ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning  (läst 1326 gånger)

2000-12-02, 12:27
läst 1326 gånger

Tor Ahlgren

Jag söker efter en bouppteckning rörande Löjtnant  
Lambrecht Gieschen som dog ca 1742.Han var då skriven i S.Ljunga socken.Jag söker också efter hans hustrus, Christina Preutz, som dog i samma socken 1765 06 04.
Var skall jag söka? Finns det några register över  
bouppteckningar?
Tacksam för alla tips
Mvh
Tor

2000-12-03, 07:40
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bouppteckningar för individer från S Ljunga socken bör finnas på Landsarkivet i Vadstena, vars material omfattar Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs och Kalmar län. I forskarsalen finns - vad jag kan minnas - ett register.
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-15, 06:48
Svar #2

Utloggad Kristina Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2010-09-22, 08:54
    • Visa profil
Hej!!
Jag undrar var man skall leta när det gäller ett brott som begåtts. En av mina förfäder blev anklagad och häktad för mord, var kan jag läsa om detta.
Han var född 1774 i Kristdala och hette Jaen Svensson, finns det microkort av domböcker man kan lån och isåfall vilken dombok skall det vara.
Kristina

2001-01-15, 07:45
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kristina Johansson,
Den anklagade rannsakades vid den häradsrätt där brottet begåtts. Kanske var det i hans hemtrakt. Kristdala ligger väl i Tunaläns härad. Jag sökte i NAD-basen efter Tunaläns häradsrätt och det gick ganska lätt att finna Tunaläns häradsrätt och den röda fliken där Du klickar Dig vidare till det år som intresserar.
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-15, 15:35
Svar #4

Utloggad Kristina Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2010-09-22, 08:54
    • Visa profil
Hej!!
 
Ja det var ju ganska lätt att hitta Tunaläns häradsrätt, men domböckerna sträcker sig bara till 1786 som jag fattat det, jag vet inte vilket årtal händelsen inträffade men 1786 var han bara 12 år så jag antar att det hände senare i hans liv. Jag skall kanske söka någon annan stans än i domböckerna, var isåfall, tacksam om någon kan tipsa mig.

2001-01-15, 16:32
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kristina,
Missade att kolla för vilka tider SVAR-korten fanns. Beklagar att dipset därför inte blev så konstruktivt. Av Ditt inlägg drar jag slutsatsen att Du inte känner till tidpunkten för brottet han var anklagad för. Då kan det bli bekymmersamt att leta i domböckerna. Om Du finner tidpunkten - har Du kollat randanteckningar i hfl? - finns troligen domböcker för perioden, även om de ännu inte är konverterade till fische. Möjligen finns filmen på rulle. Om inte, så finns - om det rör sig om Tunaläns häradsrätt - originalet trol i Vadstena och renovationen på Hovrättens arkiv i Jönköping - forskningsställen jag båda varmt rekommenderar.
Vänligen,
Olle Elm

2001-01-19, 14:42
Svar #6

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Kristina Johansson,
Om Jaen Svenssons hustru hette Ingeborg Persdotter och de hade en dotter som hette Britta-Lisa, boende i Apelkulla, så kanske jag kan hjälpa dig med svaret på hans (deras) missgärning.
 
Stig-Ove Wisberg

2001-01-20, 08:40
Svar #7

Utloggad Kristina Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2010-09-22, 08:54
    • Visa profil
Stig-Ove Wisberg,
ja det stämmer, Jaen hustru hette Ingeborg Persdotter från Boarum och Brita Lisa föddes när familjen bodde i Stora Bråbo 1798. Familjen bor i Aplekulla 1817 när Brita Lisas syster Maja Lena föds och dessemellan har de bott i Mörlunda och Lilla Bråbo.
 
Kristina Johansson

2001-01-22, 14:31
Svar #8

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Kristina Johansson,
 
Om jag lyckats tyda domen rätt så blev alla tre, Jaen, Ingeborg och Brita-Lisa, dömda till halshuggning av Tunaläns häradsrätt för att ha slagit ihjäl kyrkvärden Sven Johannesson i Humleryd, men i brist av bevis friade i hovrätten. Avgörandet i hovrätten var den 28/10 1818.
Vill du ha kopior på domen så kan du skicka din adress på min e-post.
 
Stig-Ove Wisberg

2004-11-22, 17:17
Svar #9

Pierre Carlsson

Hej!
Jag har sökt efter mina förfäder i bouppteckningsregistret för Aseplands härad      (fram till 1829)och har endast hittat ett fåtal. Funderar litet på vad det kan bero på. Jag ser nämligen ingen systematik i det hela.  
 
- Gjordes bouppteckning endast efter den av makarna som dog först?
- Vilken roll spelade storleken på egendomen. Personer som jag vet hade egendom finns inte med i registret medan andra som var betydligt fattigare gör det.
- Eller är det så att ett stort antal bouppteckningar förkommit under åren?
 
Kort och gott, vilka principer låg till grund för bouppteckningarna. Det var väl ändå inte slumpen som avgjorde! Eller?
 
En sista fråga gäller vilken information som togs med i bouppteckningarna. De jag har tittat på saknar nästan helt information om familjen. De består endast av en uppräkning av ägodelar.  
 
Hälsningar
Pierre Carlsson

2004-11-23, 17:31
Svar #10

Utloggad Christer Lund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-02-28, 14:30
    • Visa profil
I Rättshistoria för släktforskare, Barbro Nordlöf, utgiven av Sveriges Släktforskarförbund, står det:
Bouppteckning
Bestämmelser om bouppteckning infördes genom 1734 års lag. I princip skulle alla dödsbon upptecknas, inom tre månader efter dödsfallet, och därefter skulle uppteckningen lämnas till rätten vid nästa ting. Detta fungerar inte överallt och alltid. Särskilt bouppteckningar som inte visade behållning var ointressanta ur skattesynpunkt och har inte alltid bevarats.
En åttondels procent skulle ju gå till de fattiga.  
 
Angående den sista frågan.  
Enligt min erfarenhet är efterlevande make/maka alltid nämnd(och barnen brukar också vara det). Inte direkt för att utröna arvsfrågor, utan för skriva under på att allt är upptaget och intet undan dolt.  
I de bouppteckningar jag har sett har alltid barnen (den avlidnes egna, ej styvbarn) nämnts.
 
/Christer

2011-08-28, 11:25
Svar #11

Utloggad Ann-Charlott Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2015-02-21, 13:47
    • Visa profil
En person som avled 1903 i Mörlunda 17 år gammal, behövde man då göra en bouppteckning? Personens anhöriga var föräldrar och syskon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna