorp. Har inte hittat något där heller. Trodde att det var det Knutstorp som finns i närheten, men det kan ju lika bra vara ett annat Knutby som ligger i Ödestugu. Vad vet jag.  
Månne dina och mina anor sammanfaller i denna familj?

2000-03-10, 22:55
Svar #8

Gunilla Stahre Anderson

Tack Olle för ditt svar! Ja, jag har kollat i den husförhörslängd som gällde 1801. Hon finns med på Nääs som Agneta från Solberga. Det var allt som stod. Fick då för mig att hon inte bodde hos barn eller barnbarn (namnen tydde inte på det) och maken var tydligen redan död, så därför tyckte jag det måste vara så att hon bara dött i Torpa inte för att hon levt en längre tid av sitt liv där utan av annan orsak.  
I N Solberga där hennes systrar gift sig och bildat familj kan jag inte hitta henne, däremot var hennes make (vad jag tror) bröllopsvittne där 1762 och han kom från Knutstorp. Det Knutstorp som ligger i närheten av Flisby trodde jag.  
 
Har nu beställt tidigare husförhörslängd från Torpa för att se om hon bodde där då också.

2000-05-31, 12:55
Svar #9

Gunilla Stahre Anderson

Hej igen Olle!
 
Kan inte få fram några upplysningar om Agneta Starenflycht i Torpa trots en längre tids forskning där. I Solberga har hon inte heller levt sitt liv. Har du något bra förslag hur jag ska komma vidare.
 
Mvh

2000-05-31, 13:56
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gunilla, inte vet jag om det är något bra förslag, men kanske skulle Du kunna göra en sammanfattning av vad Du kommit fram till och presentera den under adl ätten Starenflycht. Samtidigt kan Du ju be om ytterligare hjälp.
Vänligen,
Olle Elm

2000-06-09, 22:11
Svar #11

gunilla.stahre.anderson

Hej Olle, ska försöka göra en liten sammanfattning få se om det leder någonstans. Tack för tipset!  
Allting om släkten Starenflycht o Agneta finns  beskrivet i Adelskalendern fram till att Agneta Starenflycht gifter sig ofrälse med Mattias Holmberg. Där upphör alla spår, utom att hon dör i Torpa 1801.  
   Vid sin död bodde hon inhyst på Nääs hos en major P.E. Printzenstierna f 1731 (från Vestra Harg 1788) och fru Brita Lagerman f 1734. Där nämns hon endast som Agneta från Solberga.  
   I en tidigare husförhörslängd under Sunnanå och sergeanten Carl Hinz f 1713 i Svinstad och Margareta Korsfeldt f  1729
hittade jag Agneta Starenflycht f 1719 (fel födelsedatum!) Solberga.
   Under vigde 1762 den 4 juni har jag hittat en ryttare Mattias Holmberg i Knutstorp som vittne vid vigsel mellan Nils Andersson o Catharina Andersdotter från Knutstorp. Det borde vara hennes ofrälse make. Men vilket Knutstorp menas här?  
   Vigde 1758 22 jan: Johan Svensson ifrån ....allary och för .... Ulrica Pettersdr ifrån Äskhult av brudens broder Fridrich Wilh Fred Starenflycht.  Ulrica är Agnetas syster som liksom Beata gifte sig ofrälse. Adelsmännen räckte inte till alla adelsfröknar och då hade de inget val! (Inflyttade Flisby 15 feb 1756.)  
 
Detta är allt jag fått fram. Dock har en släkting som numera är död kommit fram till ett släktskap med Agneta, men jag godkänner inte hennes resultat. Där är ett stort glapp i tiden.
Nu står hoppet till de som läser detta.

2000-07-31, 14:14
Svar #12

Å Torpadie

Olle Elm
 
Du efterfrågar personer med Torpa-anknytning.
 
Hur kan jag stå till tjänst?
 
Mvh Å Torpadie

2000-12-08, 22:45
Svar #13

Marianne Andersson

Hej,
Är det någon som vet något om följande personer? Jöns Andersson född 4/2 1720 Flisby (?) gift 24/5 1747 med Maja Svensdotter född 26/6 1725 i Flisby. Jag skulle vilja få bekräftat om Jöns föräldrar var: Anders Jönsson född 1683 och Karin Nilsdotter född  1691 (?). Och om föräldrar till Maria var: Sven Eriksson född ca 1682 och Sara Larsdotter född ca 1688.Jag tror att Jöns dog 1794 och Maja 1797, men är inte säker. Jöns och Maria var bönder i Damparp, men är osäker på om de bodde kvar där hela livet. Jöns och Marias son Sven gifte sig 11/4 1787 med Kerstin Jansdotter, Bälaryd.

2001-02-06, 21:50
Svar #14

Utloggad Brita Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2010-03-07, 08:34
    • Visa profil
Finns det någon som kan tipsa om litteratur typ hembygdsböcker som handlar om Flisby socken. Det skulle underlätta för att göra sig en bild över bygden där min morfarsfar och hans förfäder  föddes och verkade?
MVD. Brita

2001-03-11, 01:32
Svar #15

Utloggad Jonny Geber

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 02:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är ättling till Anders Magnus Blomqvist (f. Flisby sn 1815-06-08, d. Flisby sn 1884-11-10) och Hedvig Charlotta Samuelsdotter (f. Virserum sn 1816-07-18, d. Flisby sn 1884-11-10) som mördades av okänd genom slag av vedträ.
 
Jag söker andra ättlingar som säkerligen har hört muntliga traditioner genom släkten kring de mördade.
 
Vad som har berättats i mitt släktled var att min morfars far (deras barnbarn) var hos dom när han var liten eftersom hans far arbetade på tändsticksfabriken i Anneberg och hans mor hade dött tidigt. Och att de då var väldigt snälla mot sina barnbarn.
 
/J. Geber

2001-03-11, 11:48
Svar #16

Pernilla Rosenqvist

Jag undrar om någon har stött på följande personer i sin forskning:
 
Magnus Pehrsson och hans hustru Stina Jonsdotter
 
Tyvärr vet jag inte så mycket om dem mer än att de fick en son vid namn Sven född 1801-01-24. Sven återfinns senare i Norra Sandsjö socken.
I födelseboken (vid Svens födelse) står familjen skriven på något som jag tror kan tydas som Stenkar. Vore tacksam om någon kunde verifiera att det finns/fanns en plats med det namnet.
 
Mvh, Pernilla

2001-03-15, 13:17
Svar #17

Gunilla Stahre Anderson

Känner någon till ett ryttartorp Blankefall vid Knutstorp och vilka ryttare med familjer som bodde där i mitten av 1750-talet. Söker Mattias Holmberg (alias Siöman eller  Blankman) och Agneta Persdotter (Pettersdotter) född Starenflycht. Är intresserad av alla upplysningar.
 
Mvh Gunilla S  A

2001-04-28, 18:02
Svar #18

Gunilla Stahre Anderson

Hej Olle Elm igen!
 
Har nu verkligen ansträngt mig en massa och flera snälla människor har försökt hjälpa mig men det tycks ganska omöjligt att få klarhet i fakta kring Agneta Starenflychts liv tills m Mattias Holmberg. Själv har jag nu gått igenom alla michrofischer för Solberga,  många från Flisby, Torpa sn utan att få klarhet. Trodde att svaret skulle finnas i bouppteckningarna för föräldrarna eller henne själv, men inga bouppteckningar finns varken i Göta hovrätt el i Vadstena. Några privata arkiv lär familjen Starenflycht inte ha.  
 
Ska jag vara tvungen att ge upp sökandet? Vill helst inte det. Nu står mitt hopp till anbytarforums läsare. En hel familj - Agnetas alltså - måste ju ha lämnat spår någonstans.
 
M v h
 
Gunilla S A

2001-04-29, 07:50
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gunilla,
Under introducerad adel Starenflycht finner Du nu en länk till dessa Dina frågor under Flisby. Kanske någon mera kunnig ser detta - om inte nu, så någon gång i framtiden.
Vänligen,
Olle Elm

2001-04-29, 17:49
Svar #20

Börje Svanberg (Borje)

Hej Brita! Litteratur om Flisby frågar du efter. Flisby hembygdsförening gav ut en bok för ca 50 år sedan Torp och backstugor i Flisby, som nu möjligen kan finnas på antikvariat. Men en ny sockenbok är under arbete och jag föreslår att du kontaktar John-Eric Gustafsson  om du har speciell fråga eller vill köpa boken när den är klar.
Adress: john-eric.gustafsson@swipnet.se  
Hälsningar, Börje.

2001-04-29, 18:01
Svar #21

Börje Svanberg (Borje)

Hej Pernilla! Gården Stenkar ligger strax söder om Skärsjön i Flisby socken alldeles vid gränsen mot Barkeryd. Flisby hembygdsföreningen jobbar med en sockenbok och den som har hand om den delen där Stenkar ligger är John-Eric Gustafsson, som nås på  
Han kan kanske svara dig. Hälsningar, Börje.

2001-04-29, 18:02
Svar #22

Börje Svanberg (Borje)

Hej Pernilla! Gården Stenkar ligger strax söder om Skärsjön i Flisby socken alldeles vid gränsen mot Barkeryd. Flisby hembygdsföreningen jobbar med en sockenbok och den som har hand om den delen där Stenkar ligger är John-Eric Gustafsson, som nås på john.eric.gustafsson@swipnet.se
Han kan kanske svara dig. Hälsningar, Börje.

2001-04-30, 19:42
Svar #23

Börje Svanberg (Borje)

Gunilla S A! Ang Blankefall/Knutstorp, som du efterlyste 15 mars: Blankefalls Ryttaretorp Nr 48 Knutstorp låg i N Solberga socken och inte i Flisby. Låna Willy Gustafssons bok Norra Solberga Bygd och Folk del 1 på biblioteket. På sidorna 50 och 51 finns en ganska utförlig beskrivning av både boende och byggnader. Det som inte nämns där kan du säkert få på den adress till N Solberga hembygdsförening som finns i boken eller via Nässjöbygdens GF:s hemsida.  
Hälsningar, Börje.

2001-05-12, 19:19
Svar #24

Lisbeth Göransson

Hej Jonny Geber! Jag är också ättling efter Anders Magnus Blomqvist och Charlotta Samuelsdotter i Flisby. Anders var min mormors farfar. Min mormors far hette Gustav och hans tvillingbror Alfred. Dessutom bor jag bara 1,5 mil från minnesstenen där de gamla blev mördade. Hör gärna av dig så att vi kan jämföra våra forskningar. Hälsningar, Lisbeth Göransson.

2001-05-14, 09:11
Svar #25

Gunilla Stahre Anderson

Tack Börje för ditt tips!  
Har fått alla uppgifter som Willy Gustafsson har, vilket jag är mycket tacksam för, men det behövs mera för att kunna komma vidare. Alla små och stora tips är välkomna.

2001-05-28, 13:41
Svar #26

Utloggad Jonny Geber

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 02:55
    • Visa profil
Lisbeth Göransson! Jag har skrivit ett e-post till dig genom den adressen som stod vid ditt inlägg.
 
Jag är ättling till Alfred (min mf ff), så vi kanske ser likadana ut? Har du stora fötter?
 
Har det berättats något i din släkt om de mördade? Om deras personligheter eller om mordet i allmänhet?
 
Vet du förresten någonting om Hedvig Charlottas anor? Jag finner inte henne i Virserums födelsebok (där hon enligt uppgift skall ha fötts). Jag har dock någon uppgift, från vigselanteckningarna, att hennes mor hette Eva (minns ej efternamn) och bodde i Virserum.
 
Mvh
/Jonny Geber

2001-05-29, 10:26
Svar #27

Mathias Adolphsson

Hej!
Jag undrar om någon vet något om Annika Nilsdotter, född 1785 i flisby? Hon flyttade till Askeryd och gifte sig med Anders Andersson, f.1780-03-10 i Askeryd.
Tack på förhand
 
MVH
/Mathias Adolphsson

2001-07-03, 10:24
Svar #28

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Någon
 
  Jag har en  Anna Britta Erisdotter född 24/4  1788 i Flisby (Fårås ngl ??)  d:t  (Bonde?) Eric Jonsson- Stina andersdotter  
 
Är det någon som känne rigen familjen. Vet när föräldrarna föddes om det var bönder  vilken by etc.
 
Tack på förhand  
 
Sweneric Andersson

2001-07-03, 10:28
Svar #29

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej  Igen
 
Drt fann en person till född i Flisby sn.  Maja Jansdotetr född 7/2  1777  giftn 1797 med  bonden  Sven Bengtsson i Solberga.  där sonen Bengt Gustaf Svensson föddes och övertog gården i Solberga.sn (F) född 7/9 1808 Hultorp ? sgl. Solberga sn (F)  
 
Är det någon som känner till Maja Jansdotter född 7/2 1777 i Flisby  hennes föräldrar  ?  
 
Tack på förhand
 
Sweneric Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna