ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-23  (läst 2949 gånger)

2005-02-04, 14:42
läst 2949 gånger

Anette Ericsson

Hejsan alla Kalmarforskare!
Jag vet inte om jag är rätt eller om detta skall ligga under landsförsamlingen. Nåväl jag söker en Jacob Reimertz född 1788 i Calmar enligt vigselboken för Tölö i Halland. Jag är ju inte säker utan att Calmar kan vara ett torp eller dylikt i Halland, men å andra sidan så hittade jag några Reimertz i SBF 1890 i Kalmar så det kanske inte är omöjligt att det är rätt. Kan någon kolla upp detta för mig så skulle jag bli väldigt glad.
Många västgötahälsningar
Anette Ericsson

2005-02-04, 17:04
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:26
    • Visa profil
Hej Anette!
 
Han är inte född i någon kalmarförsamling 1788.
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2005-02-05, 10:57
Svar #2

Anette Ericsson

Hej Birgitta!
Tack för hjälpen då kan jag ju avskriva det. Frågan är ju hur man går vidare för är det så att Calmar är en gård eller ett torp så kan den ju ligga i vilken socken som helst. Jag startade en diskussion för ganska längesedan under släktnamn men det gav inte så förfärligt mycket mer en någon som hade varit inne i en kyrka i Kalmar och sett nåt släktvapen som tillhörde någon som tog sig namnet Reimertz eller hur det nu var. Men tack för att du tog dig tid så får jag fortsätta att leta i Halland.
 
Mvh Anette

2005-02-05, 11:10
Svar #3

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Anette!
Har du undersökt Kalmar vid Bålsta mellan Enköping och Stockholm?
Hälsningar
Marianne K

2005-02-05, 11:24
Svar #4

Anette Ericsson

Hejsan Marianne!
Det har jag inte, men jag har lagt in lite efterlysningar under Halland så får jag se om jag får napp där. Men tack för tipset man vet ju aldrig.........för övrigt så har jag hört att det från början skulle ha kommit två bröder Reimertz vandrande från Tyskland varvid den ene stannade i Halland och den andre gick vidare upp till Skaraborg. Men å andra sidan så skall det finnas nån Reimertz åt Stockholmshållet till så helt omöjligt är det ju inte.
 
Mvh Anette

2005-02-05, 16:50
Svar #5

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Det finns ju även en viss risk för att Jacob Reimertz var från Colmar i Elsass-Lothringen (ligger numera i Frankrike).
Hälsn.
Marianne K

2005-02-06, 15:27
Svar #6

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Birgita  
 
  Uppgifterna om Roth och mågen Corpral Anders Andersson Ståhle från Calmar hitta man i dödboken V-Lövsta, Västmanland. Prosten skrev ned en  levnadsbeskrvining av de flesta avlidna på 1700-talet.
 
Man fråga sig hur kom en soldat från Kalmar hit upp. Det är ju en bra bit från Kalmar till Västmanland. Men så kanske livet var för soldaterna. Det är två generationer med namnet Ståhle från Kalmar under 1600-talet-början av 1700-talet.  
Corpralen Anders Andersson ståhle född 1690, s:t  Soldat Anders Ståhle-Ingeborg Olsdotter som tycks överlevt sonen som dog 1767 i V-Lövsta.
Hans föräldrar bodde i Nora socknen, Västmanland.
Så jag vet inte om den äldre ståhle var född i Calmar stad.? Soldatregistret ligger nu ute på nätet och jag kollade, men ingen stämde in på mina Ståhle. Men allt är ju inte klart.
 
 
MVH
Sweneric

2005-02-06, 17:08
Svar #7

Anette Ericsson

Hejsan Marianne!
Skulle möjligen Colmar i Elsass-Lothringen ha legat i Tyskland möjligtvis på 1700-talet?
 
mvh Anette

2005-02-06, 17:37
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sweneric,
 
Det finns ingen Ståhle i Kalmar under 1700-talet.
Det finns inga födda barn eller någon som gifter sig.
Det finns dock tvä änkor, Anna Ståhle, Christian Carstens änka, som dör 1708-05-26 och Maria Ståhle, conterfejarens änka, som dör 1723-09-29.
 
Jag kan heller inte hitta någon Anders född 1720 med en fader som heter Anders Andersson.
 
Har du kollat så att han inte kommer från Kalmar i Håbo kommun, Uppsala län.

2005-02-06, 20:55
Svar #9

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej igen Anette!
Nej, Colmar tillhörde faktiskt Frankrike 1673-1871 enligt NE och var tyskt 1871-1919. Staden ligger nära Strasbourg och bara ett par mil från Rhen och gränsen till Tyskland.
Men i gränstrakter var/är ibland befolkningen ganska rörlig mellan länderna. Blandade äktenskap, språk och namnskick är inte ovanligt.
Undersök vigselboken igen. Det kanske står Calmar i alla fall.
Hälsningar
Marianne K

2005-02-07, 19:54
Svar #10

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Calmar står det iallafall i avskriften, men det finns så mycket konstiga stavningar i dessa vigselböcker att man inte kan lita på dem. Har du kollat vad det står på mikrokortet?
 
Det slog mig att det kanske står för Kalmar län?
 
Mvh
Marianne

2005-02-08, 13:04
Svar #11

Anette Ericsson

Hejsan Marianne!
Jag har skam till sägandes inte lagt ner så värst mycket möda på att kolla upp det hela. Tidsbrist är väl en av dom stora orsakerna med för den delen. Jag får väl se vad jag hinner med och om jag får nåt napp på Hallands sida.
Men tack varjefall för att du kollade.
Soliga västgötahälsningar
Anette

2005-02-09, 15:15
Svar #12

Eivor Canova (Pilady)

Hej Anette.
 
Här kommer din Jacob Reimers:
Kalmar sfs, födda Cl:6, åren 1789-1805,sid.35.
G ID 75.115.43200.
 
Född 1789-11-29 och döpt 1789-12-02.
Far Stadsbetjänten Christoffer Reimers, ingen mor anteckad i födelsenotis.
 
Har du hans dödsdatum? annars hör av dig.
Själv har jag inget med denna släkten att göra, behövde bara koppla av mina gummor och gubbar en stund.
 
Hälsningar från Bollebygd
Eivor

2005-02-09, 16:25
Svar #13

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Vilken tur att han hittades! Jag började bli lite engagerad i detta och hade tänkt gå och kolla mikrokortet idag.
 
Vill också passa på att förtydliga mitt inlägg den 7 februari. Det kanske kunde uppfattas som om jag inte tyckte att avskrifterna av vigselböckerna var något att ha. Så är det inte !  
 
Avskrifterna av Hallands läns vigselböcker är en fantastisk källa. Uppgifterna har hjälpt mig åtskilliga gånger. Ett stort fång rosor vill jag ge till upphovspersonerna.
 
Med vänliga hälsningar
Marianne

2005-02-10, 21:29
Svar #14

Anette Ericsson

Hejsan Eivor!
Och ett jättetack, jag vet inte ett smack om honom mer än att han fick en son och att han gifte sig i Tölö i Halland. Så tyvärr har jag inget om hans dödsdata eller dylikt. Har lagt ut en förfrågan under Tölö i veckan så där får jag se om jag får nåt napp. Undrar varför hans mamma inte stod med, det brukar ju vara pappan som fattas annars. Ja ja, det kanske nån annan har svar på.
Tack än en gång och många Utvängstorpshälsningar
Anette

2005-02-11, 09:55
Svar #15

Eivor Canova (Pilady)

Hej Anette.
 
Detta med att inte mamman står med i födelsenotisen vet jag inte varför prästen gjorde så. Men det är inte alls ovanligt när det i varje fall gäller Kalmar sfs.
Men jag skall tillbaka till husförhörslängderna för gällande år-en, har själv en hel del att leta reda på. Hittar jag din familj så lovar jag att skriva ner dom under rubriken här.
 
Ang. din familj i Tölö så skriver jag ner barnen och dödsdatumet där.
 
Hälsningar
Eivor

2005-02-11, 19:35
Svar #16

Anette Ericsson

Hejsan Eivor och Marianne!
Jag vet att man inte bara skall tacka här men jag är överväldigad över hjälpen jag har fått. Nu börjar en hel del frågetecken rätas ut. Vet ni om något av Kalmars böcker ligger ute på nätet?
 
Soliga västgötahälsningar Anette

2005-02-13, 21:18
Svar #17

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Jan
 
  Anders Andersson född 1720 i Calmar Stad. s:t Corpalen Anders Andersson Ståhle- Karin Jonsdotter Detta framgå i Västerlövsta dödbok 1784.   Familjen Anders Andersson Ståhle-Karin Jonsdotter flyttade till Målbo, Västerlövsta i slutet av 1720-talet. De får 3 barn till i början av 1730-talet
 
När Karin Jonsdotter dör 1757 framgå det att hon är född 1687 i Calmar stad. d:t skepparen Jonas Roht- Christina Zackrisdotter.
Corpalen Anders Andersson Ståhle gifte om sig 1759?  och dör 1767 i Västerlövsta.  
 
Där framgå det ur Västerlövsta dödbok 1767 att han var son till soldaten Anders Ståhle o.h. Ingeborg Olofsdotter på soldatorpet i Nora socken. Jag har inte kollat den uppgiften ännu om det går.
Men helt klart är enlig Västerlövsta(U)dödbok var Anders Andersson född 1720 i Calmar stad.
Föräldrarna flyttade till Västerlövsta i slutet av 1720-talet. Ståhle blev skomakare efter 14 års tjänst som soldat. Sonen Anders Andersson född 1720 blev ochså skomakare innan han gifte sig 1:a till gården i Sörby, Västerlövsta med bonddotten Sara Andersdotter.
 
I dödboken 1784 stå det Hansdotter men det är fel. Sara var dotter till bonden Anders Hansson.
 
Det finns uppgiter i boken Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet av Gunnar Håkansson som beskriver en skeppsbyggmästare Rooth Gunnar Olofsson sid. 214 Det skulle kunna finnas en koppl mellan skepparen Jons Roth och denne skeppsbyggmästare Rooth?
 
 Jag tänkte att någon forskare i Kalmar kanske forskade på just Skeppare och skeppsbyggare i Kalmar stad.
 
När börja Kalmar stad födelsebok vigselbok?
Kanske man kan kolla på Kalmar landsförsl. ?
MVH/Sweneric

2005-02-13, 23:02
Svar #18

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sweneric
 
Enligt födelseboken för kalmar finns det ingen Anders född då. Det finns heller ingen Anders Ståhle i Kalmar vid denna tid. Enligt Gunnar Håkanssons bok finns heller ingen skeppare Roth i Kalmar på 1600-talet, han har beskrivit alla borgare i Kalmar på 1600-talet och en skeppare bör definitivt ha varit en sådan.  
Det är inte vanligt att man som soldat behåller sitt gamla namn, eftersom namnet följde med torpet.

2005-02-14, 00:08
Svar #19

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:26
    • Visa profil
Sweneric!
 
Kalmar stads födelse- och vigselbok börjar 1701. Landsförsamlingen fick sina födda och vigda antecknade under stadsförsamlingen fram till 1813. Slottsförsamlingens födda och vigde antecknades från 1753.
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2005-02-16, 03:50
Svar #20

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Birgitta
 
 Tack för uppgifterna.
 
Då är det ingen ide att söka efter Ståhle född 1690.
 
Hälsningar från kall natt i  Uppsala med 3-4 dm snö.
 
Sweneric

2005-02-16, 04:06
Svar #21

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Janne
 
 Jag berättade att i Gunnar Håkanssons bok  
Kalmar och kalmarbo under 1600-talet som jag har i mina ägor berättas på sidan 214 om en skeppsbygg-mästare  Rooth Gunnar Olofsson samt en hattmakaren Root Ulric. Det kanske fanns eller finns någon Root som binder dem samman?
 
Ett eller två oo i Rot spela kanske inte så stor roll  
 
 Min tanke var om det fanns någon som forskar i andra källor än kyrkoböckerna och funnit någon skeppare. Jag anta att man behövde tillstånd för att bedriva skeppshandel t.ex.  
 
Angående Ståhle. Visst vet jag att namnet hör ihop med topetr. Det gäller även båtsmännen. Men det hindrar inte att en son ta över torpet och soldat sysslan efter sin far eller hur Janne.  
Man behöver inte vara under isen bara för man är 65 + . på tal om vinter.
 
MVH/Sweneric

2005-02-16, 07:59
Svar #22

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Men snälla nån,
 
Heter han Ståhle som soldat i Västerlövsta så heter han ju inte Ståhle i Kalmar. Du förnekar ju fakta. Jag har letat i alla ministerialböckerna för Kalmar under 1700-talet och det finns helt enkelt ingen Ståhle.  
Ingen skulle bli gladare än jag om jag skulle hitta någon, eftersom jag forskar på detta namn.

2005-02-16, 09:09
Svar #23

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ska du ändå leta på Ståhle så kan du ju leta i Karlskrona i så fall. Jag har belägg på detta namn där från mitten på 1700-talet och framåt, dock ingen Anders Andersson Ståhle.
Det finns både som båtsmansnamn och hos högre befäl.
Ståhle är också ett smednamn.

2005-02-16, 09:48
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Soldatnamnet Ståhle kommer i ovanstående fall från soldatbostället som hette Stålbo soldattorp.

2005-02-16, 21:50
Svar #25

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Janne
 
 Men jag har väl inte sagt att Anders Andersson Ståhle född 1690 skulle varit född i Kalamr eller haft tjänst i Calmar stad eller Hur. Det var sonen Anders Andersson som föddes 1720 i Calmar stad.
son till Corpalen Anders Andersson Ståhle-Karin Jonsdotter. Familjen fick tre barn till i Väster lösta i början av 1730-talet. båda dog i vsäterlövsta. Anders Andersson Ståhle gifte om sig 1757.
 
När fadern Anders Ståhle dör 1767 i Målbo, Västerlövsta stå det att han var född 1690  
och att han i sin tur var son till Soldaten Anders Ståhle o.h.h. Ingborg Olofsdotter i soldattorpet i Nora socken som ligger i Västmanland.
 
När soldat, skomakaren Anders Andersson Ståhles 1:a hustrun Carin Jonsdotter dör 1756? i Västerlövsta stå det tydligt att hon var född i Calmar stad 1687 dotter till skepparen Jonas Roth-
Kjerstin ?zackrisdotter
 
Det är ur Västerlövsta dödbok jag hämta uppgifterna.Om det är rätt eller fel kan inte jag avgöra.  
 
När Anders Andersson född 1720 i Calmar stad.
Måste väl man tolka som att just då fanns corpalen Anders Andersson Ståhle- Carin Jonsdotter i Kalmar stad.
 
Jag ska ta en månad med Genline och kolla själv eftersom det är så svårt att förstå var jag skriver.  
 
Finns det födelsebok för Kalmar stad 1720 bör Anders Andersson född 1720 vara med där eller
 
Mina uppgifter jag lämnat är inte på hittat av mig. Dom finns i Västerlövsta dödbok och Västerlövsta ligger i Västmanland (U).
 
Jag ville kolla om det stämmer att Anders Andersson var född 1720 eller åren däromkr.i Calmar stad som det framgå av dödboken 1784 i Västerlövsta och son till Corpalet Anders Andersson Ståhle o.h.h Carin Jonsdotter.  
 
Kan jag var mer tydlig.  
 
MVH/Sweneric

2005-02-17, 00:34
Svar #26

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag har svarat dig tidigare att det finns ingen Anders född 1720 i Kalmar som har en fader som heter Anders Andersson. Vad det sedan står i Västerlövsta spelar ju ingen roll eftersom det inte finns någon i födelseboken i Kalmar. Uppenbarligen har prästen tagit miste.

2005-02-18, 20:36
Svar #27

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Fadern till Anders Andersson född 1720 i Calmar stad enl. dödboken 1784 i Västerlövsta var corparlen Anders Andersson Ståhle- Carin Jonsdotter.
 
Jag tror inte att det gäller Kalmar i Uppland.
Stå det Calmar stad och 1720 fanns födelseböcker i Kalmar.  
 
Men han kanske föddes i Göteborg eller Malmö. Det kan varken du eller jag veta något om.
 
 Jag utgår från att prästen eller annan skrivare visste var han skrev. Men farfarden Soldaten Anders Ståhle -Ingeborg Olsdotter bodde ju i Nora socken, Västmanland. Där ska jag försöka se om det finns några uppgifter.
 
Calmar stad. Det kan mycket väl vara någon socken utanför Kalmar stad.
 
Vet man var föräldrarna heter kan man alltid kolla födelseböckerna runt Kalmar och det kommer jag att göra nu när jag ta en månad med Genline.
 
Kanske jag har tur och finner soldaten där någon stans i småland.
 
Man måste har fantasi, tålamod och envishet .
Jag har nyss löst ett fall i mitten av 1700-talet där födelsetiden slog fel på 3 år. Med bouppt. och sidorforskning kan man komma långt eller  
HurMVH/Sweneric

2005-02-23, 12:47
Svar #28

Utloggad Christine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2010-03-24, 18:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker en Alfred Pedro född 1844-03-30 i Kalmar. Tacksam för all information!
 
Mvh
 
Christine

2005-02-23, 16:52
Svar #29

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:26
    • Visa profil
Hej Christine!
Varför tror du att han är född i Kalmar stad?
Han finns inte med där eller i någon annan kalmarförsamling 1844. Föd.l. för Kalmar landsförsamling 1844 är något ofullständig, så det finns ju en risk att han föddes där.
I Sv. bef. 1890 står att han är född i Kalmar län, Öland. Det blir mycket att leta på!
MVH
Birgitta B
Birgitta B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna