ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fabrikören Rudolf Emil Sjöberg från Kalmar  (läst 1292 gånger)

2011-09-19, 18:38
läst 1292 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Johan!  
 
På PLF's CD-skiva med födda i Kalmar Stadsfs finns Rudolf Emanuel. Eftersom det är en avskrift av födelseboken bör en kontroll göras mot originalet. I senare källor heter han mycket riktigt Rudolf Emil.
 
Post 118852
 
Rudolph Emanuel
Född 15/7 1838 i Kalmar Stadsf (H)
 
Far
Sjöberg, Johan
Skräddare
 
Mor
Berglund, Christina Sofia
32 år
--------------
Källa: Kalmar Stadsfs C:9
 
Normerade begrepp
Förnamn: Rudolf Emanuel
Moderns förnamn: Kristina Sofia
 
mvh Helene

2011-09-19, 18:40
Svar #1

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Från samma CD-skiva; Föräldrarna vigs i Kalmar stadsfs enligt nedan:
 
Post 31302
 
Sjöberg, Johan
Skrädd. Gesä
 
Berglund, Christ. Sophia
Ka
 
Vigda 29/10 1830 i Kalmar Stadsf (H)
--------------
Källa: Kalmar Stadsfs E I:2
 
Normerade begrepp:
Kvinnans förnamn: Kristina Sofia

2011-09-19, 18:49
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Finner följande barn födda i Kalmar Stadsfs med ovanstående föräldrar där fadern omnämns som Skräddare/Skräddarmästare:
 
Emeli Josephina
Född 19/8 1831 i Kalmar Stadsf (H)
 
Johan Alfrid
Född 20/1 1833 i Kalmar Stadsf (H)
 
Hilda Augusta
Född 18/3 1834 i Kalmar Stadsf (H)
 
Nils August
Född 21/1 1836 i Kalmar Stadsf (H)
 
Rudolph Emanuel (ev.Emil?)
Född 15/7 1838 i Kalmar Stadsf (H)
 
Maria Sofia
Född 20/11 1840 i Kalmar Stadsf (H)
 
Axel
Född 3/1 1843 i Kalmar Stadsf (H)
 
Emelie
Född 30/12 1843 i Kalmar Stadsf (H)
 
Anna Gustafva
Född 15/6 1846 i Kalmar Stadsf (H)
 
Axel Fredric
Född 26/7 1849 i Kalmar Stadsf (H)
 
Samtliga ovanstående uppgifter på skivan är en avskrift från Kalmar Stadsfs, födda, C:9
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-19 18:50)

2011-09-19, 19:13
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Noterade att Rudolf Emil Sjöberg avlider i Stockholm och Hedvig Eleonora fs den 19/9 1907. I död- och begravningsannonserna skrivs han som Rudolf Emanuel.  
 

2011-09-19, 19:16
Svar #4

Johan Lindberg

Jag äger bouppteckningen efter Rudolf Emil Sjöberg och där står det att han heter Emil. Kan det ha varit så att mannens tilltalsnamn var Emanuel men att han kallades vid namnet Emil? Är det rimligt?
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-09-19, 19:23
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
För att få reda på föräldrarnas födelseorter och deras födesledatum måste du i första hand kika i Hfl för Kalmar stadsfs under den aktuella perioden men innan man hoppar direkt på föräldrarnas födelseuppgifter bör man bekräfta varje led genom att kontrollera ovanstående uppgifter mot ett original (en CD-skiva är en avskrift och en 2:a-handskälla).

2011-09-19, 19:28
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Din sista fråga vågar jag inte svara på. Emil kan mycket väl vara en kortform av Emanuel men helt säker är jag inte.  
 
mvh Helene

2011-09-19, 19:30
Svar #7

Johan Lindberg

Hej!
 
Jag har nu skaffat programmet AdOnline. Står det var någonstans i Kalmar Rudolf Emil Sjöberg bodde med sina föräldrar? Om du funne den platsen så är ju husförhörslängden ett hjälpmedel. Där brukar födelsedata och födelseplats stå antecknat!
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-09-19, 19:35
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
T ex kan man se i folkräkningen 1880 att Rudolf E Sjöberg finns med under två poster och är skriven på två olika orter samt att han skrivs med båda namnvarianterna.
 
Sjöberg, Rudolf Emanuel
Fabriksidkare
f. 1838 i Kalmar (Kalmar län, Småland)
Gift man, far i familjen
 
Sporren N:o 6
Klara rote 2 (Stockholms stad, Uppland)
 
Mantalsbokföringsort: Sollentuna Stockholms län
Kyrkobokföringsort: Sollentuna Stockholms län
 
Registrerad födelseort: Kalmar Kalmar län
 
Hela hushållet:
 
Sjöberg, Rudolf Emanuel, född 1838   
Hustru Sandberg, Mathilda, född   1841  
Fosterdotter Eriksson, Hedvig, född 1864   
----------
 
Post nr 2
 
Sjöberg, Rudolf Emil
Fabrikör
f. 1838 i Kalmar (Kalmar län, Småland)
Gift man, far i familjen
 
Norrvikens Fabrik
Sollentuna (Stockholms län, Uppland)
 
Registrerad födelseort: Kalmar Kalmar län
 
Hela hushållet:
 
Sjöberg, Rudolf Emil, född 1838   
Sandberg, Matilda Petronella, född 1841   
----------

2011-09-19, 19:37
Svar #9

Johan Lindberg

Min morfars far hette förresten Emil Anders Rudolf Olsson och var född i Sollentuna den 4 maj 1881. Hans mamma dog då han föddes och fadern står som okänd i födelseboken. Modern var emellertid anställd som hushållerska (eller liknande, enklare tjänstgöring) i Rudolf Emil Sjöbergs hushåll i Sollentuna. Härefter flyttade Sjöberg till Hedvig Eleonora församling i Stockholm, ditt Maria Charlotta for då hon var gravid 1881. Med tanke på de ovanliga namnen och platserna vartill och varifrån hans mor flyttade så är det i allra högsta grad troligt att Rudolf Emil Sjöberg är far till min morfars far, men att han inte velat erkänna faderskapet av flera, förklarliga anledningar.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-09-19, 19:39
Svar #10

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Börja med att kontrollera Rudolf Emanuels födelse i Kalmar Stadsfs födelsebok. Där kan det finnas en hänvisning till en sida i Hfl. På PLF's CD-skiva finns ingen hänvisning till hfl.

2011-09-19, 19:49
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Johan!
 
Du måste säkerställa varje led innan du kan gå vidare bakåt. Att Maria Charlotta var anställd i hans hushåll är ingen som helst garant för att han är fadern till hennes son. Så länge det inte finns ett faderskapserkännande och så länge modern utnyttjade sin rätt att inte behöva uppge faderns namn så kan du inte ta för givet att Rudolf Emanuel är din morfars farfar.

2011-09-19, 20:07
Svar #12

Johan Lindberg

Helene!  
 
Jag utgår inte ifrån någonting; jag håller det för högst troligt. Någon garanti finns det ju aldrig med tanke på att fadern stod som okänd i födelseboken så därför måste man ju se till vad som är rimligt. Med tanke på att namnet är i det närmaste identiska, att min morfars farmor var anställd i Sjöbergs hushåll och att hon sedan flyttade en period till hans nya hushåll i Stockholm och återvände inom ett par dagar när väl hon blivit gravid så håller jag för högst troligt att det här är fadern. Att man inte vill erkänna faderskapet när man är gift är ju ganska naturligt, särskilt med tanke på att min morfars farmor var en fattig bondflicka och denne man var fabrikör. Och att forska i hans anor är ju inte någonting som man förlorar på för den delen.  
 
Vänligen  
Johan Lindberg

2011-09-19, 20:32
Svar #13

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Självklart förlorar du ingenting på att forska i Rudolf Emanuel Sjöbergs anor, möjligtvist lite tid...!  
 
Jag har läst din tidigare tråd i ämnet och de svar du fick och vad jag kan se finns där inga uppgifter om att Maria Charlotta var anställd i Sjöbergs hushåll, varken i Sollentuna eller i Stockholms stad. Har det framkommit andra uppgifter om detta?
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/15764/1342.html?1309249614#POST109888 4

2011-09-19, 20:37
Svar #14

Lotta Nordin

Johan,
varifrån kommer uppgiften att din morfars farmor var anställd hos Rudolf Emanuel?
 
I födelseboken Sollentuna CI:10 sidan 46 står inte ens att fadern till Emil Anders Rudolf är okänd, det står inte ett dugg om någon fader där.  
Däremot står det att Maria Charlotta Olsson bodde i Edsbergs Väderkvarnsstuga på sidan 133 i hfl.
I Sollentuna AI:21 (1879-1887) finns Maria Charlotta hos sina föräldrar, statkarlen Per Olsson och h. Brita Christina Larsdotter i Edsbergs Väderkvarnsstuga.
Maria Charlotta är inflyttad från Uppsala 1880-06-10, attestnr 30. Under särskilda anteckningar står att Betyget utskrivet från Uppsala 1880-04-23 till Hedemora, men ej därstädes inskrivet.
 
I Uppsala domkyrkoförsamlings utflyttningslängd 1880, BI:11 bild 460 (AD), står att hon ska flytta till Hedemora och att hon är bosatt på sidan 674 i Kungsängsroten.  
I Uppsala domkyrkoförsamling AIab:3c finns hon som piga hos f. fanjunkaren Lars Sewelin och hans familj. Hon är inflyttad från Sollentuna 1879, vilket stämmer med ovanstående hfl i Sollentuna där det står att hon flyttar till Uppsala 1879-11-24 från sina föräldrar.
 
Någon Rudolf Emil Sjöström syns inte till. Däremot har fanjunkaren i Uppsala några söner i samma ålder som Maria Charlotta...

2011-09-19, 21:47
Svar #15

Johan Lindberg

Hej!
 
Kan inte styrka den uppgiften längre eftersom jag inte har kvar källan, men utgick hursomhelst inte enbart från detta när jag misstänkte Rudolf Emil Sjöberg som faderskandidat. Att han fortfarande skulle kunna vara det är ju inte alls otroligt - främst av de andra skäl jag framlade tidigare. Jag tolkade också Hedemora som Hedvig Eleonora - dit Sjöberg flyttade senare - är det säkert att det inte står Hedvig Eleonora?
 
Lotta, var i AIab:3c fann du den familj vari Maria Charlotta var piga? Hon bör ha blivit gravid i augusti eller september 1880, var någonstans var hon skriven då? Om hon bodde i Hedemora då så är det troligt att hon kan ha blivit gravid där, men då måste jag veta var hon var bosatt under sin vistelse där för att kunna leta vidare efter troliga faderskandidater.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-09-19, 22:21
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har inte följt diskussionen, så jag kanske hoppar i galen tunna, men bara för att en kvinna är anställd hos en familj, behöver väl inte betyda att någon av de manliga familjemedlemmarna skulle var far till kvinnans barn. Hon hade väl ledig tid och möjlighet att träffa manliga bekanta på andra håll.
Ann-Mari Bäckman

2011-09-19, 22:31
Svar #17

Johan Lindberg

Ann-Mari, i det här fallet fanns det lite fler faktorer inblandade. För det första så rör det sig alltså inte om ett ensidigt argument som går ut på att en okänd fader kan avslöjas för att han håller sig med tjänstefolk. För det andra så är det i nuläget inte ens säkert att nämnda kvinna var anställd hos vederbörande vilket utesluter både detta och föregående argument.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-09-19, 22:51
Svar #18

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Det går inte att följa hela diskussionen då den ursprungliga frågan har raderats (av vem vet jag inte). Om ni kikar på det första inlägget under denna tråd så ser ni att jag sitter och svarar på en icke existerande fråga....!  
 
 
 
Början av frågan ligger dock kvar i Google's catch-minne och börjar med Min morfars farfar, fabrikören Rudolf Emil Sjöberg, föddes i Kalmars stadsförsamling den 15 juli 1838. Jag söker nu information om hans föräldrar.....
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-19 22:53)

2011-09-19, 23:16
Svar #19

Lotta Nordin

Johan,
i Uppsala domkyrkoförsamling AIab:3c finns Maria C på sidan 674, och där står att hon ska flytta till Hedemora. I utflyttningslängden som jag hänvisade till står också Hedemora, nummer 19, bild 460(AD), vänstra sidan. Och även i Sollentuna AI:21 sidan 133 står samma sak under särskilda anteckningar. Det är helt uteslutet att det står Hedvig Eleonora.
 
På sidan 326 i Sollentuna AI:21 står att Rudolf Emanuel är inflyttad från S:t Klara 1877 och flyttar tillbaka dit 1883. Maria C kan alltså inte ha varit anställd hos honom i Hedvig Eleonora 1880-1881.
 
Att ett visst datum för in- och utflyttning står i kyrkoböckerna betyder inte att personen flyttade just det datumet, utan att flyttattesten skrevs ut den dagen. Maria C kan alltså ha bott kvar längre i Uppsala än vad som står på attesten, eller flyttat in i Sollentuna tidigare än vad som står i inflyttningsattesten där, för det är inte säkert att attesten lämnades just det datumet som prästen skrev in det i inflyttningslängden och husförhörslängden.
 
Ann-Mari,
en okänd fader behöver inte alls vara bosatt i närheten av modern. Folk var mobila även förr, och vem vet vad dom hittade på när dom var ute på vift.

2011-09-20, 08:22
Svar #20

Johan Lindberg

Helene: Ser nu att översta frågan har försvunnit - vet dock inte hur. Antingen så försvann den av misstag när jag skulle ändra mitt inlägg eller också så har den försvunnit av misstag på annat sätt. Efter att du hade svarat så ändrade jag inlägget till ''en person som jag misstänker är min morfars farfar'', vilket du förmodligen också såg, så jag förstår inte varför du fortsätter att driva frågan.  
 
Lotta: Det verkar förunderligt att Maria Charlotta flyttade ända till Hedemora med tanke på att det ligger så långt bort. Hon var ju statarflicka så det var ju inte bara att ta tåget i första taget. Ser du var någonstans Maria Charlotta var skriven när hon var bosatt i Hedemora? Undrar också om du har någon erfarenhet av domböcker. Eftersom Marias föräldrar var statare så kanske det går att se däri om Maria Charlottas föräldrar, som tog hand om Emil när hon gick bort, begärde underhåll från fadern?  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-09-20, 09:11
Svar #21

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Johan!
 
Nej, jag noterade aldrig att du ändrade i den ursprungliga frågan till 'en person som jag misstänker är min morfars farfar'. I sådana fall hade jag inte citerat det som jag trodde var din initiala uppfattning. Men det glädjer mig att du inte har för avsikt att bygga en antavla på väldigt lösa indicier.  
 
Mvh Helene

2011-09-20, 09:44
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Johan
JAg tycker det ser ut som Lotta pekar på att Maria Charlotta aldrig flyttar till Hedemora. Hon flyttar istället hem till Sollentuna i juni 1880, och finns där till sin död. Det framgår inte var hon ev arbetar, men hon ser ut att finnas i Sollentuna när barnet kommer till.
 
(ser att samma slutsats finns i den andra tråden, som Helen pekar på. )
 
(Meddelandet ändrat av mats 2011-09-20 09:49)

2011-09-20, 10:02
Svar #23

Lotta Nordin

Johan,
det står ju i Sollentunas husförhörslängd att hon inte varit inskriven i Hedemora.
 
Folk flyttade ganska långt - och ibland ofta - även på den tiden (och även tidigare). Maria kanske kom i kontakt med någon som kom ifrån Hedemora och tänkte flytta dit, men ändrade sig. Bara på den sidan hon är inskriven på i Uppsala domkyrkoförsamling så finns det  flera som kommer ifrån Östervåla, Söderbärke och Ljusnarsberg till exempel. Och det är som sagt bara en sida i en husförhörslängd i en församling.

2011-09-21, 21:14
Svar #24

Johan Lindberg

Lotta - tack för din hjälp. Undrar emellertid om du har någon erfarenhet av att söka i domböcker och i så fall vet hur jag på bästa sätt skall gå till väga när jag går igenom den - baserat på min teori om att morföräldrarna kan ha krävt underhåll ifrån Emils riktige far. Var det ovanligt att man gjorde så? Tror nämligen att domboken är min enda chans i den här frågan.  
 
Helene - Jag har givetvis inte haft för avsikt att bygga någon antavla på lösa indicier. Det har jag ju aldrig hävdat heller. Att söka i Rudolf Emil Sjöbergs anor är därför, som jag ser det, allt annat än slöseri av tid. Om det nu funnes någon koppling mellan honom och Maria Charlotta så kanske detta i så fall kunde ha avspeglats i hans anor längre tillbaka - namnskicket exempelvis. Släktforskning handlar ju inte bara om konkreta bevis - ibland måste man våga ta ut svängarna lite. Och vidare så har jag tid.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-09-22, 12:46
Svar #25

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Johan! Vad du har hävdat eller inte hävdat må andra avgöra. Ursprungliga frågeställningen i denna tråd som helt oförklarligt raderades:
 
Postat måndagen 19 september 2011 - 18:28     
 
Min morfars farfar, fabrikören Rudolf Emil Sjöberg, föddes i Kalmars stadsförsamling den 15 juli 1838. Jag söker nu information om hans föräldrar (samt, om möjligt, deras respektive föräldrar) och deras födelseår och födelseplats, för att vidare kunna utreda hans anor. Jag har i nuläget inte tillgång till något program som vidare möjliggör forskning vad hans släkt anbelangar, men har ej heller dessförinnan funnit någon vidare information om föräldrarna. Eventuella upplysningar om Rudolf Emil Sjöbergs syskon vore också roligt att få reda på, om sådana funnes!
 
Vänligen
Johan Lindberg
 
Jag svarade på detta inlägg i tron att Rudolf Emanuel 'Emil' Sjöberg verkligen var din morfars farfar. Samma inlägg råkade försvinna.  
 
Därefter kom följande från dig:
 
Postat måndagen 19 september 2011 - 19:13       
 
Hej Helene!
 
Tack för dina snabba och utvecklande svar! Jag undrar om det står någonting om föräldrarnas födelseorter (vilket kan göra det lättare för mig att forska vidare längre bak!) och i så fall också eventuellt födelseår. Min morfars farfars mor var 32 år när Rudolf Emil föddes och måste då ha varit född 1805 eller 1806 - men fadern?
 
Vänligen
Johan Lindberg
 
Jag svarade dig då enligt följande:
 
Postat måndagen 19 september 2011 - 19:23    
   
För att få reda på föräldrarnas födelseorter och deras födesledatum måste du i första hand kika i Hfl för Kalmar stadsfs under den aktuella perioden men innan man hoppar direkt på föräldrarnas födelseuppgifter bör man bekräfta varje led genom att kontrollera ovanstående uppgifter mot ett original (en CD-skiva är en avskrift och en 2:a-handskälla).
 
Och plötsligt försvann även denna fråga från dig postat måndagen 19 september 2011 - 19:13.  
 
Men jag får väl sätta på mig dumstruten som trodde på dig när du skrev att Rudolf Emil Sjöberg var din morfars farfar.
 
 
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-22 12:48)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-22 12:57)

2011-09-22, 13:09
Svar #26

Lotta Nordin

Johan,
jag har inte någon aning om om morföräldrarna försökte få underhåll från Emils far, eller om det i så fall nämns i någon dombok. Visste dom ens vem han var?  
 
För att se hur vanliga namnen Emil och Rudolf var vid den här tiden, så föreslår jag att du tittar i Sveriges befolkning 1880, 1890 och så vidare (enligt din profil har du tillgång till dom). Det är dessutom långt ifrån säkert att Emil fick sina namn efter fadern.

2011-09-23, 18:07
Svar #27

Johan Lindberg

Tack för din hjälp Lotta!
 
Vänligen
Johan Lindberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna