ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-04-29  (läst 4728 gånger)

2009-02-16, 17:08
läst 4728 gånger

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Söker uppgifter angående Ragnhild Månsdotter gift med Peder Johansson, född 1672 i Skog, Tofteryd.  Enligt uppgift var Peder Johanssons och Ragnhild Månsdotters barn Tomas och Johans  
dopvittne Magda, Ya Fryele och Karin Änga, Fryele.
Kan Ragnhild Månsdotter vara dotter till en Måns Grahn i Fryele? Två av hans barn, Pers och Elisabets, dopvittne är Jöns och Karin i Skog, Tofteryd.
Ofta föreligger släktskap med dopvittnen.  Jag kan inte finna Ranhild Månsdotter i Tofteryds födelseböcker, så hon borde vara född i någon annan socken.
Tack på förhand
Inger

2009-08-03, 06:47
Svar #1

Utloggad Per Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2009-08-28, 09:37
    • Visa profil
Hej!
 
Min mormors morfar var indelt soldat i Fryele.
 
Aktnummer: SG-04-0076-1855
Snygg, Sven August  [Petersson]  
 
  Född:  1833-04-25  
   
  Regemente:  Smålands grenadjärbataljon  
  Kompani:  JÖNKÖPINGS KOMPANI  
  Socken:  Fryele  
  Rote:  Galnås

2009-08-03, 19:40
Svar #2

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
För närvarande har jag inte uppgifterna tillgängliga om en soldat Snygg i Fryele. På söndag träffar jag min svåger med efternamnet Snygg. Då får du besked om din mm mf är min svågers ff ff.
 
Utöver det du har skrivit, vill du säkert ha mer information. I ditt svar kan du ange vad du vill veta.
 
Mvh/Rune

2009-08-04, 16:28
Svar #3

Markus Fredriksson Ohliw

Hej!
Jag undrar om någon vet om en soldat vid namn Zakris Assarsson Hagman, inflyttad till Åker 1718(Åker HII:1A,GID 231.25.48600)är son till Assar Clemetsson,ryttaren på Hemmershult som omnämns i tidigare diskussioner.
Tacksam för svar
 
Mvh/Markus

2009-08-10, 10:49
Svar #4

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Per! Min svåger har sina anor till dragonen Sven Snygg.
 
Mvh/Rune

2009-08-18, 17:37
Svar #5

Utloggad Per Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2009-08-28, 09:37
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Trevligt!
Det är Sven Snyggs dotter, Hulda Eugenia, född 1887, som är min mormors (Elsa Britta Marianne, född 1919) mor.

2010-01-14, 17:09
Svar #6

Gerd Jakobson

Är det någon som kan hjälpa mig med en Magnus Danielsson f.1781 men var i  HF Fryele (F) A1:41081.4.5400 står att han är dräng i Svanaryd.I kanten på HF står 1804 Hagshult.
Han gifte sig 1804 med Kerstin Linnartsdotter f.1779 och hon var född i Södra Unaryd men kom till Fryele 1802(GID:1081.19.111600) och var piga i prästgården i Fryele.I deras vigselanteckning står att dr. Magnus Danielsson från Svanaryd gifter sig med pigan Kerstin L i Fryele Prästgård.1081.15.35400  Fryele(F) C:3  1785-1819. bild 16.Jag har nu letat efter denna Magnus födelse i Både Fryeled och Hagshult, men han finns inte.Är det någon som kan lösa mitt dilemma.

2010-01-31, 18:24
Svar #7

Utloggad Enid Nelson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2014-03-22, 13:44
    • Visa profil
Jag söker mera information om Elin Isaksdotter född ca 1684, okänt var. Gift 9 juni 1707 med Sven Jonsson (1678-1743/44). Var boende i Loftås Norregård. Dog 25 januari 1758 och var då boende i Försebo.
 
Finns det någon som vet vem Elins föräldrar var?
 
Jag söker också information om hennes dotter Stina Svendotters man Per Håkansson som uppges komma från Gälleryd vid deras vigsel 26 maj 1751 i Fryele.
 
Stina var född 14 november 1725 i Loftås Södregård och dog 18 februari 1785 i Sjöbo Tofteryd.
 
Per Håkansson var född ca 1726, okänt var och dog27 maj 1705 i Apelås, Tofteryd.
 
Tacksam för alla tips och råd om hur jag kan hitta meer info om Elin Isaksdotter & Per Håkansson.
 
mvh
 
Enid

2010-02-01, 11:52
Svar #8

Utloggad Ulla-Britt Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 18:25
    • Visa profil
Hej Enid!
 
Elin Isaksdotter var dotter till Isak Jönsson i Norra Loftås och förmodligen född i hans andra äktenskap med Ingierd Svensdotter från Byarum. Vigsel i Byarum 1682. Död i Loftås 1703.  De här uppgifterna finns på internet. Jag har inte kollat än. Barn troligen Elin, Märta och Sven. Den första hustrun kanske hette Märta eller Elin.
 
Isac var första gången gift med en änka, som tidigare hade varit gift med en Bengt Persson.
Östbo dombok 1695: Isach Jönsson i Låftås uppviste för Rätten ett förlikningsinstrument mellan honom och styvsonen Måns Bengtsson om arv efter Bengt Persson de dato 28 okt 1688.
 
Kyrkböckerna är svårlästa, som du nog har märkt, men jag tycker mig se att han sedan har barnen Ingierd, Johan och Jöns . Moder ev Ingrid. Kan inte läsa vad det står.
 
En ev. fjärde hustru, min ana, hette Kierstin Jonsdotter och i det äktenskapet föds Jonas, som troligen dör rätt snart och Gabriel f 1722-04-16, d 1795-03-19 i Ryssby (G)
 
1714 Vt stämde skogvaktaren Isack i Låftås, Johan Nilsson ibid sonen Sven Isacksson och mågen Sven Joensson för djurfällande.
Om sonen kunde gå på jakt måste han vara född före 1703 och uppkallad efter sin morfar.
Vid samma rättegång omtalas Isacs gosse Johan om 6 år.
Jag har härstamning från Elin och Gabriel. Det skilde nästan 40 år mellan dem!
 
Omkr. 1726 flyttade Isac med större delen av sin familj till Ramnås i Gällaryds socken.
Han stämde 1726 Pär Jönsson där för att få tillbaka en gård,Ramnås, som hade tillhört hans döda föräldrar och hade blivit pantsatt till svarandens föräldrar. Svaranden påstod att hans föräldrar köpt gården, men hade inga papper på köpet. Blev bestämt att Pär och hans syskon överlämnade gården till Isac mot att han betalade tillbaka pantbeloppet.
Isac dog där 1730-05-16 och hans död finns också i dödboken för Fryele.
 
Isac var son till Jöns Arvidsson och Karin Månsdotter i Rösved, Fryele.
Modern överlevde fadern med 17 år och under den tiden fick sonen Isac Jönsson i Loftås företräda henne vid flera rättegångar.
 
Fryele dödbok: 1709 d 24 januari begrofs H Karin Månsdotter, Salig Jöns Arvidssons efterleverska i Råhult, levt i äktenskap inemot 50 år, suttit änka i 17 år. Till sängs alldeles halvt fjärdt år, ålder 83 år.
 
1691 d 8 februari afsomnade Jöns Arvidsson i Råhult och begrofs d ... på kyrkogården östantill. Danneman i livet, i äktenskap 50 år, ålder 77 år.
 
Hälsningar
Ulla-Britt H.

2010-02-01, 12:12
Svar #9

Utloggad Enid Nelson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2014-03-22, 13:44
    • Visa profil
Tack Ulla-Britt för det snabba svaret och all informatin om Elin Isaksdotter och hennes föräldrar, syskon, m.fl.!
 
Jag har inte lyckats hitta någon födelse för Elin i Fryeles kyrkoböker och det faktum att hennes mor var från Byarum kanske förklarar detta. Vet Du om Isak och Ingierd Svensdotter var bosatta i Byarum? Vet du något om Ingierds föräldrar?  
 
mvh
 
Enid

2010-02-03, 20:43
Svar #10

Utloggad Enid Nelson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2014-03-22, 13:44
    • Visa profil
Hej!
 
Nu kommer jag men ännu en Fryele fråga -- men för en annan ana ...
 
Min ana är Elsa Johansdotter Hesselman (född ca 1687) som gifte sig i Fryele den 29 juli 29 1712 med Carl Tomasson Friberg från Ya Södergård, Fryele socken. Elsa dog 8 april, 1741 och var då bosatt på Ya Södergård, Fryele socken. Är det någon som vet något om hennes ursprung och föräldrar? speciellt söker jag info om hennes mor ...
 
Jag söker också uppgifter om Elsa och Carls måg, Jonas Clementsson Kiöpman.  
 
Elsa och Carls dotter Catrina var född 17 juli 1722 på Ya Södergård och dog 1 juni 1803 på Norra Föreberg, Åker socken. (Hon är begraven i Åker.) Catrina Carlsdotter gifte sig den 4 juli, 1749 med Jonas Clementsson. Jonas Clementsson Kiöpman verkar ha varit ryttare för Häradsköp i Åker socken. Enligt diverse husförhörslängder var Jonas född 5 januari 05, 1727 eller 1728, men jag vet inte var. Jag har sökt efter hans födelse i kyrkböckerna för flera av socknen kring Åker och Fryele, men inte hittat en lämplig kandidat. Han dog 8 augusti, 1796 på Häradsköps backstuga, Åker sn.  
 
Finns det någon som vet var Jonas Clementsson var född? och vem hans föräldrar var?
 
Det blev många frågor hoppas att någon kan lämna lite ledtrådar för mig att dra i och nysta vidare ...
 
Tack på förhand!
 
Enid

2010-02-05, 11:41
Svar #11

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Enid !
 
Kul, nu har du kommit in på mina förfäder.
 
Jag har precis som du sökt ganska mycket efter Jonas Clementsson Köpmans härkomst utan att lyckas. Det finns en Jonas som föddes 5/1 1728 i Åker, men föräldrarna uppges vara Nils Larsson och Elin Ingemarsdotter i Galtås Norregård, så namnmässigt stämmer det ju inte med clementsson. Men det kan ju vara en felskrivning i födelseboken. Jag har inte tittat vidare på detta ännu.
 
Jonas Clementsson Köpmans hustru Catharina Carlsdotter är dotter till Carl Tomasson Friberg (1689-1774) som är son till Tomas Hansson (1640-1695) och Elisabeth Månsdotter (1652-1738). Tomas Hansson skall enligt sin dödnotis vara född i Masurien i Polen (lite spännande).
 
Elsa Johansdotter Hesselman föddes omkring 1689 i Svennevad (T) där hennes pappa då bodde. Johan Hesselman född omkring 1653 och död 1709-12-06 på Götarps hammarbruk i Byarum. Mamma till Elsa skall vara en Kerstin Larsdotter Ristelia. Enligt ett äktenskapsmål (se nedan) så skall hon vara dotter till kyrkoherden i Häradshammar Lars Bengtsson Ristelius (1608-1666) och Elsa Nilsdotter KLingia (död 1664).
 
Johan Hesselman är inblandad i ett mål 1698 och tack vare god hjälp av Anbytarforums forskare så har jag fått ta del av vad som står om detta i Lennart Zielfelt: Kullerstads sockens minne. Tiden före 1700 s.210-213
Källa: Linköpings domkapitel EIV:125 VaLA
  1698. Till krogaregården Onsåker anlände den 20 oktober en resande, som kallade sig Anders Beckman. Han hade sin hustru med sig, de logerade över natten, och då föll hustrun i barnsäng. Om morgonen gick mannen till kyrkoherde Tollstadius och omtalade barnafödseln, som skett sex veckor för tidigt. De hade tänkt att dessförinnan ha hunnit till hans svärmoder i Stockholm; mannen bad nu, att kyrkoherden skulle kristna barnet, sade sig vara hemma i Närke och ha bokhållartjänst hos högvälborne herr Falckenberg. Kyrkoherden bad honom föra barnet till kyrkan, och där döptes det (dock ej antecknat i doplängden). Mannen ackorderade med värden i Odensåker om att det skulle förbli där med sin amma till kyndelsmässan, då han skulle hämta det.
  Emellertid fick kyrkoherden höra, att mannens berättelse icke var så riktig. Skjutsdrängen hade vid parets avresa fått pengar för att han skulle kalla kvinnan för jungfru. Tredje adventssöndagen kom en adelsman till Odensåker; han hette Gyntersberg, »som till någon dehl uthi säteriet Forsby uthi Kimstad sochn arffallen är». På hans fråga vem barnet tillhörde svarade amman att det var bokhållare Beckmans barn, då sade Gyntersberg, nej, inte månde han så heta. Han såg noga på barnet och reste sedan till Forsby, där Beckman, som förut var med honom i följe men rest direkt från Norrköping åt Forsby, mötte honom. Åtta dagar därefter träffade krögaren i Onsåker denne Beckman i Norrköping och frågade honom om han ej ville komma och se på sitt barn; då svarade denne, att han visste det vara i goda händer.
  Beckman föregav sig ha tjänat hos sal. generalen Hans Ulfsparre och fått sin förra hustru på Spellinge, hon hette Kerstin Larsdotter, hade tjänat hos sal. generalens döttrar och var dotter till sal. kyrkoherden Laurentius Ristelius i Häradshammar. Eftersom Tollstadius hade varit huspredikant på Spellinge, visste han mycket väl, att denna Kerstin Larsdotter sedan blivit gift med en som hade tjänat sal. generalen; därför trodde han på Beckmans utsago. Men en dag i januari (1699) var sal. magister Daniel Grufs son, vars mor var syster till Kerstin Larsdotter, i Kullerstad för att terminera. (d.v.s. vistas en kortare tid och därunder förtjäna något till sitt uppehälle.) Då frågade Tolllstadius honom om hans morsyster levde, han svarade ja - än mannen? - ja - vad heter han? - Johan Hesselman, fogde på Skogaholm i Närke.
  Nu började Tollstadius undra, om icke Beckman vore denne Hesselman. Att han skulle vara barnets far, det trodde man inte mera, barnaföderskan var av det anseende att hon syntes kommen av icke ringa folk utan förnämt uppfödd, och det visade sig, att det närboende adelsfolket kände till henne, men ville inte fullkomligen ut med att nämna henne. (Bland gåvopengar till kyrkan står 1698 Johan Hässelman med 4 dlr, mer än någon annan. Antingen hade han redan då avslöjat sitt namn eller har anteckningen gjorts i efterhand.)
  Kyrkoherde Tollstadius anmälde saken för domkapitlet. Vad som nu berättats har hämtats ur hans relation härom av den 17 januari 1699. Det var nog inte bara kyrkoherden som undrade hur det egentligen hängde ihop, och säkerligen har denna historia varit ett allmänt samtalsämne i socknen under en lång tid framåt.
  Att den s.k. Beckmans rätta namn var Hesselman kom snart fram. Det blev långvariga förhör med honom vid häradstingen 1699 13/2, 9/5, 26/7 och 16/10. Misstankarna togo en bestämd riktning - men förhöll det sig verkligen så som det ryktades man och man emellan, och skulle sanningen någonsin komma fram? Man kan förstå att många voro sprickfärdiga av nyfikenhet.  
Hesselman hade låtit kristna pilten till Petter, och sagt att kvinnan han haft med sig var hans hustru; men de som kände hans hustru betygade, att denna kvinna var yngre och ansenligare än hon. Sedan hade han sagt, att kvinnan var en främmande person, som kallade sig Juliana von der Heide och som han olyckeligen råkat i sällskap med på vägen; hon hade bett honom att han som kristen ville vara henne behjälplig, så att barnet blev döpt och hon kyrkotagen som ärlig hustru; men någon ed härpå ville han ej gå. Då länsmannen insisterade, att han måtte säga hennes namn rent ut, svarade han, jag vet intet annat än att det var Jacobina Stegman. Härtill yttrade länsmannen, att av det talet var hela landet fullt, och intet barn fanns, som det icke hört.
  Rätten beslöt vid tinget 1699 9/5, att detta angivande skulle delgivas fru Jacobina Stegman, (NOT: Jacobina Stegman, gift i mars 1699 med löjtnanten frih. Sven Ulfsparre, var dotter till en nyadlad överste Jacob Stegman, död 1676, och hans maka Helena Rosenberg. Per von Gynthersberch var en syssling till henne (deras mormödrar voro döttrar tin Peder Andersson Törnsköld till Forsby) och han var sedan 1697 gift med Jacobinas syster Vendela Stegman.) och hon borde njuta rätt och laga förfarande tillgodo, innan den härom kunde utlåta sig. Vid följande ting 1699 26/7 fällde rätten Hesselman för tvetalan, i det han angivit som barnets mor först sin hustru, sedan Juliana von der Heide och därefter givit anledning misstänka fru Jacobina Stegman, som han sedan själv tillstod sig ha beljugit. Eftersom något straff för hans förseelse ej fanns i kyrkolagen, skulle man förfråga sig hos domkapitlet. Dåvarande ryttmästaren, sedermera generallöjtnanten, Anders Wennerstedt till Skogaholm, framträdde och beklagade, att hans kära frus systerdotter, friherrinnan högvälborna fru Jacobina Helena Stegman skulle genom Johan Hesselmans äreförgätna tunga vara bragt uti detta onda rykte.
  Målet kom åter upp vid tinget 1700 25/5. Då hade fru Jacobina Stegman förmåtts komma tillstädes, ehuru hon »alltid emotsträfvat att för denna domstol komparera». Allmogen visades ut ur tingssalen, fru Jacobina uppmanades bekänna, och om hon det ej gjorde, måste det dock strax genom vittnen i hela allmogens närvaro ske. Eftersom hon alltjämt nekade, lät rätten vittnena inkomma, nämligen kh Tollstadii hustru, Lars Jonsson och Anders Gunmundsson i Onsåker med deras hustrur Brita Andersdotter och Elin Månsdotter, vilka varit närvarande då barnet föddes, vidare soldaten Anders Plogs hustru Helena Svensdotter och soldaten Petter Balcks hustru Elisabet Hindrichsdotter, som hos barnaföderskan i Onsåker uppvaktat, barnet di givit, sängen bäddat och barnakläder sytt; samt torparen Nils Tyressons hustru på Onsåkers ägor Maria Olofsdotter, som ett barnatäcke tryckt hade - vilka alla avlade vittnesed.
  Alla svarade enhälleligen, att hon var densamma som i okt. 1698, fött barn i Onsåker, och det var ingen av dem som icke kunde se, att hon var ingen »gemen» (vanlig) människa. Maria Olofsdotter berättade, att då hon kom med det tryckta vaggtäcket, kände hon strax denna frun igen, ty hon hade ofta förr sett henne vid Skogaholm och i dess sockenkyrka, och frun lär också ha känt igen henne, eftersom hon strax visade henne därifrån och gav henne ett 5-öresstycke för omaket.
  Barnet hade blivit 40 veckor gammalt. (NOT: Troligen fördes det bort från Odensåker; Kullerstads kyrkoböcker omnämnes det icke.) Som vittne framkallades nu jungfru Catharina Charlotta de Besche, borgmästarens i Örebro Lars Pihlträäs styvdotter, som följt med fru Jacobina från Örebro. Hon jämrade sig storligen över att behöva vittna; berättade sig vara mellan 17 och 18 år; betygade att fru Jacobina kvällen dessförinnan, då de skulle gå till sängs, mycket ängslat sig och frågat henne om hon skulle bekänna, sägande sig då vara den som i Onsåker fött barn, till vilket en ryttare Lars Flink vore fader. Då fru Jacobina hörde denna bekännelse, föll hon till föga ooh erkände att det var hon som varit i sällskap med Hesselman.  
Ingen mera än hennes moster Karin Rosenberg, gift Wennerstedt, hade vetat att hon var havande. Barnafadern var en ryttare vid hennes morbroder Wennerstedts kompani Lars Flink.  
Då föreställde rätten henne, huru absurt och orimligt, ja, alldeles otroligt vore, att en dam av hennes stånd, villkor och väsende hade skolat låta sig skämma även så ringa och gemen karl, därför skulle hon nämna den rätta, ty med sådana invändningar ämnade man ej ,låta sig avspisa. Men hon insisterade vid sin ryttare och sade att han väl därtill ej skulle neka. Rätten fortfor med allvarliga förmaningar, att hon dock en likare och »hennes ähreCrantz wärdigare» nämna skulle, hon svarade, jag vet ingen annan. Frågades om hon ville gå ed därpå, varvid hon gjorde undanflykter, tänkte dock göra det och lade två fingrar på bordet; men rätten fann betänkligt att tillåta henne gå eden.
  Så förhördes Hesselman än en gång. Han var Stegmanska sterbhusets bokhållare, hade förmåtts att ge sig in i detta företag av fru Jacobinas moster Caisa Rosenberg och tänkte att de skulle hinna fram till Stockholm innan barnet föddes. Hesselman bekände nu alltsammans och begrät högeligen sitt oförstånd. Hans stora tro och redlighet för sitt herrskap och hans egen enfaldighet hade bragt honom, arma karl, om all hans välfärd. Vem som var far till barnet visste han icke, och han hade ej heller torts fråga därom.
  Något mera om denna sak blev ej rannsakat vid Memmings häradsrätt. Vem som var den lille Petters far tycks ha förblivit outrett. Att endast fru Jacobinas moster kände till hennes tillstånd kan man knappast tro på. Nog bör svågern Per von Günthersberch, som kom och såg på barnet i Onsåker, ha vetat något. Men han kom ut i kriget, och då han i mars 1701 dukade under för de tretton sår han tillfogats i slaget vid Narva tog han kanske den hemligheten med sig i graven.
Niklas Hertzman

2010-02-05, 11:54
Svar #12

Gerd Jakobson

Finns det kanske någon som kan hitta min ana Magnus Danielsson.Född 1801 och i en del HF 1777.Han kom från Hagshult till Fryeled 1804. Senare har jag hittat honom med familjen i Hagshult.Hustru Kerstin f.1799 01 27 kom från Södra Unnaryd men kom till Fryeled 1803 och var piga i prästgården.
Barn:Maja Stina f.1807 el 1808 Daniel f. 1809.Nils f.1813 Lars-petter 1815.Magnus har bott med familjen i Hagshult (F)1804 HF Hagshult (F) A1:4 1088.4.103000 bild 18. Måshult 1/6 delägare.Hagshult (F)  
 
1804 HF Hagshult (F) A1:4 1088.4.107800 bild 66.Mushult.Flyttar till Hemmershult i Fryeled.  
A1:4 1088.4.102600 bild 14.Musebo Hagshult (F)Utflytt Fryeled Torp  
Dahlåsen.  
Men var kom Magnus ifrån.Hittar honom inte i Hagshult och inte i Fryeled.  
Försöker en gång till med mera uppgifterTacksam för alla svar.  
Gerd

2010-02-21, 14:01
Svar #13

Utloggad Enid Nelson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2014-03-22, 13:44
    • Visa profil
Hej Niklas!
 
Tack! och åter tack! Vad roligt med historien om äktenskapsmålet och så mycket nytt information om Elsas föräldrar och framförallt hennes mors anor! Jag har luskat lite på nätet och kom snart in på en syskonskara med det (delvis) gemensamma efternamn Kling (med varianter) som var barn till borgmästaren i Norrköping Nils Jonsson och Elisabet Jespersdotter. Jag har inte lyckats hitta någon Elsa Nilsdr Klingia bland dem, men tiderna och trakten verkar rätt ... har Du kommit in på denna bana också?
 
Vad gäller Jonas Clementsson Köpman, jag blir frustrerad då det finns så många Clement (eller liknande) i Fryele att man vill gärna söka honom där ... Han som har varit ryttare bör väl finns med i någon sorts militärlängd/förteckning, men jag är osäker vart man hittar sånt ... vet Du var man kan hitta information om ryttare i Småland?
 
Jag har lite funderingar också över Catrina Carlsdotter och Jonas Clementsson Köpmans måg klockaren Sven Svensson i Åker, men jag får ta det på Åker sidan ...
 
mvh
 
Enid

2010-02-21, 21:37
Svar #14

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen !
 
Ja, det är lite extra kul när man hittar lite mer än vanligt. Jag har inte tittat så mycket på anorna till dessa ännu.
 
Vad gäller Jonas Clementsson Köpman så finns han med i ett par militära rullor, men där står inget om hans ursprung.
 
Återfinns i GMR Smålands Husarregemente 1764. Jönköpings kompani, nr 49 (924 i hela regementet). Häradsköp. Rusthållare: Pär Pärsson 1/4, Petter Gudmundsson 1/6, Ingrid Gudmundsdotter 1/12, Bengt Månsson 1/8 och Johan Larsson 1/4. JONAS APELBOM, Smål. 33 år gl. Tient 5 år. Johan Apelbom död i Pommern, i stället d:6 martii 1759 tillsatt Jonas Apelbom. Karlen gifwas namn af Kiöpman. Appr.
 
Återfinns i GMR Smålands Husarregementet 1770, Jönköpings kompani, nr 49 (924 i hela regementet). Häradskiöp. Jonas Kiöpman, 39 år gammal, 11 år i tjänst, gift.
 
Återfinns i GMR Smålands Husarregementet 1775, Jönköpings kompani, nr 49 (924 i hela regementet). Häradskiöp. Jonas Kiöpman, 5 fot 5 tum lång, 44 år gammal, 16 år i tjänst, gift. Karlen får avsked.
 
Exakt vad skrivningen Jonas Apelbom. Karlen gifwas namn af Kiöpman betyder vet jag inte, men det är möjligt att han först har haft namnet Apelbom efter sin föregångare på rusthållet och sedan får det nya namnet Köpman. Appr. betyder att han blir antagen.
 
Hälsningar
Niklas
Niklas Hertzman

2010-04-22, 18:07
Svar #15

Utloggad Lennart Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 12:05
    • Visa profil
Hej!
 
Söker information om den Jonas Jonsson som gifter sig med Gunnel Persdotter 1769-05-21 i Fryele sn [Fryele C:2 s 20].  
 
1. Gunnel Persdotter anges komma från Fryeles Bergsgård, men varifrån kommer han? Stapplehult? Kan någon verifiera om det är rätt avläst?
 
2. Efter giftemålet återfinns familjen på Gallnås östergård där de två äldsta barnen föds (Ingjerd 1770 och Stina 1772). Enligt hfl [Fryele AI:3 s 38-39] är Jonas Jonsson född 1740. I födelseboken [Fryele C:2 s 52-53] finns två stycken Jonas Jonsson, den ena född 28/1 och den andre 12/4. Har någon kännedom om direkta eller indirekta bevis för vem som är den Jonas Jonsson som jag söker?
 
3. Vid genomgång av poster i disbyt samt genom googling (publicerade antavlor på nätet mm) framkommer att de flesta anser att denne Jonas som jag söker är den som föddes 28/1 med föräldrarna Jon Jonsson Klingberg och Anna Håkansdotter. Det verkar dock inte helt självklart för mig att så måste vara fallet, men min kunskap kring denna släkt är mycket begränsad, liksom även min lokalkännedom avseende Fryele.
 
Tacksam för all hjälp och förslag att hitta ytterligare information.  
 
mvh
 
Lennart Nilsson
Linköping

2010-04-24, 20:40
Svar #16

Utloggad Enid Nelson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2014-03-22, 13:44
    • Visa profil
Hej Niklas!  
 
Hoppas att Du ser denna fundering ...
 
I ditt svar till min fråga om Jonas Clementsson Köpman (ovan den 5 februari 2010) nämnde du den Jonas som föddes i Åker den 5 januari 1728, men där föräldrarna stämde inte ... jag har också sett den notisen i Åkers födelsebok -- men hur man ska få ihop den uppgift med Jonas Köpman vet inte jag  ...  
 
Det som jag tycker är intressant är att när afskedade ryttaren Jonas Kiöpman dör på Häradsköps Backstuga den 8 augusti 1796 uppges han vara 68 år, 7 månader och 3 dagar gammal -- i vilket fall han skulle varit född den 5 januari 1728. Den som skrev dödsnotisen hade kanske anledning att tro att Jonas Kiöpman och den Jonas Nilsson, som föddes då till Nils Larsson och Elin Ingemarsdotter i Galtås Norregård var samma person ... (AD Online Åker C:3 Bild 190, Sid 369, NAD: SE/VALA/00461)  
 
Å andra sidan pekar alla 3 åldersuppgifter i GMR som Du citerade på att Jonas Kiöpman föddes 1731 ...
 
När Jonas Clemetsson och Catharina Carlsdotter gifter sig den 28 december 1749 är han redan reservryttare för Häradsköp ... och då verkar ett födelsedatum 1728 kanske något rimligare än 1731 (han skulle endast ha varit 18 år gammal 1749 om han föddes 1731)(AD Online Fryele C:2 Bild 9, Sid 9, NAD: SE/VALA/00086).
 
Jag har inte lyckets hitta min ana Elsa Jonasdotters födelsenotis  men hon lär vara född 1752. Jonas och Catharina får en som Magnus i Häradsköp 1750, sedan hittar jag inga fler barn tills 1760 då deras son Andreas födds i Häradsköp ... kan de ha varit bosatt i ett annat socken under tiden mellan 1750 och 1760? Jag har inte lyckats hitta dem i allafall ...
 
Har Du nåra förslag på lämpliga ställen att leta efter denna familj?
 
mvh
 
Enid

2010-05-13, 14:17
Svar #17

Utloggad Tommy Magnusson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-17, 19:00
    • Visa profil
Kommentar till Ulla-Britt Holmquists inlägg om Isak Jönsson i Norra Loftås av den 1 Feb. 2010.
Hej Ulla-Britt!
Mycket intressant. Isaks föräldrar, hans första äktenskap och flytten till Ramnås var nytt för mig. Tack.
Har hittat några notiser som har fått mig att omvärdera vem som är dottern Elins mor. Jag tar dem i tidsordning.
Fry. 1676, Bengt i Loftåhs i Test. efter sin S.  
           hustru 3 Dr. (LIA:1 sid 80)
Fry. 1677, Dom Exaudi Bengt i Loftåhs (Smt) 6
           öre samt 1 Dr 6 öre (sid 86)
Sista gången Bengt i Loftåhs ger till kyrkan är den 23 April 1680, några rader längre ner pä samma sida står: Test. efter salig Bengt i Loftåhs Smt 1 Dr. (sid)
Fry. 1680, H Märtta i Loftåhs Smt 10 2/3 öre
          (sid 112)
Fry. 1681, Isack i Loftåhs på sin hedhersdagh  
          Smt 16 öre (samma sida)
Fry. 1687, för båraklädet från Isack i Loftåhs 6  
           öre
Fry. 1691, d. 24 Febr.begrofs Isacks son och Salig
           Hustru Märtas ifrån Loftåhs Måns
           Isacksson 4 år 1 mån ( ) veckor
Jag tar med Ingerd/Inger Svensdotters dödsnotis också, den är av intresse.
Fry. 1703, D 7 Junij begrofs Isacks hustru i  
            Loftåhs Inger Svensdotter född i  
            Knäredh och Barnarps socken
            Lefvat i äcktenskap i 14 åhr
            aflat 5 barn 2 dödha 3 lefva
            des (lefverne aldeles christeligt)
            43
Min tidigare tolkning var att äktenskapet varade i 24 år.
I klartext tror jag att händelserna är följande.
Bengt Perssons tidigare hustru avlider 1676.
Bengt Persson gifter sig med Märta 1677.
Sonen Måns Bengtsson föds c1678.
Bengt Persson avlider 1680
Märta gifter sig med Isak Jönsson 1681.
Dottern Elin föds c1684 (Elins första barn:Märta)
Sonen Måns c1687.01-1691.02.24 (beg)
Märta avlider hösten 1687.
Isak gifter sig med Ingerd/Inger Svensdotter c1689.
Sven 1690.09.14 (döpt)
Märta 1692.(02).10 (döpt)
Jöns c1695.04-1695.04.14 (beg) 5 dagar gammal
Jöns 1696.02.23 (döpt)-1698.12.28 (beg)
2 år 8 mån gammal.
Per 1700 07.15 (döpt)
Inger avlider 1703.Någon gång 1704-08 gifter sig Isak och Kierstin Jonsdotter.
Inger 1708.10.11 (döpt)-1708.10.25 (beg)
Son begavd 1709.09.26 Dog vid födelsen.
Inger 1711.0312 (döpt)
Jöns 1716.11.19 om aftonen
Gabriel 1722.04.16
Allt detta sker i Norra Loftåhs.
Sven och Märta är dopvittnen till systern Elins barn.
Systrarna Elin och Märta Isaksdöttrar i Norra Loftås gifter sig med bröderna  Sven och Abraham Jonssöner i Södra Loftås, söner till Jon Svensson, 1707 respektive 1717.
Detta är min tolkning av källorna, hoppas att den inte är alldeles galen.
M.v.h.
Tommy Magnusson

2010-06-25, 13:26
Svar #18

Utloggad Stina Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-06-23, 09:45
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Sven Gustavsson f.1767-12-13 i Värnamo och Stina Johansdotter f.1777-03-23 St.Hyltan Fryele
 giftemål 1800-11-23 (C:3 sid.19) Det står att han var dräng och brukare? i Ya men jag kan inte hitta honom där.Födelsedatan är kanske inte korrekt eftersom inget finns på Värnamo vid den här tiden.
Mvh. Stina Nilsson

2010-06-27, 14:28
Svar #19

Björn-Åke Petersson

Värnamo kyrkböcker brunna. 1869 gick det mesta av kyrkoarkivet i Värnamo till spillo, detta gäller även annexförsamlingen Tånnö.
 
Björn-Åke

2010-06-28, 11:42
Svar #20

Utloggad Stina Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-06-23, 09:45
    • Visa profil
Tack Björn Åke!
Jag har sett att Husförhörsboken i Värnamo, Al:1 börjar först 1861- 1865 och C1:1 1825-1854, men har inte vetat om orsaken.
 Så det tycks inte gå att hitta Sven Gustavssons ursprung,för I Fryele fattas också några år Al:3 1770-1791 och Al:4 1804-1814 så det var väl någon gång däremellan han var dräng i Ya.
Mvh.Stina Nilsson

2010-07-05, 14:43
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Stina.
 
Sven Gustafsson går inte att hitta, han är min anfader via två av sina barn. Däremot går det att hitta Stina Johansdotter f. 1777-03-23 och några generationer bakåt. Jag har inte tittat så mycket i Fryeles böcker, så det blir till att ta tag i dom.
 
mvh
Carina Månsson
 
Ps: Tack för de intressanta fotona du skickade till mig för länge sedan. det är mycket roligt att ha.

2010-07-06, 18:00
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej igen Stina Nilsson.
 
Här är ett par generationer på Stina Johansdotter f.1777-03-23. Den 23/3 föds Christina i St Hyltan, dotter till Johannes Jacobsson f. 21/12 1748 och hans hustru Elin Månsdotter f. 7/5 1752 i Sölje. Johannes Jacobssons föräldrar är Jacob Månsson och Hanna eller ev. Karna Swensdotter och föräldrar till Elin Månsdotter är Måns Andersson och Catharina Larsdotter. Jag känner inte till Fryele och har knappt inte tittat i Fryeles böcker, har bara precis letat upp dessa personer, men det går säkert att få fram mer om Stina Johansdotters förfäder.

2010-07-12, 18:35
Svar #23

Utloggad Stina Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2012-06-23, 09:45
    • Visa profil
Hej Carina!
 Kul att höra av dig igen! Nej Sven får vi nog ge upp! Men på Stinas sida har du ju hittat mycket!! Det måste vi diskutera  närmare. Snälla, ring mej.
 hälsningar Stina

2010-07-17, 10:11
Svar #24

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag ska titta närmare på Stina Johansdotters förfäder nu i veckan, jag ringer till dig, Stina, senare i veckan, då har jag troligtvis hittat mer om dessa personer. De är lätta att hitta. Ska bli roligt att prata med dig igen.
 
mvh
Carina

2010-07-20, 19:53
Svar #25

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Jag söker tre personer i Fryele.Två av personerna är föräldrar till Elin Månsdotter f. 8/5 1752, Sölje ( C:2 bild 73 / sid 137 i AD ), [color=0000ff]Måns Andersson [/color] och hans hustru [color=0000ff]Catharina Larsdotter [/color] i Sölje. I husförhör AI:2 1751-1769, bild 24 / sid 33 och bild 89 / sid 103, under Sölje står det att Måns är född 1711 och hans hustru, benämnd, Anna Catharina är född 1728.
 
Nu har jag sökt åren runt 1711 i födelseboken efter en Måns med en fader Anders, men jag kan inte hitta någon Måns som stämmer, likadant med hans hustru Anna Catharina född 1728 går inte heller att hitta.
 
C:2 bild 8 / sid 7, vigs drängen Måns Andersson 28 dec 1748 med pigan Anna Catharina i Sölje. Här nämns inte varifrån Måns kommer och inte heller hustru Anna Catharinas patronymikon ( Larsdotter står som patronymikon på henne vid dottern Elins födelse ).
 
Den tredje personen jag söker är fadern till Johannes Jacobsson f. 21/12 1748, Hisinge ( C:2 bild 60 / sid 111 ) som heter [color=0000ff]Jacob Månsson [/color] i Hisinge och Johannes mor heter Karin Swensdotter, som man kan tyda från husförhören är Jacob Månssons andra hustru, första hustrun hette Sigrid Trottesdotter ( ej riktigt säker på om jag läst rätt ord på Trottesdotter ). I husförhör AI:2 1751-1769, bild 22 / sid 29, under Hisinge står Jacob Månssons födelseår 1695. Men inte heller han går att hitta som född 1695.
 
Vet någon något om, eller känner till något om Måns Andersson f. 1711, boende i Sölje och hans hustru Catharina Larsdotter f. 1728, och likaså Jacob Månsson f. 1695, boende i Hisinge ?  
 
mvh
Carina

2011-02-28, 17:03
Svar #26

Utloggad Lennart Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-09-28, 22:10
    • Visa profil
Bengt Mauritzson (född 1734) kom till Råhult i Fryele  från Åker på 1750-talet efter att ha ingått äktenskap med Annika Jonsdotter (född 1741) från Göthagården. De fick under åren 1760 till 1787 åtta barn: Magnus född 1760, Andreas 1765, Jonas 1768, Cathrina 1772, Johannes 1776, Mauritz 1779, Ingrid 1782 och Zackarias 1787.
 
Bengt är en anfader i min släkt och jag har försökt ta reda på hur det gick för barnen och deras familjer. Magnus kom som dräng till Göthagården och blev kvar där. Andreas flyttade till Jönköping. Han bytte namn från Andreas Bengtsson till Anders Fryberg och blev hovslagare. Cathrina blev till att börja med kvar i Råhult men flyttade senare med familjen till Bygget. Ingrid började som piga hos Cathrinas familj. Mauritz slog sig ner i Hagshult på Torp Södergård. Zackarias blev kvar i Råhult och tog över delar av Westergården.
 
Anders Fryberg och hans familj har blivit dokumenterad genom Ebba Ottossons forskning och beträffande Mauritz har Vivi Bryntesson lämnat information om barn och barnbarn på Anbytarforum under Hagshult. Själv har jag ägnat mest tid åt Zackarias familj och efterkommande.
 
Jag är tacksam för all information om Bengt Mauritzsons barn och deras efterkommande och vill gärna komma i kontakt med andra forskare som har träffat på honom och/eller hans släktingar i sin forskning.
 
Mvh
Lennart Andersson
 
(Meddelandet ändrat av lan 2011-02-28 21:29)

2011-04-05, 13:17
Svar #27

Utloggad Ingrid Leinehed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2021-03-25, 11:39
    • Visa profil
Hej! Finns det någon som kan hjälpa mig finna en Brita Svensdotter, som enligt uppgift skall vara född i Fryele 1759. Hon gifte sig så småningom i Byarum. Kanske Brita var ett mycket vanligt namn just då så det kanske är svårt hitta igen henne. Jag kan återkomma med namn på hennes barn så kanske det är lättare finna moderns förnamn. MVH/Ingrid

2011-04-17, 19:00
Svar #28

Utloggad Tommy Magnusson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-17, 19:00
    • Visa profil
Rättelse.
I mitt inlägg den 13 Maj 2010 skriver jag att Sven Jonsson och brodern Abraham Jonsson är söner till Jon Svensson i Södra Låftås. Detta är fel.
Nyligen blev jag uppmärksammad på ett inlägg av Hans Gidoff den 4 Januari 2007. Här presenteras övertygande källor som visar att Sven Jonsson och Abraham Jonsson tillhör en syskonskara vars föräldrar är Jon Nilsson och hans hustru Karin Persdotter i Gullåkra i Ödestugu socken, senare i Fryele Kvarn.
Läser man Sven Jonssons barns dopnotiser, med denna kunskap, känns platser och personnamn igen. T.ex. när dottern Ingierd (född 1719.09.02) döps är första dopvittnet Jon Klingberg. Detta är brodern Jon Jonsson Klingberg.
Fadern Jon Nilsson avlider 1714 i Fryele Kvarn, begravd den 7 Mars.
1715 finns änkan Karin och sonen Abraham här.
1717 finns Karin, sonen, mjölnaren Anders Jonsson och sonen Jakob Jonsson här.
1718 finns Abraham Jonsson o.h.h. i Kvarnen.(mtl.)
Lärdom: Jag skall inte, utan förbehåll, dra slutsatser, även om tiden, platsen och namnskick pekar åt ett visst håll.
 
M v h
Tommy Magnusson

2011-04-29, 22:07
Svar #29

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
Jag har under adliga släkten Silfversvan lagt in en fråga rörande Måns Silfversvan och h.h. Maria Toresdotter, vilka bodde på Kratten under Näsbyholm på 1740-1750-talen och vill gärna rikta mig till alla Fryeleforskare med denna fråga.
Vänligen
Ingemar Wickström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna