ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 7.11.2002  (läst 2900 gånger)

2002-03-19, 14:05
läst 2900 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som skulle vilja hjälpa mig att hitta
föräldrar till Jöns Persson (Grisell),född 1750-
12-24 Ljuder.Död 1828-01-28 i Urshult. Gift med Maria Nilsdotter f.1754(?) i Mustamåla
Vi är många som letar men ingen har lyckats hitta
Jöns föräldrar.
Tack
MVH Anita Hadadi

2002-03-19, 21:21
Svar #1

John Sidén

Hej Anita!
I KGFs databas hittade jag Jöns f 1747-12-24 i Tiugosiö i Ljuder, hans föräldrar är Pär Jönsson och hans hustru Kirstin Månsdotter, de ingick äktenskap i Ljuder 174012-28 då var han dräng i Hwijtahult söregård och hon var piga i Tiugosiö. Kan det vara intressant?
Med vänlig hälsning
John

2002-03-20, 07:46
Svar #2

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej John!
Tack så mycket för ett snabbt svar.Det var mycket
intressant.Jöns födelseår har vi tydligen haft fel
om.Vet du födelsedatum på hans föräldrar?
Finns det en CD skiva på KGFs databas,isåfall var
får man tag på den,vad kostar den,och vad finns
det för uppgifter på den?
Med vänlig hälsning
Anita

2002-03-20, 13:17
Svar #3

John Sidén

Hej Anita!
Redan igår kväll försökte jag med hjälp av CDn med KGFs databas hitta fler uppgifter om Jöns' föräldrar men jag lyckades inte. Så de uppgifter du fått är de jag har. Men kyrkoböckerna bör ge bättre besked.  
CDn med KGFs databas kan du köpa om du blir med i Kronobergs Genealogiska Förening. Mer kan du läsa här på nätet: www.genealogi.se/kgf.htm
Med vänlig hälsning
John

2002-03-20, 15:44
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anita, mitt tips är att du följer upp den Jöns Persson som föddes 1747 i Tjugosjö by, Ljuder socken. Det behöver inte vara din ana utan det kan ha slumpat sig att datumet är densamme som din Grisells. Kombinationen Jöns Persson är ytterst vanligt under denna tid så man får vara försiktig. I Ljuder socken finns förresten byarna Griseboda (numera omdöpt till Åkerby) och Grisnäs (numera omdöpt till Grimsnäs) som kan ha gett upphov till ett namn som Grisell.
Kolla upp alla uppgifter ni finner i KGF:s databas, det förekommer tyvärr felaktigheter som i alla databaser och är enbart tänkt som ett hjälpmedel med efterkontroll i kyrkboken.
 
mvh Niclas R.

2002-03-22, 07:57
Svar #5

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Tack Niclas!
Jag skall skaffa en CD med KGFs databas
och kolla lite närmare.Det är tydligen lätt
att komma in på fel spår.
MVH Anita

2002-04-21, 12:31
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Vem känner till något om Mattis Gudmundsson och hans hustru Margareta Svensdotter?
De får ett barn, Maja-Lisa, som föds 1792.

2002-04-21, 17:13
Svar #7

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Jan,
 
Enligt KGFs databas får dom dess barn och bor då Djurhult, Ljuder
17810307 Sven
17840214 Christina
17870422 Ingrid
17891214 Maria
 
Fadern har förnamnet Matthes enligt databasen.
 
17800611 gifter sig drengen Matthes Gummesson boende i Ugnanäs med pigan Margareta Svensdotter boende i Djurhult i Ljuder församling.
 
mvh
Lena

2002-04-21, 20:52
Svar #8

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej Jan!
Är Matthes Gudmundsson och Margareta Svensdotter dina anor? I så fall har vi samma anor du och jag. Matthes hade en syster Ingrid född 1761 som är min anmoder.
Matthes föräldrar var Gudmund Nilsson f c:a 1725 och gift 1747 i Hovmantorp sn med Sigrid Svensdotter f 1724 i Ugnanäs Storegård, Hovmantorp sn. Gudmund och Sigrids ättlingar finns idag spridda förutom i Sverige i stora delar av USA. Bl.a. är Michelle Pfeiffer bb bb bb bb till dessa.
Margareta Svensdotter f 1758 i Djurhult, Ljuder sn. Hennes föräldrar var Sven Josefsson f 1721 i Djurhult, Ljuder sn. Gift 1745 med Britta Bengtsdotter också f 1721 i Djurhult, Ljuder sn.
Hör gärna av dig om vi är släkt.  
M.v.h.
Christine

2002-04-22, 18:41
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Stina,
 
Va? kul det är att hitta okända släktingar. Matthes Gudmundsson är min MM FM F.  
 
Matthes yngsta dotter Maja Lisa f. 1792 gifte sig med Jonas Andersson, f. 1797. De fick en son, Magnus, 1828.  
Magnus gifte sig med Anna-Lisa Svensdotter, f. 1835. Deras äldsta dotter Carin, f. 1853 gifte sig med Johan August Petersson Ryd, f. 1855.
Yngsta barnet i det äktenskapet blev Ellen Josefina, f. 1896. Ellen gifte sig med Karl från Kalmar och bosatte sig där. Min mamma Karin föddes 1918 som barn nr 2.
Karin gifte sig med Berthil Johansson från Öland och så föddes jag, Jan, 1947.
 
Där har du hela kedjan från Matthes till mig.
 
Mvh // Jan.
E-mail:  jan.jutefors/snabela/telia.com
 
Byt ut snabela mot @.

2002-05-09, 08:05
Svar #10

Göran Johansson

Diskussionen flyttad från Älmeboda sn.
 
Tack Christine för nya upplysnigar!  
 
Jag har också fått följande data per mail:
 
Staffan Gummesson g2 (4:e dag jul) 1707 i Vissefjärda m Märta Nilsdotter f 1678, d t Nils Nilsson i Klättorp, Vissefjärda.
 
Forkaren Stig Karlsson i Malmö var mycket väl påläst och nämner också följande:  
 
I en ingiven förteckning på hemmen som varit skattevrak och som kronas befallningsman därför begärde lagfart på, upptas 3/4 Grisebo Mgd, varav 3/16 anges ha blivit öde omkr 1712, men sedan utom börd blev upptagen av Staffan Gummesson och Måns Jönsson i Bondeskog med 3 års frihet, vilka för 15 a 16 år sedan utom börd avstått detta hemman till Per Jönsson.  
 
Troligen kan man väl tolka detta så att Staffan Gummesson på något sätt hade haft släkt i Grisebo mellangård.
 
Staffan Gummessons far var (enl Stig Karlsson) GUMME PERSSON, bonde i Bondeskog Kullag, Ljuder
och död där  som änkling omkr 1698.
 
Stig Karlsson bekräftar slutligen med följande också att Per Staffansson var gift med en dotter till Nils Månsson Bark:
 
 Brudgummen Per Staffansson från Bondeskog gav 1710 20 öre till kyrkan. Det är troligt att Per varit gift två gånger. Vigsel eller ev barn är dock inte noterade i Ljuder, inte heller död för någon första hustru.
 
G2 1719-06-21 med MÄRTA NILSDOTTER f 1698-05-12, d t Nils Månsson Bark och Elin Jonsdotter från Bondeskog Sgd.
 
 - Köpte 14/4 1720 1/4 Bondeskog Sgd av Märtas bröder och svågrar, Måns Nilsson i Bondeskog, Nils Svensson i Tinkelsboda, Sven Olofsson i Bågsjö samt omyndiga systern Elisabet i Bondeskog för 140 Dr Smt. Erhöll fasta vid VT 1722.
 
- Per förmyndare för Märtas omyndiga syskon. Sålde 21/2 1724 deras arvslotter i 1/4 Bondeskog Sgd till svågern Måns Nilsson ibm.
 
- Per förordnades till brofogde i Ljuder (HT 1733 nr 137).
 
Märta d 1737-04-18 i barnsäng.
 
Finns det någon som känner till något mer om   Gumme Persson i Bondeskog Kullagård - se ovan?
 
 
Vänlig hälsning
Göran

2002-05-10, 01:35
Svar #11

Heléne Friberg

Hej Göran.
Kan ge dig lite upplysningar om några av dopvittnena. Pär Börjesson och Elin Gudmundsdotter i Krämmemåla var gifta med varandra. Möjligtvis är Pär bror till den första hustrun Ingrid (Ingierd) Börjesdotter. Han var född omkring 1656 i Krämmemåla. Fadern var Börje Nilsson, död i Krämmemåla 1696.  
Ett annat dopvittne, Olof Carlsson från Öjasjömåla, Vissefjärda sn, blev ihjälskjuten 23/4 1721. Föräldrar Carl Olofsson och Sissa Nilsdotter i Öjasjömåla. Vilken relation han har som dopvittnen vet jag inte.  
MVH Heléne Friberg

2002-05-13, 19:05
Svar #12

Göran Johansson

Hej Hel?ne!
 
Tack för dina intressanta upplysningar. Du tror inte att Elin Gudmundsdotter kan ha varit dotter till Gumme Persson i Bondeskog? Han förekommer i mtl för Konga 1659 tillsammans med sin hustru Kirstin. De är den enda bondefamiljen i byn.
 
Jag har också funnit följande excerpt i domboken för Konga 1616 9/2:
Kom för rätta Per Månsson i Pellamåla på sina egna vägnar och bekände sig ha sålt Nils Månsson i Bondeskog ? av Bondeskoghs gård, och därför uppburit penningar 46 dlr både för arv och avlösen, därför tingsskiöttes och avhändes förbemälte ? uti Bondeksog ifrån Sven Månsson hans barn och arvingar födda och ofödda in under Nils Månsson hans hustru Sigrid till everdeliga ägo och egendom. Kopplingen med Pellamåla är intressant! Trodde själv den var av lite senare datum.
 
Vänlig hälsning
Göran

2002-05-14, 01:11
Svar #13

Heléne Friberg

Hej Göran.
Jag har inte hittat något samband mellan Elin Gudmundsdotter och Bondeskog. Vid vigseln 1687 finns hon i Krämmemåla liksom Per Börjesson. Det finns inga faddrar från Bondeskog. Elin dog 1741 i Krämmemåla 90 år gammal, så hon borde vara född omkring 1651. Jag har inte kommit så mycket längre på den grenen.
Likadant med Vissefjärda.
Ledsen att jag inte kan hjälpa dig med mer upplysningar.  
Hälsningar Heléne

2002-05-16, 10:43
Svar #14

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
För en fråga i radioprogrammet Gunnars värld, Sveriges Radio P4 Kalmar, efterlyser jag följande:
 
Information om Peter Marche, f. 4/11 1773 i Skruf södregård, Ljuder.
 
MVH
 
Sam Blixt
 
Oskarshamn

2002-05-16, 17:47
Svar #15

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Sam,
 
Enligt KGFs databas
Ljuder f 17731104 döpt 17731106 Peter
Fader Bruksdrengen Jacob Jacobsson Moder H Martha Pehrsdotter bostad Skruf Södregd.
Faddrar PEHR MÅNSSON I SKRUF SÖDREGD. SOLD. JONAS SJÖMAN. H. MARIA NILSDOTTER I KRÅKESJÖ. P. ANNICA PEHRSDOTTER I HUMLEBÄCK.
 
Syskon födda i Ljuder
Lena f 17720505 döpt 17720508 not om att hon fått nöddop
Faddrar TORE CARLSSON I SKRUF. JONAS PERSSON IBM. HUST INGRID HÅKANSDOTTER IBM. PIG. STINA JACOBSDOTTER IBM.
 
Vigda 17720318 Drängen Jacob Jacobsson, Skruf Sg Martha Pehrsdotter ibm
 
mvh
Lena Thelin

2002-05-16, 20:43
Svar #16

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Tack Lena!
 
Jag önskar i första hand information om Peter Marche som vuxen, jag har själv tillgång till KGF's databas.
 
MVH
Sam

2002-08-06, 08:44
Svar #17

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Vi är ett antal personer som söker förgäves efter
föräldrar till en Jöns Persson(Grisell).Jag har
frågat här förut, men är inte säker på att jag har hittat rätt Jöns.Barnen och frun har jag namn på, så jag tycker att man borde kunna hitta rätt
Jöns.Jag gör ett nytt fösök och hoppas någon kan
hjälpa oss att finna honom, så vi kan komma vidare
 
Jöns Persson(Grisell)f.24/12 1849-1851 Ljuder
D.20/1-1828 Urshult.Gift 17/4-1771 med Maria
Nilsson(Nilsdotter)f.14/12-1754 i Algutsboda.
D.5/4-1830 Urshult.
Tack på förhand
MVH Anita

2002-08-27, 14:14
Svar #18

Stig Karlsson

Hej Anita!
 
Angående Grisell så kan inte heller jag ge dig någon uppgift om varifrån han kom och vilka som var hans föräldrar. Har honom antecknad som född 1749-50 och tror inte att det kan ha varit i Ljuder. Han var soldat för rote 129 Grisebo, Kalmar reg. 6/2 1771 - 12/6 1783, med avsked p g a sjukdom. Kallades fram till 1774 GRISËN. (Kanske inte så underligt att han ändrade namn?)
Som datum för vigseln i Algutsboda med Maja Nilsdotter har jag 14/4 1771. Båda tillsammans infl 15/5 1771 från Algutsboda till Ljuder. Har därför antagit att bägge var Algutsbodabor. (Kan inte nu kolla vad det verkligen står om vigseln i Algutsboda.)
Omkring 1778 flyttades rotens soldattorp till Grisnäs Lilleg. Härifrån anges de 1780 ha utflyttat till Hovmantorp.  
Fick 5 barn i Ljuder. Har inte kollat om dopvittnena skulle kunna ge någon ledtråd till ev Grisells släkt, men förmodar att du gjort detta.
 
Hälsningar / Stig

2002-09-02, 07:29
Svar #19

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Stig!
Tack för ditt svar.Jag tror som du att Jöns är
född någon annan stans,det är därför det är så svårt att hitta.På mormonernas sida family search
står det Urshult på honom som födelseort och att
han är född 1750.Men det kan kanske också vara
Algutsboda som du tror.Jag har namnen på dopvittnena men har inte haft tillgång att kolla  
dessa.Jag måste kanske skaffa mig KGF cd skiva.
Men om du hittar något mer är jag väldigt tacksam
för din hjälp.
MVH Anita

2002-09-05, 21:03
Svar #20

Stig Karlsson

Hej Anita!
 
En tanke slog mig! Eftersom Grisell dog först på 1830-talet, så bör normalt uppgift om födelsesocken finnas i husförhörslängderna. Är Ursshults hfl någor?lunda ordentligt förda bör de kunna ge en ledtråd
 
Hälsningar / Stig

2002-10-06, 12:12
Svar #21

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Är det någon som har uppgifter om Olof Matthisson (f ca 1663, hfl-ålder 1699) i Skruf söregård?
Är han möjligen son till Matthis i Skrämbohult ohh Karin som nämns på 1660-talet? En Per Matthisson i Skrämbohult är fadder till O.M. dotter Kirstin 1690 - då är också min ana: hustru Gertrud, Olof Svenssons i Bredanäs (Linneryd sn) fadder och jag misstänker att Gertrud och O.M. kan vara syskon (Gertrud har bla en son som döps till Matthis). O.M. hustru var Lisbeth Svensdotter(?).
 
Någon som tangerat denna släktkrets närmre?
 
mvh Niclas R.

2002-10-08, 18:50
Svar #22

Heléne

Hej Niclas.
1681 vigdes Oluf Mattesson från Skrämbohult med Lisbeth Swensdotter från Skruf S.gd. Samma år vigdes Per Mattesson från Skrämbohult med Carin Olufzdotter från Skruv S.gd. Uppgifterna finns på Databasen. Troligtvis är Oluf och Per bröder. Men har du uppgifter på att Gertrud i Bredanäs heter Mattisdotter? Jag har sett någonstans här på Anbytarforum att hon skulle komma från Askaremåla i Älmeboda och heta Staffansdotter. 
Gertrud och Olof Svenssons son Mattis är min ana.
MVH Heléne

2002-10-09, 08:15
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Hel?ne!
 
Tack för uppgifterna!  
Vad gäller upppgiften om Gertrud som en Staffansdotter ifrån Askaramåla har jag också sett denna spridd hos diverse släktforskare och databaser. Detta gjorde mig förbyllad då ingen kunde uppge källa för detta påstående. Likaså förekommer inte namnet Staffan bland Gertruds barn o barnbarn. I Askaramåla kunde någon Staffan ej heller återfinnas i mantalslängderna. Så småningom lyckades jag finna ut ifrån vem denna oriktiga uppgift utkommit. Det visade sig vara ett felaktigt skrivande av uppgifter som lett fram till Gertruds påstådda identitet utan några alls belägg i källorna, vilket släktforskaren beklagade hade fått sådan spridning. Således ett fel som bör rättas till hos många släktforskare med Olof Svensson ohh Gertrud i Bredanäs bland anorna.
Jag har inga belägg för Gertruds patronymikon, men då hon har en son vid namn Matthis och förekommer som vittne hos Olof Matthisson i Skruf är min teori att hon kan vara en syster till denne och vara dotter till kronobonden Matthis ohh Karin i Skrämbohult (nämnda där åtm. ifrån 1656). Skrämbohult ingår i den s.k. Moshultafjärding som kameralt tillhörde Ljuder socken [Konga härad], men ecklesiastikt Algutsboda socken.  
Jag är ättling till två av Olofs och Gertruds döttrar: Botel (Botil) Olofsdotter (c1690-1762) gift med Abraham Gisesson i Grimsgöl norregård, Långasjö sn och Ingrid Olofsdotter (c1693-1747) gift med Carl Månsson i Bredanäs, Linneryd sn.
 
frändligen
Niclas R.

2002-10-10, 00:45
Svar #24

Heléne Friberg

Hej Niclas.
Tack för alla upplysningar. Du har nog rätt i dina påståenden. Jag har också funderat över barnens namn, och någon Staffan har jag inte heller hittat i Askaremåla. Så då får man jobba vidare på dina uppgifter. Tack ska du ha.
MVH Heléne

2002-10-13, 18:58
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Långasjö P:1 (VaLA) finns handlingar som berör  den s.k. Moshulta fjärding som kameralt hörde till Ljuder i Konga härad men ecklesiastikt till Algutsboda socken. Då Långasjö var moderförsamling i pastoratet Långasjö-Ljuder-Vissefjärda(Konga häradsdelen av denna socken, det s.k. Kåraböket) så återfinns vissa handlingar i Långasjö kyrkoarkiv för de nämnda socknarna.
I Långasjö P:1 , s 5-8, står följande som kan vara till nytta för Ljuderforskare:
s 5:
Uppå wederbörandes begäran kan jag underteck-
nad gamle man, som nu 82 åhr gammalt är, samt för-
rättat hafwer klåckare-beställningen i Liuders
församling uti 48 åhr, ei underlåta sanfär-
deligen berätta, thet iag ock edeligen kan
betyga, at iag i min ungdom af min
salige Farfader Swen Nilsson, som war
105 åhr gammal, när han afled, i Kråkesiö
wästreg. har hördt tydeligen berättas,
at then så kallade Moshulta Fierding skal
i forna tider hafwa legat uti ecclesiastique
mål til Liuders Församling, och skal wid
thet tilfället wara afsöndrad ifrån Liuders
Församling, at tå warande begge Pastores eller Prästerna i
Algudzboda och Liuder, woro i fränskap,
och Pastor el Prästen i Liuder wid namn herr Bryniel, hafwer af wänskap läm-
nat samma fierding til Algudzboda för-
samling opådelat, hwartil then sedermera haf-
wer blifwit liggiande. Äfwen kan
iag betyga, at sal. Kyrckioherden herr
Andreas Schatelovius, uti Långasiö, haf-
wer uti sin och min tid begynt drifwa
på, at samma Moshulta Fierding skulle
lagligen återläggas till Liuder, men är af
döden förekommn, at samma sak tilbörligen ful-
följa. Thetta alt bewitnar och besannar
iag med mitt namns egenhändiga undersät-
tjande, hwilcket skiedde i Kråkesiö wästreg. d 7
april 1744.
      Nils Jonsson i Kråkesiö wästreg.
s 6:
At gamla Mannen och Klåckaren
Nils Jonsson i Kråkesiö wästreg.
hafwer uti wår Närwaro och å-
höran tydeligen berättat om Mos-
hulta Fierdingen thet, som å andra
sidan finnas anteknadt, samt är
med godt förstånd och mågelig hälsa
begåfwad, thet bewitna wi underskref
ne. Datum d 7 april 1744 uti Kråkesiö
wästreg.
Nils NM Månsson   och Jonas i.P Persson  
 
s 7:
Jag underteknad gifwer thetta wittnesbörd, som
iag med Ed bekräfta kan, när så påfordras, at iag
i min ungdom hafwer sanfärdeligen hördt af
ålderstigne män, icke allenast af min egen Fader, Pär
Åkeson i Säfsiö millang., som war 88 och 1/2 åhr gl.
när han afled, utan ock af gl. mannen Johan Pärsson
i Moshult boende, hos hwilcken iag tiente, hwilcka
begge berättade sig hafwa thet hördt af sina Förfäder,
at Moshulta Fierding har i forna tider legat
och hördt i ecclesiastique mål til Liuders för-
samling och är afsöndrad therifrån; hwilcket iag
med mit egit namns undersättjande betygar
af Liuder d 29 aprilis 1744.
      Jonas Hake i säfsiö millang
         Sergeant
At Ofwanstående wit-
nesmåhll i min när-
waro är skiedt Atesterar
Paul PJ: Rudebeck på Kråkesiö Säterij  
 
s 8:
At ährlige gl. Mannen, min i lifstiden
K. Swärfader Truls Håkonsson i Hwide wstg.
som afled s 19 Dec. 1734 och war tå 95 åhr gammal,
hafwer åtskillige gånger tijdeligen berättat/ thet iag  
sielf hördt hafwer/ efter sin Farmors berättelse, hwil-
ken ock mycket åldrig war: at then så kallade Mos-
hulta fierdingen är af det tilfället afsöndrad
ifrå Liuders Församling, at en wådeld el. brand skulle
warit timmad i Algudzboda och Pastor uti Liuder
skal hafwa den lämnat tijt, med hwad wilckor,
wet gud; thetta alt kan jag underteknad edeligen
stadfästa, om så påfordras. Liuder d 15 Junii 1744.
     Pär (bomärke) Pärsson Linnewal i hwide wstg.

2002-10-28, 22:49
Svar #26

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Catrina C. G. Gustavfsdotter emigrerade 1863 till Sydafrika. Vem var hon?  
 
Se vidare Länder: Sydafrika

2002-11-06, 11:02
Svar #27

Cecilia Pettersson

Hej,
 
finns det någon här som kan hjälpa mej att hitta uppgifter om Carolina Niklasdotter el. Nickolausdtr. f. 1856 på Grisnäs Lillegård, Ljuder.
Vill gärna ha information om hennes föräldrar, syskon osv.
 
Tack på förhand
 
MVH/Cecilia Pettersson

2002-11-07, 02:12
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Cecilia,
en del av den information du nu ännu en gång efterlyser har du ju redan fått av mig, under Furuby. Onödigt att någon annan plockar fram samma uppgifter en gång till, så jag kopierar dem här:
 
Carolina f 1856-05-17 i Grisnäs Lillegård, Ljuder, dotter till Nicolaus Petersson ohh Anna Lisa Petersdotter, 40-45 år. Döpt 20/5. Faddrar: Peter Johansson, Grisnäs Lillegård, ohh Lena Petersdotter.  
Hustru Anna Lisa Petersdotter dog i Grisnäs Lillegård 29/5 1856, 41 år gammal. Ingen dödsorsak angiven, men den kan väl antas ha varit sviterna av förlossningen. Uppges ha sex barn. Begravd 8/6.  
 
Förhoppningsvis kan någon nu ge dig kompletterande upplysningar.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-11-07, 03:31
Svar #29

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Någon visade sig vara jag.
 
Här är Carolinas syskon, alla födda i Grisnäs Lillegård:
1833-08-13 Peter
1836-02-11 Johanna
1838-06-23 Johannes, död 1838-10-14
1839-09-06 Helena, död 1839-10-23
1842-12-07 Johannes
1846-10-27 August
1849-08-15 Edvard
1852-08-04 Otto
 
Källa: KGF:s databas
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna