ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bynamn  (läst 460 gånger)

2001-11-11, 10:20
läst 460 gånger

Göran Johansson

Bynamnet Sluteryd förekommer i en dombok för Konga h:d. Finnes det någon som känner till en sådan by?

2001-11-11, 20:26
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det närmsta namn jag kan finna på är Skutaryd, det ligger alldeles öster om Emmaboda (halvvägs till Emmaboda flygplats) och hamnar väl då precis utanför Konga härad vad jag förstår.. -Men det kan väl kanske omnämnas även om det faller strax utanför häradet..!?
 
-Hur säker är du på namnet 'Sluteryd' - jag har då lite svårt att finna på något -ryd som börjar på 'Slut..' (Men någon annan kanske lyckas..)
Mvh//Peter

2001-11-11, 22:45
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Insåg snart att Emmaboda inte var så gammalt; före 1939 är det Vissefjärda socken som gäller..
-Noterade dessutom på gamla generalstabskartan (1871) att det där benämns Skuteryd - så då kommer vi ju ännu närmare i namnet..

2002-07-24, 14:02
Svar #3

IngBrith Engelbrekt

I min släktforskning träffar jag på namnet Vetlanda Postgård. Är det någon som vet var det låg, och om det heter något annat idag.
   Vänligen Ing-Brith

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna