ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-18  (läst 3034 gånger)

2004-03-16, 10:12
läst 3034 gånger

Utloggad Anna Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Har sokt denna personen under Lycke och forstod att jag kanske sokte pa fel socken  
Letar efter min farfars far och mor  Ar inte 100 % saker att detta ar ratt man  
Gustav Olausson Foss Göteborg & Bohuslän f 1867 (Hela namn var Gustav Hilmer Olausson)
Han var gift men en  Tekla Alida Larsdotter. inget funnet om henne dock. hde hade tva pojkar och en flicka  Barnen var fodda i Lycke Socken
 
Hoppas nagon kan hjalpa mig
Mvh
Anna

2004-03-16, 18:19
Svar #1

Mikael karlsson

Anna  
Har du mer uppgifter?
tex barnens namn och födelsedatum
Ju mer info ju lättare att hitta något att gå på...
Mvh
micke

2004-03-16, 21:01
Svar #2

Utloggad Anna Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Micke
De hade 3 barn
Sven George Gustavsson fodd 17/09/1908
Paul Valdemar Gustavsson 24/12/1909
Lisa Maria Gustavsson 15/11/1913 ( dog tidigt)
Men jag vet inget mera
 Hittade dessa nedan
ALTERNATIV
Gustav Olausson Foss Göteborg & Bohuslän f 1867
Gustaf Olausson Håby Göteborg & Bohuslän f 1845
 
Vet att det inte va mycket att ga pa men det ar allt jag har har Pojkarna var dock fodda i norra Lycke men jag horde av en gammal slaktig att dom kanske kom ifran foss darav letar jag har
Mhv
Anna

2004-03-16, 21:25
Svar #3

Mikael karlsson

Anna vet du när och var Gustav Hilmer eller hans hustru avled och var han var bosatt då ?
 
Ring i så fall församlingen så får du fram excakt födelsedatum och vilken socken personen /personerna var födda..

2004-03-16, 21:48
Svar #4

Utloggad Anna Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Micke
om jag det anda visste
mvh
Anna

2004-03-19, 11:51
Svar #5

Birgitta Hansson

Hej Anna.
 
Alla barnen är födda i Foss socken.
Familjen bodde på Nedre Lycke i Foss.
Gustaf Hilmer Olausson var född 14/4 1881 och var fabriksarbetare.  
Tekla Alida Larsdotter var född 31/12 1875.
Hon var född på Högliden under Nedre Lycke i Foss sn. De gifte sig 11/8 1907.
Hennes föräldrar Lars Andreasson och Sara Andreasdotter.
 
Hälsningar Birgitta

2004-03-19, 14:18
Svar #6

Utloggad Anna Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Birgitta
 
Hur och var hitta du det  
Tackar sa myckte for den hjalpen
 
vanliga Halsningar
Anna

2004-03-20, 18:32
Svar #7

Birgitta Hansson

Hej Anna.
Det finns på mikrokort på Biblioteket i Munkedal.
Där finna alla socknarna i Munkedal Kommun.
Det är bara att leta.
Hälsningar Birgitta.

2004-03-20, 23:06
Svar #8

Utloggad Lisbeth Thorlid Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 11:30
    • Visa profil
Kari Dahllund fd 1758,Skogen Övre Lycke......som dog i Göteborg 1814. Hon gifte sig med Tunnbindare Abraham Rydberg fd i Karlshamn 1760 och som dog i Göteborg 1844.
Jag skulle vilja komma vidare med denna familjen  - men jag lyckas ej.
Är det någon som känner till dessa personer -deras anfäder? ( Ättlingar på deras dotter Rebeckas sida har jag! )
MVH  
Lisbeth

2004-03-21, 14:03
Svar #9

Utloggad Anna Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Birgitta
 
Tyvarr bor jag inte i sverige sa hoppa in till biblioteket vore undnerbart men det ar lite langt . Forsokte bestalla men jag har inte tillgang till en mikrokortsläsare.
Tack for informationen .Eftersom det ar oerhort spannande och roligt med slaktforskning men orehort svart nar man inte bor i sverige
Igen tack for hjalp och information Mycket uppskattat
Halsningar
Anna

2004-03-21, 17:41
Svar #10

Birgitta Hansson

Hej Anna.
Är det något mer du vill ha hjälp med så hjälper jag gärna till. Ibland kan det ta lite tid, men jag brukar ofta gå till Biblioteket.
Tala bara om vad du vill veta så gör jag ett försök. Ibland lyckas det ibland inte.
Hälsningar Birgitta.
PS. Var bor Du?

2004-03-21, 22:11
Svar #11

Utloggad Anna Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Birgitta
 
Va snallt  
jo det ar lite korigt med vissa  och  det skulle va oerhort snallt
KAn du inte maila mig pa min hem adress patrickanna@tesco.net
 
Ps bor i England
Halsningar Anna

2004-03-26, 21:20
Svar #12

birgitta

Hej Anna.
 
Jag svarar gärna här för det kan ju finns någon mer som söker på samma släkt.  
Så fråga på du så skall jag se vad jag kan hjälpa dej med.
Just nu är det en stressig period men vi gör ett försök.
Hälsningar Birgitta

2004-03-27, 08:51
Svar #13

Utloggad Anna Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Birgitta
Tva saker som jag letar efter
 
Gustaf Hilmer Olausson var född 14/4 1881 och var fabriksarbetare.  
Tekla Alida Larsdotter var född 31/12 1875.  
Hon var född på Högliden under Nedre Lycke i Foss sn. De gifte sig 11/8 1907.Familjen bodde på Nedre Lycke i Foss.  
Hennes föräldrar Lars Andreasson och Sara AndreasdotterHar letat efter deras foraldrar men ej lycktas Gatt igenom kyrkobockerna i genline men inte hittat nagot.sa badas foraldrar for de skall komma ifran munkedal om inte min farbror har fel
det andra letar efter en Nils KArlsson 1901 munkedal son till andreas napoleon Karlsson och Agnes Laurina Bäck. Han flyttade visst som ung till Svanskog i värmland men det ar bara enligt gammla historier och jag forsoker hitta nagot som tyder pa att han flyttat ivag.
hoppas du hangde med pa allt jag skrev och att det  inte var allt for rorigt  
Du anar inte hur jatte tacksam for hjalpen jag ar.
Och har du inte tid sa forstar jag  
Mvh
Anna

2004-03-31, 22:02
Svar #14

birgitta

Hej Anna.
 
Först vill jag fråga. Vad är du för släkt med Agnes och Napoleon?
I min barndom bodde jag granne med familjen.
Var ofta där och hälsade på.
Kände även några av barnen.
Sönerna Ingvard och Gustav dog båda 2003.
Skall kontakta Ingvards dotter.
Gustav har en son som jag vet släktforskar så han kan säkert räta ut dina frågetecken.
Det här var väl spännande?
Jag hör av mig igen.
Hälsningar Birgitta.

2004-04-01, 09:55
Svar #15

Utloggad Anna Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Birgitta  
 
agnes och napoleon ar min farmors foraldrar Min farmor var Ingrid.
Jo Leif har jag pratat med och skickar allt mitt material till honom och han har lovat updatera mig sa mycket han kundeVilket ar mycket spannande Hoppas jag inte har gjort for mycket fel.(.det var aven leif som berattade on Nils for mig och jag har forsokt spara honom men hittar inget av honom Tittat i kyrkobocker vilket jag premunerar pa.)Hoppas kunna aka till munkedal i sommar  Skulle va valdigt roligt  Va kul att du kanner dom Vore valdigt roligt om du hade tid att kanske beratta lite om dom  
Visste inte att Ingvald hade en dotter men att han hade en son  
Halsningar  
Anna

2004-04-01, 19:47
Svar #16

birgitta

Hej igen Anna.
Ja visst är det spännande.
Ingvard har bara en dotter, ingen son.
Det är Gustav som hade 2 söner, varav Leif är den ena. Det var ju bra att du har fått kontakt med honom för det inte han vet om familjen, det vet inte jag heller.Han bor alldeles i närheten av där Agnes och Napoleon bodde.'
Hälsningar Birgitta
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-04-07, 14:30
Svar #17

Ivar Tyrhaug

Hei ! Jeg er blitt anbefalt å prøve å etterlyse her. Det er min hustru\s oldefar August Anderson f.22.7.1836 i Foss sockn, Bohus len. Han kom til Stjærdal i Trøndelag som anleggsarbeider (rallare)og var med på å bygge Meråkerbanen som går fra Trondheim til Sverige, og ble banevokter senere. (dette står i Stjærdalsboka). Det hadde vært intressant å visst navnene på hans foreldre og om det noe annet å finne ut om hans slekt.

2004-04-13, 15:22
Svar #18

Utloggad Kerstin Jungebro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2014-12-29, 11:33
    • Visa profil
svar till Ivar Tyrhaug 7 april
 
Hej,
Har du rätt datum? Det finns en AUGUST född den 22/4 1836 med fader torparen Andreas Johansson och moder Oliana Nilsdotter på Träbenet under Sjörits.
 
mvh Kerstin Jungebro
Sällskapet Strömstierna

2004-04-14, 18:21
Svar #19

Ivar Tyrhaug

Hei ! Jeg har ikke noen annen dato nå. Det er den dato som står i Stjærdalsboka en bygdebok for Stjærdal. Det kan jo være feil i den. Skal sjekke om det står samme dato i kirkeboka ved giftermålet. Men Foss kan være feil sockn, for ved tellingen 1900 står oppgitt Askum som fødested. Det oppdaget jeg etter at jeg skrev etterlysningen. Forøvrig kan jeg si at de fikk barna Ole Rikard, Karl Johan, Anne og Alfred Bernhard. Så hvis Andreas Johansson er faren, så har de ikke oppkalt noen av barna etter ham.

2004-04-22, 15:10
Svar #20

Utloggad Anna Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Birgitta  
Hoppas du hade en trevlig påsk Pratade med Leif innan påsken och har fatt mcyke matrial att titta igenom men det ar annu lite oklart om Gustav Hilmer Olausson och tekla  Har hittat hennes farfar men ej farmor Hade svart att tyda vad det stod i kyrko bockerna. Ang olika sokningar finns det fortecknat nagonsanns aret bade han och tekla var fodda for jag hittar inget
Vart kan jag mera ga Leif hade ingen information om just dessa tva. Har antligen fatt mina bocker om stangenas slakterna sa bara dar  finns mycket Men gustav och tekla  gor mig nyfiken. Vet du vart mera jag kan soka dom ar ju fodda i Lycke  
Mvh
Anna

2004-05-12, 22:15
Svar #21

Berit Widqvist (Bele)

Hej!
 Finns det någon som känner till: Hans Pettersson, f. 1812-05-15 i Foss och Kristina Hansdotter, f. 1806-05-24 i Foss? Jag har funnit dem i en inflyttn.längd 1841 nr 15, ev från Göteborg (svårläsligt). De flyttade sedan till Svarteborg (O), där de fick en dotter Karolina, f. 1846-05-09. Karolina  är en av våra svärsöners
fm fm.
Mvh
Berit i Gävle

2004-05-13, 07:49
Svar #22

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Berit
 
Ur släktdatas avskrift av Foss kyrkoböcker finner jag under födda :
 
Född datum Förnamn Adress Mannens titel Mannens förnamn Mannens efternamn Kvinnans förnamn Kvinnans efternamn Övrigt 1
1806-05-14 Johanna Djurehogen, Öbyn Drängen Peter Jonsson Anna Jacobsd. OÄ. Fadern från Sjörits. Barnet nöddöpt den 17
1809-06-02 Jacobina Långedal   Peter Jonsson Anna Jacobsd.  
1812-05-15 Hans Långedal, Smeberg   Peter Jonsson Anna Jacobsd.  
1814-04-09 Johannes Långedal, Smeberg   Peter Jonsson Anna Jacobsd.  
1817-02-23 Carl Långedal, Smeberg   Peter Jonsson Anna Jacobsd.
 
Anna Jacobsson dog 1843-12-02 i en ålder av 68 år 8 mån 17 dag maken står Petter Jonsson torpare Långedal Smeberg, det finns ingen uppgift när Peter dog.
 
Under vigda:
1806-12-17 Dräng Peter Jonsson Sjöritz Piga Anna Jacobsd. Öbyns mark
 
Jag finner inte några fler uppgifter om Hans eller hans hustru Kristina under Foss

2004-05-13, 08:48
Svar #23

Anne Olsson

Hej,
 
Jag har försökt hitta uppgifter om min ff ff Carl Svensson, född i Foss 1831-08-10 (enligt uppgift i hfl Partille fs). Han var gift med Johanna Maria Andreasdotter, född 1831-03-04 även hon i Foss fs. Jag har letat i födelseböckerna i Foss fs men inte hittat någon av dem. De fick en son, Johan, född 1855-05-10 i Foss. År 1860 finns familjen i Jonsered i Partille fs där de fått arbete på Jonsereds fabriker. Jag skulle så gärna vilja komma vidare och hitta Carl och Johannas föräldrar. Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta dem?

2004-05-13, 14:21
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Står det i Partille hfl (eller i inflyttningslängden) varifrån de har flyttat?  
 
Kanske har de flyttat från Foss (direkt till Partille eller via en eller flera andra församlingar), och så har Foss felaktigt antecknats i hfl som födelseförsamling fast de är födda någon annanstans. Det är inget ovanligt att det blir sådana fel vid flyttningar.
 
Ett annat vanligt fel vid flyttningar är att pastoratets moderförsamling noteras som födelseförsamling i den nya församlingens hfl fast de är födda i en annexförsamling, eftersom prästen i den gamla församlingen undertecknat flyttattesten med moderförsamlingens namn. Till Foss pastorat hör också Håby socken.
 
Om du följer dem bakåt från hfl till hfl (i Partille och tidigare församlingar), så hittar du förhoppningsvis den rätta födelseförsamlingen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-13, 19:16
Svar #25

Anne Olsson

Tack Jörgen för tipsen! Jag ska försöka gå vidare men tyvärr finns inget antecknat i tidigare hfl heller förutom Foss. Men visst kanske det kan vara som du säger så Håby ska jag kolla. Jag fick också ett tips av en kvinna som ev. hade hittat dem i Fors fs, Älvsborgs län. Tack än en gång för hjälpen.
 
Ha en bra kväll!
 
M V H
Anne

2004-05-13, 19:30
Svar #26

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Anne
 
jag har kollat alla församlingar runt Foss som har uppgifter för de aktuella åren i släktdata, man kan söka på namnuppgifterna direkt på Släktdata.
 
Dina personer finns inte med någonstans, kan det vara så att det är fel med Foss.
 
Det finns ju Fors i Trollhättans fögderi, prova födelseboken där det är ju faktiskt närmare från Sjuntorp än från Munkedal till Jonsered

2004-05-13, 19:47
Svar #27

Berit Widqvist (Bele)

Hej Jan-Erik!
Jättetack för de här uppgifterna! Jag fick i alla fall namnen på föräldrarna och vigseldag. Vackert så.
Berit

2004-05-14, 09:34
Svar #28

Anne Olsson

Jan-Erik, tack för hjälpen att kolla runt! Jag ska leta i Fors församling och se om jag hittar något mer där. Tyvärr har ju inte Släktdata så många register över Fors ännu så jag får väl låna mikrokorten istället och söka den vägen.
 
Ha en bra dag!
 
M V H
Anne Olsson

2004-05-18, 18:52
Svar #29

Hanne Ludvigsen

Hei
Jeg leiter etter en slektning som er født i Foss 1876.Men jeg lurer på om det finnes dop eller husforhør bøker fra Foss på det årstallet?
  mvh Hanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna