ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-21  (läst 867 gånger)

2005-06-27, 16:27
läst 867 gånger

Göran Johansson

Olof Danielsson, f. 1703 vigdes 1727-09-21 med pigan Kerstin Persdotter från Ö. Skedebäckshult. Enligt hfl var hon född 1721. Tacksam för hjälp med att finna hennes födelseort och föräldrar.

2005-06-27, 17:59
Svar #1

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Göran,
 
Dina datum är felaktiga.  
Kerstin kan ju inte ha varit 6 år gammal vid vigseln, eller hur?
 
I Madesjö databas har jag en Olof Danielsson i W Agebo som 1735-12-12 gifter sig med en Kerstin Persdotter född 1707-10-08, men jag har tyvärr ingen födelseort.
Jag vet inte om det är denna Olof du syftar på. Om det är det så kolla datumen.

2005-06-27, 21:26
Svar #2

Göran Johansson

Tack för påpekandet Jan, vigselåret ska vara 1737! Olof Danielsson kom från Kulla.  
Vänlig hälsning
Göran

2005-06-28, 23:38
Svar #3

Anders Elofsson (Andelo)

Hej Göran !
 
Detta är vad jag har.
 
Kierstin Persdotter. Född 1720-05-30 Östra Skedebäckshult .
Gift med Olof Danielsson 1737-09-21 i Madesjö socken , Kalmar län. Olof var Enkling i Kulla och Kierstin kom ifrån Skedebäckshult.
Död 1793 Kulla.
Fader är Per Jonsson.
 
M.v.h. Anders

2005-06-29, 11:08
Svar #4

Göran Johansson

Hej Anders och tack!
 
Den dåliga filmen har gjort att jag missat Kierstins födelse. Har du möjligen också uppgifter om dopvittnen?
 
mvh
Göran

2005-06-29, 15:42
Svar #5

Göran Johansson

Hej igen Anders
1713-06-14 gifte sig dr. Per Jonsson i Ö. Skedebäckshult med p. Britta Börjesdotter från samma by. 1741-14-10 avled Per Persson(!) i Ö. Skedebäckshult och 1741-10-04 dess h.Britta Börjesdotter. Det bör väl handla om samma Britta Börjesdotter. Prästen torde väl ha skrivit fel ifråga om mannens patronymikon. Vad tror du? Mannens ålder var 60 och hustruns 50 år.

2005-06-29, 19:46
Svar #6

Anders Elofsson (Andelo)

Hej Gunnar!
 
Jag ska kolla upp detta , som du säger har nog prästen fått fel efternamn.
Jag vet att det fanns en Per Börjesson i Östra Skedebäckshult kan ju vara bror till Britta.
Jag hör av mig om några dagar.
 
M.v.h. Anders

2005-07-05, 20:45
Svar #7

Göran Johansson

Nils Persson Hultberg, avsk. båtsman för M. Skedebäckshult. Begravd februari 1795, 58 år gammal. Finns det någon som känner till Hultbergs anor? Bosatt i Sigislaryd när han dog. Födelsedata finns i hfl 1782-1891 men är något svårtydda. Årtalet kan vara 1737 eller 1738 och dagen 3/8.

2005-07-05, 23:41
Svar #8

Utloggad sam

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6325
  • Senast inloggad: 2018-10-31, 21:54
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Göran!
 
Med hjälp av Genline och  PLFs databas hittade jag en Nils Persson född den 27/8 1737 i Ekaryd son till Per Olofsson.
Madesjö, Sigislaryd, GID 107.6.78100, CI:4, sid. 186

 
Hoppas att någon mera kollar detta, jag kan ha fel.
 
 
MVH
 
Sam

2005-07-06, 00:47
Svar #9

Utloggad axelsson321

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon hjälpa mig finna info om Olaus Petersson f. 1814 i Madesjö; senare flyttade han till Älghult. Han var gift med Anna Sofia Jonsdotter. Är tacksam för all info om föräldrar, syskon, anfäder etc.  
 
Mvh Johan Axelsson

2005-07-06, 09:51
Svar #10

Göran Johansson

Tack Sam!
 
GID 107.5.61.300, hfl AI:3, M. Skedebäckshult förekommer Nils Hultberg (på?)Ryd N:o 187. Jag vet inte vad som avses med 187. Kanske sid. 187 i nästföljande volym.
 
Per Olofsson i Ekeryd hade ytterligare en son Nils f. 15/10 1748. Antingen har den första Nils avlidit eller möjligen så kunde han ha haft två söner med samma namn. Det är något som inte riktigt stämmer här. Var Per Olofsson kanske gift två ggr?
 
Nils Perssons (Hultberg, Slagtare) första barn Per döptes 14/11 1756 under förlovning. Moderns namn var Anna Persdotter. I dopnotisen anges att Nils hade en broder Jons Persson i Aplaryd som vittnar om faderskapet se: GID 107.29.62700. Jag tolkar det som om det är Nils Persson bror som avses. Det skulle förstås också kunna tolkas som en bror till modern Anna Persdotter.
 
Vänlig hälsning
Göran

2005-07-06, 11:53
Svar #11

Utloggad casimir

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 737
  • Senast inloggad: 2018-11-16, 15:19
    • Visa profil
Göran
I Skedebäckshult hade Första Södra Möre Båtsmanskompani tre rusthåll, nr 185, 186 och 187. Möjligen avser alltså siffran 187 i hfl numret på rusthållet/båtsmanstorpet. (Du kan ju kolla i generalmönsterrullorna för att se om du finner din båtsman där och kanske också andra intressanta uppgifter om hans tjänstgöring.)
Med högsommarhälsningar
Lars

2005-07-06, 20:57
Svar #12

Utloggad chris

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 647
  • Senast inloggad: 2018-07-04, 09:14
    • Visa profil
Jag söker information om en man från Madesjö som står som skräddardräng i inflyttningslängden till Arby. Hans liv i Arby är kartlagt. Hans namn är Johannes Alexandesson född 31/10 1801 i Madesjö, oäkta son till Maria Jonasdotter. Jag har försökt hitta honom i hfl genom at läsa sida upp och sida ner men det är svårt att upprätthålla koncentrationen. Jag hoppas nu på en genväg i sökandet, att någon känner till en skräddare i Madesjö hos vilken Johannes var dräng och kan tala om var i Madesjö han skulle kunna finnas.  
 
Om det är någon som känner till en Alexander som kan vara far till Johannes blir jag också glad. Det kan vara möjligt att han har tagit ett namn utan koppling till sin far förstås.
 
Hälsningar
Christina

2005-07-06, 23:13
Svar #13

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4983
  • Senast inloggad: 2018-11-16, 16:05
    • Visa profil
Hej Johan!
 
Olaus Petersson föddes 1/3 1814 trol. i Jonsryd.
Hans föräldrar var Per Persson och Stina Månsdotter. Jag har inte hittat familjen. Vet du när Olaus flyttade till Älghult?
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2005-07-07, 00:04
Svar #14

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Enligt Madesjö databas ska det finnas tre Olaus Petersson.
 
Olaus född 1814-02-22 i Kohlsbygd
Olaus född 1814-03-01 i Smedjevik
Olaus född 1814-11-04 i Gangsmad
 
kolla!!!

2005-07-07, 00:12
Svar #15

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Christina,
 
Det ska finnas en Johannes född detta datum i Madesjö, men hans namn är inmatat i databasen som Johannes Jonsson/Petersson. Han är född i Gjöttorp, som o.ä. son till Stina Cajsa Jonasdotter.

2005-07-07, 00:31
Svar #16

Utloggad axelsson321

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Tack för den upplysningen. Du är säker på att det är rätt Olaus Petersson nu iom att 3 stycken ska vara födda 1814? Tyvärr vet jag inte när flytten skedde iom att jag precis börjat forska i släkten. Om det är rätt Olaus var han min farfars mormors far.
 
Mvh Johan

2005-07-07, 01:33
Svar #17

Utloggad chris

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 647
  • Senast inloggad: 2018-07-04, 09:14
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Enligt födelsenotisen är det en Maria Jonasdotter i St. Pärsmåla som är mor till Johannes. Se GID 107.30.91800. Kanske en dum fråga men vad är det för databas?
 
Maria gifter sig 1806 med Nils Nilsson och de får sonen Andreas 1810. De bor i St. Pärsmåla enligt hfl 1802-14. GID 107.8.8100. I Andras födelsenotis står Marias namn felaktigt som Andersdotter. Familjen är struken i hfl så de flyttade från Pärsmåla och därefter vet jag inte mer förrän Johannes Alexandersson dyker upp i inflyttningslängden till Arby 1816 som skräddardräng från Madesjö.
 
Christina

2005-07-07, 07:21
Svar #18

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Christina,
 
Det är en databas på ca 60.000 namn som är gjord av Bagaren, tyvärr har jag glömt bort hans namn. Jag vet att det finns massor med felaktigheter i den, men den kan trots det vara bra för att hitta människor man söker.

2005-07-07, 10:27
Svar #19

Utloggad chris

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 647
  • Senast inloggad: 2018-07-04, 09:14
    • Visa profil
Jan!  
Tack för upplysningen. Några frågor till som du kanske kan besvara.
 
Vet du vart man vänder sig om man vill korrigera uppgifter?
 
Vilka socknar täcker databasen? Jag har en familj från Halltorp som jag inte kan hitta innan de dyker upp i socknen omkring 1780. Kan de tänkas finnas med?
 
Christina

2005-07-07, 11:24
Svar #20

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4983
  • Senast inloggad: 2018-11-16, 16:05
    • Visa profil
Hej Johan!
 
Datumet 1/3 1814 är jag helt säker på. Det finns ju i husf.l. för Älghult 1890.
Men Jan har rätt födelseby. Det står Smedjevik. Svårläst, men där finns familjen.
Moderns namn är fel i Olaus? födelsenotis. Hon hette Stina Danielsdotter vid alla syskonens födelse. Född 1789, död 1822
Far: Peter Petersson f. 1783
Barn: Jonas 8/5 1809, Cajsa Lena 5/9 1811, Olaus 1/3 1814, Peter 16/4 1816, Stina Lisa 16/2 1820  
 
I nytt äktenskap med Stina Carlsdotter föds sonen Carl Peter 9/1 1827.
 
Hälsningar
Birgitta B
Birgitta B

2005-07-07, 12:55
Svar #21

Utloggad janj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4732
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Christina,
 
Databasen finns på CD och täcker i stort sett bara Madesjö

2005-07-07, 13:17
Svar #22

Utloggad chris

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 647
  • Senast inloggad: 2018-07-04, 09:14
    • Visa profil

2005-07-07, 23:35
Svar #23

Göran Johansson

Nils Persson Hultberg igen. Tack Lars Skillius, det är säkert som du säger. Det blir att försöka ta tag i generalmönsterrullorna. Appolaryd finns också i Hälleberga sn. Där fann jag faktiskt en Nils Persson som utgick till Madesjö 1752 utan attest. Han bodde i samma by som den broder Jöns Persson i St. Appolaryd omtalad när Nils P. Hultbergs första barn döps. Jöns Persson var f. 1738 enligt notering i hfl. Om Nils och Jöns är föddes i Helleberga så kan det bli svårt. Födelseböcker saknas för den aktuella tiden.
Vänlig hälsning
Göran

2005-07-09, 16:41
Svar #24

Utloggad axelsson321

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Birgitta!
 
Tack för uppgifterna! Hur långt tillbaka i tiden har du antavla för Olaus? Vore verkligen tacksamn om du kunde skicka den om du nu har längre bak i tiden. Är födeleort och dödsort Madesjö för föräldrarna?
 
Mvh Johan Axelsson

2005-07-10, 01:14
Svar #25

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4983
  • Senast inloggad: 2018-11-16, 16:05
    • Visa profil
Johan!
 
Jag har inget alls om Olaus anor mer än hans föräldrar, som du redan fått.
Jag har tittat i längderna och hittat att Peter Petersson föddes 21/3 1783 i Smedvik (Smedjevik).
Hans föräldrar var Peter Olofsson f. 1738 och Kjerstin Jonsdotter f. 1744.
Peter dog i Smedjevik 18/3 1856.
Han gifte sig enl husf.l. med Stina Danielsdotter 1805. De vigdes inte i Madesjö, så Stina kom nog från en annan socken. Jag vet inte vilken. De fick sonen Jonas 14/3 1807. Han avled ung och de fick en ny Jonas 1809.
Jonas gifte om sig med Stina Lisa Carlsdotter 23/5 1825 och det föddes fyra barn i det äktenskapet.
Olaus flyttade till Långaskruv, Älghult 1846 med hustru och två döttrar. Döttrarna var födda i Madesjö 1842 och 1843.
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2005-07-10, 02:31
Svar #26

Utloggad axelsson321

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Birgitta!
 
Tack så mycket för uppgifterna! Du menar väl att det var Peter som gifte om sig me S L Carlsdotter? Du har ingen aning om namnen på barnen i det 2:a äktenskapet samt födelse- och dödsdatum i allmänhet för de personer du tagit upp?
 
Mvh Johan!

2005-07-10, 11:13
Svar #27

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4983
  • Senast inloggad: 2018-11-16, 16:05
    • Visa profil
Johan!
 
Peter förstås!
 
Barn i 2:a äktenskapet: Carl Peter 9/1 1827, Gustaf 14/4 1833, Lotta 11/10 1837, Johannes 17/6 1842.
Gustaf, Lotta och Johannes lever 1890 i Madesjö. Du kan hitta dem på Sv.bef. 1890.
 
Hälsningar
Birgitta B
Birgitta B

2005-07-21, 14:14
Svar #28

Gunilla Källström

Jag söker föräldrarna till Gustaf Persson, född 1814 i Madesjö, den 11 juni föds en Gustaf, men föräldrarnas namn kan jag inte läsa ut. Hjälp mig någon! Hälsningar Gunilla Källström

2005-07-21, 17:59
Svar #29

Utloggad sam

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6325
  • Senast inloggad: 2018-10-31, 21:54
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Gunilla!
 
Med hjälp av  PLFs databas och Genline hittade jag att föräldrarna var bonden Peter Andersson o h h Stina [Göransdotter] i Brånehult.
 
Kolla på GID 107.30.98800, C:4, sid. 354.
Det är mycket svårläst.
 
 
MVH
 
Sam

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna