ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efternamn för oäkta barn  (läst 3795 gånger)

2006-10-13, 11:21
läst 3795 gånger

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej!
 
Min mormor (f.1883)fick en utomäktenskaplig son som väldigt ung. han dog ca.7 månader gammal. I dödlängderna står det Karl Erik, Almas son. Vad kan han ha haft för efternamn då det inte fanns något patrinymikon att tillgå?
 
Vänligen Victoria Oscarson!

2006-10-13, 16:25
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Victoria,
 
Varför inte Almas efternamn?  
Hette hon Jonsdotter så borde han fått heta Jonsson.

2006-10-13, 17:28
Svar #2

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Kan vara tänkbart. Det var bara en tanke som slog mig, jag har aldrig tänkt på det förut. Det var i och med att det stod så i dödlängderna. Min farmor var också oäkta, och när hennes mor gifte sig när hon var några år gammal, fick hon styvfaderns patronymikon. Det är säkert som du säger,att de flesta kanske fick moderns efternamn i en sådan situation.
 
Mvh Victoria Oscarson!

2006-10-13, 19:03
Svar #3

Marianne Solli

For meg virker det som om barnet allerede hadde et etternavn, nemlig Almasson. Hadde moren et finere etternavn, f.eks Grude (el. annet), kunne barnet hete Almasson Grude.  
 
Hilsen Marianne.

2006-10-14, 12:15
Svar #4

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Det känns lite som du är inne på samma tanke som jag var från början. Jag har nämligen sett någonstans i en dödlängd, namnet Gertrudsson. Logiskt tycker jag, att om ingen far fanns skulle det som du säger bli Almasson. Det kunde säkert vara olika lite här och var, frågan är bara vad som var gängse?
Kul att du svarade!!
Mvh Victoria!

2006-10-14, 13:53
Svar #5

Marianne Solli

Hei igjen Victoria! 
 
Hva som var mest vanlig på den tiden var helt sikkert å bruke farens fornavn og lage et etternavn av det, men der faren var ukjent var det ikke helt uvanlig å bruke morens fornavn og danne et etternavn. I dette tilfellet ble det jo også et uvanlig vakkert etternavn, etter min mening. Almasson klinger vakkert i mine ører.
 
Ellers kan jeg berette at jeg har drevet med slektsgransking i mange år og har flere ganger støtt på etternavn dannet av kvinnenavn, f.eks. Lisasdatter, Erikasdatter osv. Kan fortelle at jeg en gang brukte mye tid på å lete etter en mann med navn Johannes, fordi barnet het Maria Johannesdatter. Det viste seg å være et villspor, for det var moren som het Johanna (Johanne). Faren var ukjent.
 
Ha en fin dag! 
 
Hilsen Marianne.

2006-10-14, 17:56
Svar #6

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
I mitt slakttrad har jag dessa:
 
Carolina Fredriksdotter
25 Nov 1848,Sandsjö(G)
 
Hon fodde en oakta son:
Frans Gustaf Carolinasson
F.23 Jan 1868,Älmeboda(G)
Alltsa fick han efternamn efter sin moders fornamn.
 
Carolina flyttar till Malmo 3 May 1867,blev hon gravid under sin tid dar?
Hon kommer iallafall till Almeboda dar sonen foddes.
Senare lamnar hon Frans Gustaf hos hans morfar (Fredrik Nilsson) och hans 2:a fru.
Vet ej vart Carolina tog vagen.
 
Nar han sen emigrerar till Amerika har han bytt efternamn till Gustafsson.
Morfadern hette ju inte Gustaf eller Gustafsson sa varfor han tog detta efternamn ar en gata for mig.
 
HAN EMIGRERAR 11 MAR 1886
RESER MED SALTHOLM??? (CUNARD LINIEN)
FRANS G. GUSTAFSSON 18 ÅR, ELMEBODA
DESTINATION: STILLWATER,MINNESOTA,USA
BILJETT: 147 KR OCH 75 ÖRE
NR: 141, GID:1452.10.19700
 
Har ej funnit Frans Gustaf i Amerika heller sa jag vet inget om vad som hande med mor och son.
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson
Palm Beach Gardens,FL
USA

2006-10-14, 19:44
Svar #7

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej igen, Marianne och Ann-Lee!
 
Vad roligt att ni har engagerat er i min fråga!!
Som jag skrev ovan, var även min farmor oäkta. Det är kul att leka med tanken att om hennes mor aldrig gift sig, kunde hon alltså ha hetat Paulinasdotter.  
 
Ann-Lee,
Jag antar att du är svensk/svenskättling. Var har du dina svenskrötter?
 
Vänligen Victoria!

2006-10-15, 04:16
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Den här frågan har disuterats ofta nog på det här forumet.
För det första skall man komma ihåg att i princip omnämndes barn aldrig självständigt (alltså med tillnamn) förrän efter de var konfirmerade, 15 år. Ett så litet barn som det Victoria frågar om (7 mån.) hade alltså inget tillnamn, vare sig det var äkta eller oäkta.
Om man kollar i Dödböcker ser man överallt när det gäller okonfirmerade barn: Anna, dotter till Karl Persson på Bygården (eller Erik, son till pigan Johanna Persdotter på Storgården). Även hemmaboende barn upp till ca 18-21 år nämns ofta utan tillnamn.
 
Ett oäkta barn kunde - efter att det konfirmerats alltså - få vilket tillnamn som helst:
1. Vanligast var att barnet fick ett patronymikon efter den man som ansågs vara far till barnet. Även om han inte erkände barnet var den sociala kontrollen stor och man hade i byarna stor känsla för vad som försiggick mellan folk.
2. Det hände att barnet fick patronymikon efter morfadern; han var trots allt - fram till mitten av 1800-talet - den som var ansvarig för det omyndiga barnet (modern var ju inte myndig). Pga att man så länge använde ett så begränsat antal förnamn är det dock ofta svårt att avgöra om det verkligen var morfaderns namn eller om det kanske råkade vara så att den förmodade fadern hade samma förnamn.
3. I enlighet med ovan, så kunde det oäkta barnet använda namnet på moderns make - oavsett om han faktiskt var far till barnet eller ej så var det rent praktiskt så att han ansvarade för barnet (en gift kvinna var ju inte myndig förrän 1921 och kunde därmed inte ansvara för ett barn).
4. Efter konfirmationen kunde barnet själv anta ett efternamn (typ Ekberg), vilket som helst. Detta var relativt vanligt. Det löste ju på ett effektivt sätt problemet med patronymikon och blev allt vanligare ju längre in på 1800-talet vi kommer, i takt med att folk oftare lägger sig till med efternamn rent generellt, att det blir allt vanligare med oäkta barn och att det blir vanligt att flytta (man lägger sig oftast till med ett namn just när man flyttar; i hembyn var man ju redan känd och att där anta ett efternamn hade inte den önskade sociala effekten).
5. Mycket, mycket ovanligt efter medeltiden är det att ett barn tar ett metronymikon (obs formen). Ett metronymikon fullkomligt annonserade ju att man var oäkta och det hade i sin tur mycket otrevliga sociala konsekvenser. Alla som var födda utom äktenskapet försökte alltså göra allt för att dölja detta faktum. Men visst finns det exempel på det från 1700- och 1800-talet (framförallt tror jag det förekommer - i den mån det alltså alls förekommer - under tidigt 1800-tal).
 
Ingela

2006-10-15, 07:27
Svar #9

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ingela
Vad är metronymikon? Kan du ge ett exempel?
Stig

2006-10-15, 11:25
Svar #10

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Stig
 
Om man använder Sök på ord i vänsterspalten och söker på metronymikon får man en mängd träffar och otaliga exempel.
Ofta finner man att förklaringar till ord man inte förstår redan finns på forumet om man använder denna funktion.
 
Mvh Åke

2006-10-15, 11:53
Svar #11

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej!
 
Wikipedia säger att metronymikon=modersnamn.    
(patronymikon/fadersnamn)
 
Vänliga hälsningar Victoria Oscarson!

2006-10-15, 17:35
Svar #12

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Victoria, Ingela och alla andra i denna diskussion!
 
Victoria,
Jag är svensk,en äkta skåning!
Jag har dock emigrerat till USA, precis som en hel bunt i mitt släktträd gjorde under 1800- och 1900-talet!
 
Ingela,
Vad är din tanke om varför min släkting,Frans Gustaf,tog efternamnet Gustafsson?
Efter sitt eget mellannamn?
Kan han ha känt till sin riktiga fader och tagit namnet efter honom?(Ingen fader finns dock nämnd i någon kyrkobok vad jag har sett).
Kanske biologiska modern gifte sig(vart hon nu tog vägen)och emigrerade också och Gustafsson var deras efternamn där?
Kanske någon annan ide'?
Skulle vara intressant om du, eller någon annan här,vill kommentera detta.
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson.

2006-10-15, 22:06
Svar #13

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej Anne-Lee!
 
Ang. din fråga ovan;
Kom båten fram? Den kan ha förlist. Om den gjorde det, finns det något som säger att han gick av? Min kompis ana emigrerade också, men blev avslängd av båten och kom alltså aldrig fram! Sånt kan hända. Det kan vara värt att kontrollera.
Häls. Victoria!

2006-10-16, 01:56
Svar #14

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Anne-Lee,
 
Jag tittade lite på Älmeboda och Frans Gustaf verkar ha varit mycket vanligt, även i generationen innan Din Frans Gustaf. Det är alltså inte alls omöjligt att pojken har både förnamnen och patronymikon efter sin far. Har Du kollat om det fanns någon dräng vid namn Frans Gustaf eller Gustaf i närheten runt nio månader innan pojken föddes? (Att det skulle vara den elake husbonden som rådde sin oskyldiga piga med barn kan vi hoppa över - i de allra flesta fall var det drängen eller granngårdsdrängen - var husbonden gift så hade hustrun allt koll på honom; det är bara när husbonden var ogift som man skall seriöst misstänka honom.)
Naturligtvis kände han till sin far - vad skulle modern ha för anledning att inte berätta det för sonen? Om hon nu inte var allmänt lättfotad och inte visste själv - men det skulle stått i böckerna.
Och visst, det är fullt möjligt att modern gifter sig och att sonen använder styvfaderns namn.
Eller så gillade han bara namnet...
 
Problemet med svenskar är att vi i gemen aldrig varit särskilt fästa vid våra efternamn: t.o.m. bland adliga förekommer ju olika stavningsvarianter av släktnamn. Jag har just gjort en översättning av en text om en ganska känd prästsläkt och där använde man sitt fina gamla släktnamn i en mängd olika varianter, det kunde vara en latinsk form och en svensk form för två män som var bröder! Den amerikanska dam jag översatte för hade stora problem med detta.
Jag brukar se tiden ca 1850-1910 som namnexperimentens tid: folk antog och förkastade namn hej vilt och det är inte sällan mycket svårt att säga vad som fick en viss person att anta ett visst namn. En man jag fick en namnfråga om hade troligen tagit sitt efternamn efter rumskompisens födelselän!
 
Ingela

2006-10-16, 05:06
Svar #15

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Victoria,
 
Jag vet inte vad som hande pa baten, jag har bara uppgifter ifran Genline om hans emigration,vet inte hur jag kan fa fram mer info om en emigration ar 1886 an det jag redan har(se mitt tidigare inlagg).
Jag tror att nagon,nagon gang for langesedan,forsokt finna honom i amerikanska censusen men det finns ju ingen census ar 1890 och ar 1900 var det tydligen ingen som fann honom (antagligen ett FOR vanligt namn eller kanske bytte han efternamn igen,vem vet!)
 
Ingela,
 
Tack for dina synpunkter!
Carolina var ju tydligen redan gravid da hon flyttade ifrån Älmeboda till Malmö 3 May 1867 (eftersom sonen foddes 23 Jan 1868,8 manader och 20 dagar exakt efter flytten)men kan hon redan sa tidigt ha vetat att hon var gravid?
Jag tvivlar pa det.
Hon kan ju ocksa ha blivit gravid omedelbart nar hon kom till Malmo (om hon fodde tidigare an planerat)!!
Jag har inte Genline nu sa jag kan inte kolla om det bodde nagon drang vid namn Gustaf dar Carolina befann sig innan hon flyttade ifran Almeboda.
Jag vet att hennes foraldrahem var i Kållebo Västregård, Älmeboda, Kronoberg Län men om det var sista platsen hon bodde pa innan hon flyttade till Malmo vet jag inte.
Jag vet ej heller vad hon gjorde i Malmo eller var i staden hon bodde.
Jag forstar inte varfor jag har uppgifter ifran Genline att Frans Gustaf blev lamnad hos sin morfar men inte angaende vart modern Carolina tog vagen!!??
 
Frans Gustafs mormor hade en bror vid namn Gustaf Magnusson som emigrerade ifran Tingsås(G) till Amerika 25 Apr 1885 (har ej funnit hans emigration) ,Frans Gustaf emigrerade ju 11 mar 1886, kan han mojligen ha flyttat till denna familj(eller till nagon av Gustafs barn)och tagit efternamnet Gustafsson pga det???
Gustaf Magnusson
F.15 Aug 1835,Älmeboda(G)
Han var dömd för snatteri, kanske anledningen till att han ville emigrera!?
Han flyttade ifran Almeboda till Linneryd 1850.
Flyttar sen till Öfvra Källehult,Tingsås församling.
Bor 1859 där (GID:844.19.33900)
Husförhör, sidan 11.
Det ar sista uppgiften jag har om honom och hans familj innan hans emigration.
Han emigrerar med hustrun:
Christina Johansdotter f.25 Apr 1829,Linneryd(G)
Vissa av deras barn emigrerade innan dem:
 
Johanna Charlotta Söderling (född Gustafsdotter)
F.13 Mar 1858,Tingsås(G)
Hon ska ha emigrerat med sin son( Carl Gustaf Herman f.1881)21 Aug 1884,ifran Södra Sandsjö till New York. Jag kan ej finna kallan just nu.
Troligtvis maken (han hette Johansson Söderling i efternamn i husforhoren i Sverige):
En Frans August Johansson  (inhys.man,27 år)ifrån Sandsjö reser 6 April 1882
Med destination Wyoming, Minnesota.
Biljettkostnad:200 Kr.
GID:1452.29.45000
Kostade verkligen en biljett 200kr for en enda person eller betalade han for fler biljetter???
 
Augusta Mathilda Gustafsdotter
F.24 Sep 1859,Öfvra Källehult,Tingsås(G)
Emigrerade ifran Tingsås till Amerika 24 Apr 1879.
Destination okand.
 
Frans Wilhelm Gustafsson
F.3 May 1861,Öfvra Källehult,Tingsås(G)
Emigrerade ifran Tingsås till New York City 19 Apr 1883.
 
Ida Karolina Gustafsdotter
F.2 Mar 1865,Torp Bäckedal 67,Öfvra Källehult,Tingsås(G)
Emigrerade ifran Tingsås till Amerika 9 Apr 1883,destination okand.
 
Alla dessa personer ar forsvunna for mig i Amerika, precis som Frans Gustaf,men tanken pa efternamnet Gustafsson och denna diskussion har fatt mig att forsoka pa nytt nysta i denna sida av min slakt!
Jag hoppas for allt i varlden att Gustaf inte gjorde sin systers dotter(Carolina)med barn!!
 
Problemet med att inte vara fast vid sitt efternamn verkar vara en global(eller europeisk???)mentalitet.
Se bara pa alla dessa emigranter i Amerika(inte bara ifran Sverige, jag har tex. forskat mycket pa min amerikanske makes sida med anor ifran Irland, Skottland,Tyskland mfl. lander)det finns sa mycket stavningar pa alla att det ar svart att veta ursprungsefternamnet nar man forskar bade bakat och framat i tiden.
Jag tycker dock att det ar valdigt intressant med
alla dessa olika fornamn och efternamn man stoter pa i sin egen och andras slaktforskningar!
 
Mvh,
Anne-Lee.

2006-10-16, 07:58
Svar #16

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Anne-Lee!
 
Du har säkert testat alla varianter på att hitta Frans. Har du försökt att söka honom som Frank i dödlängder?
 
Häls. Victoria!

2006-10-16, 08:13
Svar #17

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Anne-Lee!
 
Du har säkert testat alla varianter på att hitta Frans. Har du försökt att söka honom som Frank i dödlängder?
 
Häls. Victoria!

2006-10-16, 13:50
Svar #18

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Victoria!
 
Jag har forsokt allt jag kan komma pa att soka pa,olika varianter av for- och efternamn,olika register online etc. vet inte hur jag ska ga tillvaga.
 
Mvh,Anne-Lee.

2006-10-16, 17:13
Svar #19

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Anne-Lee, en chansning, kanske det här är din Frans Gustaf Gustavsson.  
 
Det här hittade jag i Minnesota dödsregister, adress:
people.mnhs.org/dci/search.cfm?bhcp=1
 
Frank Gustaf Gustafson
died 01-27-1936 Blue Earth, MN
certificate 1936-MN-001221
 
Tyvärr står det inte när och var han föddes, men du eller någon annan kan kanske titta i US census för 1930 i Blue Earth, MN för att se om det är rätt person.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2006-10-16, 20:34
Svar #20

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Anneli!
 
Tack for tipset om denne Frans Gustaf Gustafson i Blue Earth!
Jag har tittat i Minnesotas dodsregister manga ganger men det ar hundratals som kan passa in, jag betar av personer efter hand men har annu inte funnit ratt person.
Hoppas att du for tur med dig!
 
Mvh,
Anne-Lee.

2009-10-23, 16:45
Svar #21

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej!
 
Jag mener å ha lest et sted at vid dopen ble barnet kun tildelt fornavn. Etternavnet ble gitt(givit) vid konfirmationen?
 
Jungfrun Catharina Ekegren dopade sin oäkta dotter Maria Charlotta i Karlshamn den 30. mai i 1788, fødd den 28. mai s.å..
Barnets far var ikke angivit och dert hittas ingen legarsmålsdom.
 
Jungfrun (Anna) Catharina Ekegrens far het Magnus Ekegren och mors pigenavn var Catharina Nilsdotter.
Far eller syskon deltok ikke i barndopen.
 
I 1813 var navnet til Maria Charlotta, Maria Nilsdotter Grönström.
I 1794 giftet Anna Catharina Ekegren seg med skolemästaren Christian Thode, som hadde varit korpral i Kgl. Maj. Wendes artilleriregemente i Kristianstad.
Dersom Maria Charlotta fikk tildelt sitt etternavn vid konfirmationen så skjedde det i Hellaryd fs. i Blekinge var(hvor) hennes styvfar var klockaresubstitut i 1802-1803
 
Hvorfor fikk Maria navnet Nilsdotter Grönström?
Styvfaren Christian Thode var i sin tid i tjänst i samma kompani som soldaten Nils Grönström.  
Han var en fattig soldat, som ble gift den 6. fabruar i 1785 i Grönby fs. i Malmöhus län med Elna Månsdotter.
Det finnes(hittas) ingen legarsmålsdom for hverken Nils Grönström eller Anna Catharina Ekegren i kämnarsrätten tilhörende Grönby fs, Kristianstads fs. eller Karlshamns fs..
 
Hans navn kan ha blivit brukt/benyttet for å kunne skjule/dekke over den relle barnfaren?
 
Jag håper å flere svar.
 
mvh
hans Petter Engh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna