ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eksjö husförhör  (läst 959 gånger)

2003-03-04, 23:48
läst 959 gånger

Essan Gradhman

Jag sökte en person, som jag genom gamla brev fått reda på, att han i åtminstone två år bodde i Eksjö. Åren 1830-1832. Trots det kan jag inte finna honom i hfl?
Fördes inte alla personer in i ett husförhör?  
Den här mannen var visserligen jurist/lagman och bosatt där på obestämd tid som vikarie för en sjuk kollega.  
Känner någon till hur det förhöll sig?
mvh
Essan G

2003-03-05, 08:22
Svar #1

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Essan
 
Har du tittat både i Eksjö stadsförsamling och Eksjö Landsförsamling.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2003-03-05, 10:36
Svar #2

Essan Gradhman

Hej Elisabeth!
Jodå, jag tycker jag lusläst båda församlingarna men utan resultat. Visserligen är båda väldigt svårlästa och otydliga när jag kollat det på Genline, men jag tycker jag varit noga. På ett ställe hittade jag tingshuset också men inte ens där fanns han med. Jag läste brevet nogrannare och upptäckte att han suttit domare där tills i september 1832.Och han skriver själv att han arbetat där i två år.
mvh
Essan

2003-03-05, 12:25
Svar #3

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej igen
 
Eksjö stadsförsamling är uppdelat på flera volymer just 1830 vet jag inte om det är två eller tre. Har du kollat alla. Var bor den han vikarierade för kanske bor han hos honom. Du har inget namn så jag kan kolla i Hagbergs böcker. För han kan ju bo i någon av de andra Eksjös socknar som t ex Höreda ligger inte ens en halvmil utanför stan.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2003-03-05, 15:59
Svar #4

Essan Gradhman

Hej igen!
Nej jag har bara kollat på AI:18 och AI:19, (ca 90 sidor i varje. Det var de volymer som fanns på Genline för de år som gällde, alltså 1830-1832.  
Den jag söker är Thedor Gradman född 18/1 1807 i Göteborgs domkyrkoförsamling, och jag är otroligt tacksam om du vill kolla i Hagbergs böcker. Tacksam är jag också ifall du vill göra reklam för Hagbergs böcker som jag inte hört talas om förr......*S*
Hälsningar
Essan

2003-03-05, 16:48
Svar #5

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej igen
 
Jag kollar böckerna när jag när jag kommer hem från arbetet.
Hör av mig i kväll.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2003-03-05, 19:15
Svar #6

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej  
 
Nu är jag hemma.
Tyvärr måste jag säga att din Gradman inte fanns med. I Lars Hagbergs bok Eksjö 1800-tal beskrivs de gårdarna som finns i den äldsta delen av Eksjö med deras ägare. Även lite om Borgmästarna, lite om näringslivet, kyrkliga förhållanden m m.  
Eksjö 1900-talet beskriver Eksjös modernisering. Samme man har även gjort Eksjö 1700-talet som beskriver Eksjö hur det var då.
 
Jag hade nyligen presstopp på våran tidning Släktbandet nästa är inte förrän 25 maj. Om du vill kan jag ta in en efterlysning. Hör av dig då till elisabeth.leek@mail.bip.net.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Ordförande i Eksjöbygdens Släktforskarförening

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna