ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domböcker Norra Vedbo härad  (läst 867 gånger)

2002-11-19, 22:09
läst 867 gånger

Göran Johansson

Finns det någon som gått igenom de äldsta domböckerna för Norra Vedbo härad med tonvikt på Säby och Linderås socknar?

2002-11-20, 22:56
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Vad jag vet är det ingen som gjort några register eller liknande på Norra Vedbo härads domböcker. När Du skriver de äldsta domböckerna förmodar jag att Du menar AI: 1 1610 - 1630  (Saknas: 1612-1626).  Denna dombok ligger tillsammans med en hel del andra häraders domböcker, i Västra härads äldsta dombok, och är en spännande men ej så omfattande läsning.
Den aldra älsta domboken - eller fragmentet från 1565 - är avskrivet i Tingsställena i Norra Vedbo härad, anteckningar av Sigurd Pira. Jag kan fota av den till Dig om Du mailar mig Din adress.
Om Du menar domböcker lite längre fram i tiden är det ju både intressant men bökigt med Norra Vedbo, då c:a halva häradet låg under Visingsborgs grevskap med rättan tingstad i Hullaryd.
Vad gäller Säby och Linderås omfattades de väl aldrig av grevskapet, men båda volymerna bör gås igenom, då folk figurerar - som ströfynd - från båda häradsdelarna.  
Är det något speciellt Du letar efter?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-21, 07:47
Svar #2

Göran Johansson

Hej Olle, tack för ditt erbjudande. Jag ha sänt ett e-mail till dig. Jag söker inget speciellt men vet av erfarenhet att domboksläsning  kan berika i största allmänhet och ge intressanta ströfynd. Det som är av särskilt intresse för mig är familjekretsen kring prästen Johannes A. Linderosensis i Säby socken.
Vänlig hälsning
Göran

2012-02-14, 22:39
Svar #3

Ann-Marie Lindbergh

Finns det någon som har tillgång till domböckerna i N Vedbo som kan hjälpa mig så vore jag mycket tacksam
Karl Axel Rickard föds 1883-09-22 i Säby fs, modern Anna Matilda Karlsdotter bor i Lugnet under Ödesjö, har inte angivit någon fader, men i hsf säger mormodern att J Gustavsson i Galtås lär vara fadern. ( det har genom åren i släkten talat om att storbonden son är hans far)
Modern Anna Matilda döms för misshandel i 2 mån, 8 dagar, bör vara fri 21/1-85 ( not i hsf) en av Anna M bröder döms för misshandel i samma veva, han döms även för hemfridsbrott några år senare. Ja det verkar ha varit en familj det hände mkt omkring, mormodern Eva Maria Larsdotter, dömdes även hon för bl a stöld och skogsåverkan 1880
skulle vara intressant att få veta om fadern till Karl Axel Rickard finns angiven, och gärna historien ang misshandeln 1884, får för mig att det hänger ihop på något sätt.

2012-02-15, 09:24
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ann-Marie,
Har kontrollerat beståndet på Arkiv Digital (ADOnline) och Svar som jag har.
 
Arkiv Digital - nyfotat 1737-1768
Svar - hittar inga domböcker som har digitaliserats för Norra Vedbo (Södra Vedbo verkar vara på gång)
 
Om ingen annan kommer på en idé till Dig, tror jag det blir landsarkivet i Vadstena som får besökas.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-02-15, 21:54
Svar #5

Ann-Marie Lindbergh

Alldeles för långt dit för mig ..kostar väl multum att beställa en sökning antar jag, men tack i af

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna